• Anonym191

    Få planerat snitt som förstföderska??

    Är det någon här som i Östergötland (eller någon annanstans för den delen) lyckats få planerat kejsarsnitt som förstföderska pga förlossningsrädsla??

    Jag är så extremt rädd för att föda vaginalt, första barnet och jag är livrädd för att släppa kontrollen, kan inte sluta föreställa mig värsta tänkbara scenario och att det kommer sluta i akutsnitt eller liknande ändå. Skulle kännas sååå bra att ha ett planerat datum då man vet att bebis kommer, att man inte behöver gå och "vänta" och sedan ge sig in i en vaginal förlossning som kan gå hur som helst, är rädd att barnet ska skadas, att jag ska skadas och att i princip allt ska gå fel..

    Har läst förlossningsberättelser från människor som fött både vaginalt och med planerat snitt, läst på om riskerna med snitt osv men känner ändå att jag vill ha det. Är i vecka 29 nu.

    Finns det någon chans att få igenom det tro? Är nästan orolig att fråga BM då det känns som hon inte kommer ta mig på allvar pga att jag är ung (22), som det varit förut i andra diskussioner med henne.

  • Svar på tråden Få planerat snitt som förstföderska??
  • Anonym (C)
    Omföderska skrev 2017-12-04 21:54:23 följande:

    Folk här inne är så fruktansvärt elaka. Lyssna INTE på översittarna som tror att de ALLTID vet bäst, för det funkade ju för DOM och ALLA vet väl att ALLA funkar likadant!

    För mig funkade det INTE att föda barn naturligt och allt annat bs. Vattnet gick, värkarna avstannade och kom inte igång igen. Jag var oerhört rädd men var puckad nog att bli övertalad till att föda vaginalt. Det absolut dummaste jag gjort. Inget funkade, blev igångsatt med TRE olika metoder, spydde genom allt, öppnade mig INGET förrän jag pinats igenom 10 timmar. Det slutade med URAKUT snitt för att sonen nästan DOG! 7 minuter från beslut tills att han var ute, jag var inte med och fick träffa honom 6 timmar efter det han var ute. Jag fick komplikationer, de skar fel och en magmuskel skadades, men jag har läkt. Man kan absolut få infektioner osv, men det kan du med en vaginal förlossning också.

    Det hela slutade med förlossningsdepression, medicinering i 2 år och psykolog 1 gång/vecka i 1 år.

    Lyssna på dig själv, inte ett gäng ?vaginal-hejare? på föräldraliv. DU vet bäst vad NI behöver.

    Själv ska vi få barn igen, och fick beviljat snitt i v 13. Jag tänker ALDRIG föda vaginalt.

    PS: Människan som ser ut som oss har funnits i ca 125 000 år, inte miljoner år. Bara då ni faktakollar innan nu skriver något. DS


    Men du din hysteriska dramaqueen, tänker negligera din typiska WT-förklaring av din förlossning. Varannan person använder beskrivningar såsom "alla", "flera tusen", "VÄRLDENS bästa", "miljoner kvinnor". Det är liksom uttryck för att påvisa mängden eller styrkan i något. Sluta ta allt så bokstavligt för att sedan leka viktig. Och du, 125 000 stämmer inte på långa vägar. Läs lite om evolution.
  • Anonym (N)
    Ingrediensen skrev 2017-12-04 22:07:40 följande:

    Jag vill bara ge dig en stor nackdel med snitt och tanke på din ålder! Det är att det tyvärr ofta blir svårare att bli gravid pga ärrbildning efter ett eller flera snitt, särskilt ju längre tid som går. (Och även svårare att göra fler snitt/läka efter snitt, läkare kan avråda från fler barn)

    Vill du ha flera barn så ska du definitivt väga in att den nackdelen.

