• Meriall

    Hur länge håller köpespizza i kylen?

    Om man lägger in den i kylen direkt då man köpt den, hur länge håller den?

    Ingredienser på pizzan är oliver, kronärtskocka, tomatsås, ost, citronsaft, svamp, rödlök, vitlöksolja.

  • Svar på tråden Hur länge håller köpespizza i kylen?
  • Milkway

    Två dar i alla fall. Om den är i förpackning/ matlåda

  • klyban

    Brukar inte ens stoppa in den i kylen, då den tappar massor pga detta.
    Ett dygn kör jag där obesett.


    I kylen, 3-5 dagar, men långt före den blir dålig, så blir den rätt oaptitlig, om man nu inte förpackar den väl.
    Men det har aldrig skett i världshistorien här.


    Samma principer kör jag när jag gör egen pizza, om nu inte jag gjort väldigt många.
    Då kan någon hamna i frysen tom.


    hur många meter var det?
  • Amanda84
    Det ät faktiskt svårt att svara på eftersom man inte vet hur pass gammal maten är när man får den på en pizza. Jag har alltid haft pizzan i kylen 2 dygn och aldrig blivit sjuk, förrän jag plötsligt en dag fick magsjukan från helvetet efter att enbart ha ätit pizzan på förmiddagen som jag sent på kvällen dagen tidigare åt. Redan när jag åt pizzan blev jag lite bubblig i magen men ingenting som jag funderade över, men dagen efter (trots att jag åt hälften sent på kvällen och genast stoppade in andra hälften i kylen, så blev jag så fruktansvärt sjuk  morgonen efter som jag aldrig har varit tidigare. Det tog flera dagar innan jag blev frisk igen. När jag ringde pizzerian så svarade de att det inte var deras problem eftersom de inte hade använt utgångna varor. Något av det som jag hade använt på pizzan hade dock bäst- före- datum samma dag. (vilket jag med mat hemma inte är rädd för, men i det här fallet var det solklart att man nog hade låtit varorna stå framme ganska länge)
  • Sassa4
    Amanda84 skrev 2017-12-03 22:33:10 följande:
    Det ät faktiskt svårt att svara på eftersom man inte vet hur pass gammal maten är när man får den på en pizza. Jag har alltid haft pizzan i kylen 2 dygn och aldrig blivit sjuk, förrän jag plötsligt en dag fick magsjukan från helvetet efter att enbart ha ätit pizzan på förmiddagen som jag sent på kvällen dagen tidigare åt. Redan när jag åt pizzan blev jag lite bubblig i magen men ingenting som jag funderade över, men dagen efter (trots att jag åt hälften sent på kvällen och genast stoppade in andra hälften i kylen, så blev jag så fruktansvärt sjuk  morgonen efter som jag aldrig har varit tidigare. Det tog flera dagar innan jag blev frisk igen. När jag ringde pizzerian så svarade de att det inte var deras problem eftersom de inte hade använt utgångna varor. Något av det som jag hade använt på pizzan hade dock bäst- före- datum samma dag. (vilket jag med mat hemma inte är rädd för, men i det här fallet var det solklart att man nog hade låtit varorna stå framme ganska länge)
    Ja, Eller så blev du helt enkelt magsjuk och smittad på vanlig väg genom nåt annat och drar slutsatsen att det var pizzan bara för du åt den vid dålig tajming av din sjukdom. Många tror alltid det beror på maten när Man blir magsjuk när det i själva verket är smitta som kommit utifrån.
  • Swedman

    Säkert en vecka. Står den kallt bara o ingen har nyst på pizzan före så kan ju inget "växa" på den. 

    Konsumentverket sade att det finns inget födoämne som du blir dödssjuk av. Inte kött, ägg eller nåt sånt trots att det är mkt gammalt.  Det smakar illa o magen kan mullra lite. Så uppfattade jag artikeln.

Svar på tråden Hur länge håller köpespizza i kylen?