• Joker

    Hur har alla andra råd?

    Jag och min sambo har en vad jag tycker god ekonomi. Nu har förvisso alltid en av oss varit föräldraledig det senaste 1,5 året, så det påverkar förstås ekonomin. Vi kämpar nu med att försöka få råd med att köpa en bil (troligtvis kommer vi behöva låna en del av våra familjer). Vi har inte varit på någon utlandsresa på 2,5 år (och då bodde vi i sambons föräldrars lägenhet). Vi shoppar en del kläder, men inget jättedyrt och inte överdrivet mycket. Vår inkomst före skatt vid heltidsarbete är cirka 75.000 per månad (betydligt mindre nu då) och vår månadskostnad vad gäller boende är runt 13-14.000. Matkontot är ganska stort och det blir rätt mycket uteluncher, men i övrigt tycker inte jag att vi har några jättestora utgifter (ingen bil i dagsläget). Visserligen sparas några tusen varje månad i fonder och aktier, men det är pengar vi inte planerar röra de kommande 10-15 åren.

    Ser vänner & bekanta med betydligt sämre inkomster som åker på resor, har bil och har mycket annat för sig. Jag förstår inte hur alla har råd?! :)

  • Svar på tråden Hur har alla andra råd?
  • Kjell2
    Joker skrev 2017-12-02 19:23:24 följande:

    Jag och min sambo har en vad jag tycker god ekonomi. Nu har förvisso alltid en av oss varit föräldraledig det senaste 1,5 året, så det påverkar förstås ekonomin. Vi kämpar nu med att försöka få råd med att köpa en bil (troligtvis kommer vi behöva låna en del av våra familjer). Vi har inte varit på någon utlandsresa på 2,5 år (och då bodde vi i sambons föräldrars lägenhet). Vi shoppar en del kläder, men inget jättedyrt och inte överdrivet mycket. Vår inkomst före skatt vid heltidsarbete är cirka 75.000 per månad (betydligt mindre nu då) och vår månadskostnad vad gäller boende är runt 13-14.000. Matkontot är ganska stort och det blir rätt mycket uteluncher, men i övrigt tycker inte jag att vi har några jättestora utgifter (ingen bil i dagsläget). Visserligen sparas några tusen varje månad i fonder och aktier, men det är pengar vi inte planerar röra de kommande 10-15 åren.

    Ser vänner & bekanta med betydligt sämre inkomster som åker på resor, har bil och har mycket annat för sig. Jag förstår inte hur alla har råd?! :)


    Ni borde netto ligga kring 30 000 kr. Dra av bostaden, som är dyr, och kvar 16 000 kr. Mat och övrigt, säg 6000 kr. Kvar 10 000 kr. Sparande och ni bör ha kvar ca 6 000 kr per månad. Antingen är det något som inte stämmer eller så rinner bara pengarna ut. Gör en rejäl analys vart era pengar tar vägen!

    Men en sak är att ert boende är förhållnadevis dyrt, amorterar ni mycket?
  • Mandel

    Vad ingår i er boendekostnad?

    Hur mycket sparar ni i fonder och liknande?

    Ni tjänar bra så ni borde lätt kunna lägga undan 5.000kr per månad till en bil, men det beror ju så klart på vad ni gör för era pengar för övrigt.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • EpicNurse

    Förstår inte hur ni INTE har råd. Ni verkar inte ha så bra koll på ett ekonomi som Ni tror. Lägger tex antagligen mycket småpengar på skit. Prova att en månad skriva exakt allt ni köper/betalar för.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • nnnnnnnn

    Som tidigare sagts:


    * Tag ut en viss slösa-peng per vuxen tex 300 kr. Försök få det att räcka månaden ut till småsaker.
    * Var extremt noga när ni handlar mat. Välj efter säsong och extrapriser. Planera maten och sluta äta ut. Välj billiga vardagsalternativ och spara lyxen till helgen, tex: frukost vardag = gröt, frukost helg = smörgås/hembakt fralla.
    * Leta igenom era gömmor - vad kan säljas?
    * Ät igenom fyl/frys/skafferi. Försök använda upp allt som finns där nu (kyl o frys). Töm en hylla och ställ in nytt, men använd det som är gammalt först. Var kreativ för att använda det som köptes men inte blivit använt.

    * Spara allt ni får över under 2 månader som ni kör stenhårt ekonomiskt.