    //en med tre, helt ofrivilliga snitt


    Precis. Har också försökt få ts att förstå detta men inte fått någon respons. Detta är något som många inte tänker på när de skriker att "klart man ska få välja själv". Så urbota dumt att snitta en ung förstföderska utan indikation. Men det är alltid vi som ser hur det kan gå som får höra att man är "vaginal-hejare" som någon mindre insatt skrev ovanför.
    Omföderska skrev 2017-12-04 21:54:23 följande:

    Folk här inne är så fruktansvärt elaka. Lyssna INTE på översittarna som tror att de ALLTID vet bäst, för det funkade ju för DOM och ALLA vet väl att ALLA funkar likadant!

    För mig funkade det INTE att föda barn naturligt och allt annat bs. Vattnet gick, värkarna avstannade och kom inte igång igen. Jag var oerhört rädd men var puckad nog att bli övertalad till att föda vaginalt. Det absolut dummaste jag gjort. Inget funkade, blev igångsatt med TRE olika metoder, spydde genom allt, öppnade mig INGET förrän jag pinats igenom 10 timmar. Det slutade med URAKUT snitt för att sonen nästan DOG! 7 minuter från beslut tills att han var ute, jag var inte med och fick träffa honom 6 timmar efter det han var ute. Jag fick komplikationer, de skar fel och en magmuskel skadades, men jag har läkt. Man kan absolut få infektioner osv, men det kan du med en vaginal förlossning också.

    Det hela slutade med förlossningsdepression, medicinering i 2 år och psykolog 1 gång/vecka i 1 år.

    Lyssna på dig själv, inte ett gäng ?vaginal-hejare? på föräldraliv. DU vet bäst vad NI behöver.

    Själv ska vi få barn igen, och fick beviljat snitt i v 13. Jag tänker ALDRIG föda vaginalt.

    PS: Människan som ser ut som oss har funnits i ca 125 000 år, inte miljoner år. Bara då ni faktakollar innan nu skriver något. DS


    Nej. Ts vet INTE vad som är bäst för henne. Försök inte få henne att tro det.

    Nämn en anledning att ta din skräckförlossning som exempel till en som redan är rädd? Din förlossning har ingenting med ts att göra. Tror du att du är något skolexempel för vaginal förlossning? Ska det vara på den nivån kan jag dra alla mina exempel där planerade snitt resulterat i barn med neonatal andningsstörning (vilket inte är ovanligt vid just planerade snitt), stora blödningar och uterusrupturer? Fruktansvärt dumt.
  • Anonym (Alternativ)
    Omföderska skrev 2017-12-04 21:54:23 följande:

    Folk här inne är så fruktansvärt elaka. Lyssna INTE på översittarna som tror att de ALLTID vet bäst, för det funkade ju för DOM och ALLA vet väl att ALLA funkar likadant!

    För mig funkade det INTE att föda barn naturligt och allt annat bs. Vattnet gick, värkarna avstannade och kom inte igång igen. Jag var oerhört rädd men var puckad nog att bli övertalad till att föda vaginalt. Det absolut dummaste jag gjort. Inget funkade, blev igångsatt med TRE olika metoder, spydde genom allt, öppnade mig INGET förrän jag pinats igenom 10 timmar. Det slutade med URAKUT snitt för att sonen nästan DOG! 7 minuter från beslut tills att han var ute, jag var inte med och fick träffa honom 6 timmar efter det han var ute. Jag fick komplikationer, de skar fel och en magmuskel skadades, men jag har läkt. Man kan absolut få infektioner osv, men det kan du med en vaginal förlossning också.

    Det hela slutade med förlossningsdepression, medicinering i 2 år och psykolog 1 gång/vecka i 1 år.

    Lyssna på dig själv, inte ett gäng ?vaginal-hejare? på föräldraliv. DU vet bäst vad NI behöver.

    Själv ska vi få barn igen, och fick beviljat snitt i v 13. Jag tänker ALDRIG föda vaginalt.

    PS: Människan som ser ut som oss har funnits i ca 125 000 år, inte miljoner år. Bara då ni faktakollar innan nu skriver något. DS


    Fast det här har ju inte ett skit med min personligan erfarenhet att göra! FYI så hade jag en 18 h förlossning som också slutade med katastrofsnitt men det gör INTE att jag tycker som du.

    Förlossningsdepressioner lär till och med vara vanligare bland snittade mödrar.

    Sure varför inte låta kvinnor välja själva, men då kan de ju bara få lov att göra det privat. Om man tycker att det är så viktigt och man inte har en anledning som vården godtar så förstår jag inte problemet med det?

    Vi pratar inte heller om miljoner kronor här.

    Samhällsfunktionerna som finns som vissa tycker de ska ha självklar rätt till, det här ni, vård och hjälp vid förlossning, vid BEHOV snitt. Inte kan jag få socialbidrag eller föräldrapenning beviljat bara för att jag vill det utan jag måste uppfylla vissa krav.

    Som nämnts ovan finns där också en risk att man inte kan bära fler barn efter ett/flera snitt.
  • Omföderska

    Alltid intressant när dom som som klappar andra på huvudet blir lite klappade på huvudet. Särskilt när dom börjar med: det här tänker jag ignorera bla bla bla.

    Jag säger INTE att vår förlossning på något sätt är representativ för flertalet kvinnor, det är NI som säger att ERA är det och det är inte sant! Många kvinnor upplevdes extremt mycket komplikationer efter en vaginal förlossning, men det pratas det inte om eftersom det är så förbannat naturligt. Lite läckande urin, svårt att hålla tätt, bajs som läcker. Känns heeelt naturligt.

    Det var INGEN som nämnt vad ett urakut/katastrofsnitt var för oss innan, det fattade jag när jag låg där. TS ska veta att sånt finns. Sjukvården undviker att nämna en massa skit, för att undvika att skrämma upp oss. Men VAD är det ni håller på mer? ?Vet du hur farligt ett snitt är??,

    I den här diskussionen finns så många kvinnor som klankar ner på TS val om att vilja försöka få ett snitt. Era argument om att det kostar så förbannat mycket, att hon valt själv att bli gravida osv osv. Argumenten är fattiga, konsekvensen kan bli så mycket värre.

    Förlossningsdepression är inget att leka med, det kan leda till en död mamma eller i värsta fall ett dött barn. Någon som tänker på det? Eller utgår ni återigen ifrån att alla funkar lika? Hade jag fått mitt snitt hade nog ni skattebetalare sparat några kronor. Kolla upp vad en timmas psykologtid kostar, och multiplicera det med antalet veckor det går på 13 månader. Billigt, eller hur? Lägg på allt annat som jag skrivit tidigare också. Sen kanske jag blivit dålig vid en vaginal fl också, men jag är tveksam.

    Efter detta tänker jag vara tyst i diskussionen. Ni som inte har något snällt att säga till TS tycker jag ska vara tysta. Karma kan nämligen vara rätt oförlåtsande ibland.

    PS: till er som ville ha källor på människans ålder och ifrågasatte mitt kunnande om evolution, jag ler bara lite eftersom ni inte vet vem jag är egentligen. Vart är era källor förresten på det ni ?tycker? och ?påstår?. Puss

    www.alltomvetenskap.se/nyheter/manniskans-evolution

    www.alltomvetenskap.se/nyheter/homo-sapiens-historia-i-bilder

  • Bellsss

    Jag är istället livrädd för KS. Som jag tyvärr troligen kommer få. Fick ett flertal frakturer i bäckenet som 20 åring och dom läkte aldrig riktigt som dom skulle. Man märker nu under graviditeten hur pass ansträngd min vänster sida är. Eftersom jag rider på hög nivå rekommenderar läkarna starkt snitt. Jag försöker acceptera tanken men är verkligen orolig för hur stort ingrepp KS är och alla risker samt hur mycket sämre läkningsprocessen är.. Jag är bara 24 och är övertygad om att en vaginal förlossning hade varit bättre men jag är givetvis inte beredd att riskera skador för livet på bäckenet. Litar på läkarna och kommer att följa deras rekommendationer. Men känner mig inte mindre rädd för det..