  • Joker

    Ja, vi har nog ut mer än 30' netto när vi båda jobbar heltid. Tycker inte vi köper mycket "småskit", utan vi satsar hellre på bra grejer. Vi köpte bostadsrätt (gick från hyresrätt) för drygt ett år sedan och la då en större del av vårt sparkapital (x antal hundratusen) på kontantinsatsen, så vi försöker arbeta upp en buffert igen istället för att spendera alltför mycket. Tycker bara att vi b-o-r-d-e ha mer pengar kvar än vi har, och det jag framförallt inte förstår är vart alla våra bekanta (med inte så jättevälbetalda jobb) får sina pengar ifrån :-S

    Boendet tycker jag egentligen inte är överdrivet dyrt. Denna månad var det ca 12.500 varav 3500 är amortering (lägenhet 4 Rok i närförort till Sthlm). Sparandet varje månad är strax under 4000 i dagsläget. Men ja, vi får börja göra en ordentlig analys..

  • Kjell2
    Joker skrev 2017-12-02 20:18:48 följande:

    Ja, vi har nog ut mer än 30' netto när vi båda jobbar heltid. Tycker inte vi köper mycket "småskit", utan vi satsar hellre på bra grejer. Vi köpte bostadsrätt (gick från hyresrätt) för drygt ett år sedan och la då en större del av vårt sparkapital (x antal hundratusen) på kontantinsatsen, så vi försöker arbeta upp en buffert igen istället för att spendera alltför mycket. Tycker bara att vi b-o-r-d-e ha mer pengar kvar än vi har, och det jag framförallt inte förstår är vart alla våra bekanta (med inte så jättevälbetalda jobb) får sina pengar ifrån :-S

    Boendet tycker jag egentligen inte är överdrivet dyrt. Denna månad var det ca 12.500 varav 3500 är amortering (lägenhet 4 Rok i närförort till Sthlm). Sparandet varje månad är strax under 4000 i dagsläget. Men ja, vi får börja göra en ordentlig analys..


    Tar man bort sparande och amortering blir det 100 000 kr per år som kan läggas på resor och annat.
  • Okg8

    Konsumentverket har en folder om hushållsbudget som jag jämförde med för att kontrollera om vi spenderade mer pengar än normalt. Den uppdateras varje år med aktuell prisnivå. Maten är som tidigare sagts en stor utgiftskälla. Beställa barnkläder second hand på tradera kostar en del, många bäckar små har vi fått erfara t ex.

  • Mascaraklumpar

    Vad är den riktiga frågan? För jag kan inte tro att man lyckas bli höginkomsttagare om man inte kan räkna ut att om man har 35 000 in och lägger 35 000 på boende, mat och aktiesparande så blir det inga pengar över till bil och resor?

    Är det så att du vill ha tips på hur ni ska minska era kostnader? I så fall bör du börja med att göra en noggrann beräkning över era utgifter. Gå igenom gamla kontoutdrag och skriv upp hur mycket ni gör av med och på vad.

  • Mascaraklumpar

    När jag pluggade hade vi 16 000 ut och reste utomlands en månad varje år. Det sista året hade vi bil också. Vår budget såg ut ungefär såhär:

    Boende, el, internet, tv: 6000
    Mat: 3000
    Bilkostnad/kläder/nöjen/övrigt: 4500
    Sparande till sommarnöjen: 2500

    D.v.s. vi fick ha ganska låga kostnader i övrigt för att ha råd att resa. Nu för tiden har vi bättre inkomster men samma låga utgifter (utom matkostnaden, som ökat till följd av tidsbrist) och vi kan således både unna oss mer och spara en del.

  • Seven Costanza

    Många lånar ju till bil istället för att spara, och kollar helt enkelt om de har råd med månadskostnaden för ränta och amortering på bilen, eller så leasar de bilen eller har tjänstebil. Ert största problem verkar ju dock vara att ni inte har koll på varken era inkomster eller utgifter. Ni har ?nog? ut mer än 30k när ni båda jobbar heltid skriver du - ja ni bör ha ut _betydligt_ mer än 30k om ni har ca 75k tillsammans brutto. Vad har ni för inkomster och utgifter nu? Börja med att kolla det, läs av saldohistoriken i er internetbank för de senaste 3-6 månaderna.

  • Jamesdio

    20 uteluncher var per månad à 100 kr styck blir ju bara det 4000 kr/månad. Lägg till eventuella lattar e dyl på väg till från jobbet. Kanske några dyra trendiga viner till helgen? Haha, mina fördomar om "Stockolmslivet".

  • Egon den stora
    Jamesdio skrev 2017-12-04 09:10:52 följande:

    20 uteluncher var per månad à 100 kr styck blir ju bara det 4000 kr/månad. Lägg till eventuella lattar e dyl på väg till från jobbet. Kanske några dyra trendiga viner till helgen? Haha, mina fördomar om "Stockolmslivet".


    Ja äta ute dränerar kassan fort.

    Börja bokföra kanske vore ett bra tips? Betalar man allt med kort är det ju jättesmidigt att kolla en gång o månaden.
Svar på tråden Hur har alla andra råd?