  • Anonym (Nia)
    Omföderska skrev 2017-12-04 23:07:43 följande:

    Alltid intressant när dom som som klappar andra på huvudet blir lite klappade på huvudet. Särskilt när dom börjar med: det här tänker jag ignorera bla bla bla.

    Jag säger INTE att vår förlossning på något sätt är representativ för flertalet kvinnor, det är NI som säger att ERA är det och det är inte sant! Många kvinnor upplevdes extremt mycket komplikationer efter en vaginal förlossning, men det pratas det inte om eftersom det är så förbannat naturligt. Lite läckande urin, svårt att hålla tätt, bajs som läcker. Känns heeelt naturligt.

    Det var INGEN som nämnt vad ett urakut/katastrofsnitt var för oss innan, det fattade jag när jag låg där. TS ska veta att sånt finns. Sjukvården undviker att nämna en massa skit, för att undvika att skrämma upp oss. Men VAD är det ni håller på mer? ?Vet du hur farligt ett snitt är??,

    I den här diskussionen finns så många kvinnor som klankar ner på TS val om att vilja försöka få ett snitt. Era argument om att det kostar så förbannat mycket, att hon valt själv att bli gravida osv osv. Argumenten är fattiga, konsekvensen kan bli så mycket värre.

    Förlossningsdepression är inget att leka med, det kan leda till en död mamma eller i värsta fall ett dött barn. Någon som tänker på det? Eller utgår ni återigen ifrån att alla funkar lika? Hade jag fått mitt snitt hade nog ni skattebetalare sparat några kronor. Kolla upp vad en timmas psykologtid kostar, och multiplicera det med antalet veckor det går på 13 månader. Billigt, eller hur? Lägg på allt annat som jag skrivit tidigare också. Sen kanske jag blivit dålig vid en vaginal fl också, men jag är tveksam.

    Efter detta tänker jag vara tyst i diskussionen. Ni som inte har något snällt att säga till TS tycker jag ska vara tysta. Karma kan nämligen vara rätt oförlåtsande ibland.

    PS: till er som ville ha källor på människans ålder och ifrågasatte mitt kunnande om evolution, jag ler bara lite eftersom ni inte vet vem jag är egentligen. Vart är era källor förresten på det ni ?tycker? och ?påstår?. Puss

    www.alltomvetenskap.se/nyheter/manniskans-evolution

    www.alltomvetenskap.se/nyheter/homo-sapiens-historia-i-bilder


    Tjena CAPS LOCK!

    Du pratar runt dig själv lite. Först går du loss med ditt supermegaKATASTROFsnitt där alla nästan DOG! Och hur fruktansvärt det är att föda vaginalt trots att du knappt gjort det. Och sen fortsätter du med att ranta om hur mycket psykologhjälp du behövde pga snittet. Alltså var det negativt att bli snittad?! Bestäm dig.

    Du vet att KEJSARSNITT, oavsett sort, är en STOR riskfaktor när det gäller förlossnings- och postpartumdepression va? Så ja, det vore ytterst dumt att frivilligt välja det om vi ska se till kostnaderna eftersom det blir dyrare på alla sätt.

    Whoever you are är det nog bäst att hålla det hemligt om du har någon slags image du försöker leva upp till. För detta blev mest trasigt.
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Nia) skrev 2017-12-05 00:19:43 följande:

    Tjena CAPS LOCK!

    Du pratar runt dig själv lite. Först går du loss med ditt supermegaKATASTROFsnitt där alla nästan DOG! Och hur fruktansvärt det är att föda vaginalt trots att du knappt gjort det. Och sen fortsätter du med att ranta om hur mycket psykologhjälp du behövde pga snittet. Alltså var det negativt att bli snittad?! Bestäm dig.

    Du vet att KEJSARSNITT, oavsett sort, är en STOR riskfaktor när det gäller förlossnings- och postpartumdepression va? Så ja, det vore ytterst dumt att frivilligt välja det om vi ska se till kostnaderna eftersom det blir dyrare på alla sätt.

    Whoever you are är det nog bäst att hålla det hemligt om du har någon slags image du försöker leva upp till. För detta blev mest trasigt.


    Troligast blev väl ändå katastrof snittet pga en vaginal förlossning som gick åt h-vete...

    Rörande ekonomi som är intressant eftersom folk anser att en förlossning enbart ska vara billig och sen är det skitsamma hur mamman mår. Förlossningsskador pga vaginal förlossning kostar oxå massor av pengar.

    PS sen håller du dig inte till själva diskussionen i ditt svar utan driver med hur texten skrivs etc, dina argument faller lite på det.
  • Kanttant

    1.Att något har gjorts under en längre tid är inte ett bra argument för att man ska fortsätta göra det. Människor har mördat i all evighet, är det också något vi borde fortsätta med? (Märk att jag inte jämställt dessa två saker, applicerar enbart samma retorik man använder sig av). Med samma logik borde vi ju även inte erbjuda smärtlindring, det är ju en onödig grej som kvinnor i den överväldigande majoriteten av historien klarat sig utan. Förresten, hur ställer man då sig till att kvinnor i alla tid också dött i vaginal förlossning? Kanske också något man borde fortsätta låta ske eftersom det alltid vart så. 

    2. Även om.majoriteten av alla förlossningar går utan större komplikationer och mamma och barn klarar sig fint, så finns det många gånger det inte går så.

    3. Rädsla är inte alltid logisk. Även om man haft en jättebra förlossning eller inte ens vart med om en förlossning så kan man känna otrolig rädsla för de komplikationer som kan uppstå. I vissa fall räcker det med att få gå i samtal för att bearbeta rädslan och på andra sätt jobba så att man känner sig säker och trygg inför förlossningen. I andra fall spelar det ingen roll vad man än gör, rädslan är för stark. Då är det absolut mest humana och säkraste att bevilja ett kejsarsnitt. Är du medveten om att huruvida mamman känner sig trygg under förlossningen är en enorm faktor för hur bra förlossningen kommer gå? En mamma som är skräckslagen och fylld av ångest gör en osäker förlossning som la leda till riktigt allvarliga komplikationer. 

    4. Nej, faktiskt så är inte kejsarsnitt så säkert mycket dyrare. Man har gjort en enkel beräkning på vad kejsarsnitt kostar och vaginal förlossning kostar. En vaginal förlossning utan några komplikationer kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000 kr. En svår vaginal förlossning kostar ca 60 000 kr. Ca 15 % av alla förlossningar betraktas som svåra. Ca 10 % av alla förlossningar slutar i akuta kejsarsnitt vilket innebär en kostnad för BÅDE vanlig förlossning OCH kejsarsnitt. Lägg därtill att antalet som önskar planerat kejsarsnitt utan medicinsk orsak (alltså t.e.x förlossningsrädsla) är väldigt få procentuellt och håll i åtanke riskerna kring att ha en otrygg och skräckslagen mamma under en förlossning så borde ju det vettigaste även från en strikt kostnadsvinkel vara att bevilja planerat kejsarsnitt. 

    Men som om inte det räcker så finns det allvarliga problem med ovanstående kostnadsberäkning. I kostnaden för kejsarsnitt så har man räknat med all eftervård som krävs, det har man inte gjort för vaginal förlossning. Så om man gjorde en faktiskt analys där man inkluderade behandling för skador i samband med vaginala förlossningar (som i en del fall kan kräva en eller flera operationer), sjukskrivning pga skada eller depression som följd av en traumatisk förlossning så tror jag inte skillnaden i kostnad skulle vara lika stor om ens alls eller till och med mindre när vi jämför mellan planerade snitt utan medicinsk orsak och vaginal förlossning i snitt.

    5. Detta med att bekosta ett planerat snitt själv. Det är en deal i det skattesystem vi har, alla bidrar generellt, inte till de ändamål man själv vill. Tycker du det är fel så får du väl driva den frågan politiskt. Utöver det, ställer du samma krav på att betala själv när det gäller annan vård som man skulle kunna anse att vårdtagaren har valt själv? Om man vet om riskerna med rökning och ändå röker, ska man bekosta sin egen cancervård sen? Om man vet riskerna med att äta animalier, ska man då bekosta sin egen hjärt/kärlvård? Om man deltar i sporter där risken för skada/olycka är hög, bör man bekosta den vården själv? För det finns massor med vård i samhället som enkelt hade kunnat undvikts av individen själv (och borde ju därmed ses som onödig vård). Men som sagt, det är inte så vårt samhälle, välfärdssystem och skattesystem är uppbyggt. Sen kan jag personligen tycka att det vore grymt också. Precis av samma anledning som smärtlindring hos tandläkaren inte får kosta extra, för att vi har en strävan om att vård av människor ska vara mer än enbart effektiv. Vi vill att människor ska känna sig trygga och slippa onödigt lidande. Att få känna sig trygg och slippa lidande ska inte vara kopplat till ens egen möjlighet att bekosta det.

  • Anonym (Blomman)

    Kanttant:

    Vilket super bra och informativt inlägg!

    Håller med dig till fullo och hoppas inlägget ger en del tankeställare

  • Anonym (N)
    Omföderska skrev 2017-12-04 23:07:43 följande:

    Alltid intressant när dom som som klappar andra på huvudet blir lite klappade på huvudet. Särskilt när dom börjar med: det här tänker jag ignorera bla bla bla.

    Jag säger INTE att vår förlossning på något sätt är representativ för flertalet kvinnor, det är NI som säger att ERA är det och det är inte sant! Många kvinnor upplevdes extremt mycket komplikationer efter en vaginal förlossning, men det pratas det inte om eftersom det är så förbannat naturligt. Lite läckande urin, svårt att hålla tätt, bajs som läcker. Känns heeelt naturligt.

    Det var INGEN som nämnt vad ett urakut/katastrofsnitt var för oss innan, det fattade jag när jag låg där. TS ska veta att sånt finns. Sjukvården undviker att nämna en massa skit, för att undvika att skrämma upp oss. Men VAD är det ni håller på mer? ?Vet du hur farligt ett snitt är??,

    I den här diskussionen finns så många kvinnor som klankar ner på TS val om att vilja försöka få ett snitt. Era argument om att det kostar så förbannat mycket, att hon valt själv att bli gravida osv osv. Argumenten är fattiga, konsekvensen kan bli så mycket värre.

    Förlossningsdepression är inget att leka med, det kan leda till en död mamma eller i värsta fall ett dött barn. Någon som tänker på det? Eller utgår ni återigen ifrån att alla funkar lika? Hade jag fått mitt snitt hade nog ni skattebetalare sparat några kronor. Kolla upp vad en timmas psykologtid kostar, och multiplicera det med antalet veckor det går på 13 månader. Billigt, eller hur? Lägg på allt annat som jag skrivit tidigare också. Sen kanske jag blivit dålig vid en vaginal fl också, men jag är tveksam.

    Efter detta tänker jag vara tyst i diskussionen. Ni som inte har något snällt att säga till TS tycker jag ska vara tysta. Karma kan nämligen vara rätt oförlåtsande ibland.

    PS: till er som ville ha källor på människans ålder och ifrågasatte mitt kunnande om evolution, jag ler bara lite eftersom ni inte vet vem jag är egentligen. Vart är era källor förresten på det ni ?tycker? och ?påstår?. Puss

    www.alltomvetenskap.se/nyheter/manniskans-evolution

    www.alltomvetenskap.se/nyheter/homo-sapiens-historia-i-bilder


    Oj. Du vet ju verkligen inte vad du pratar om. Orkar inte ens bemöta detta inlägg.

    Säger det igen. Kom inte och gråt sen när ni blir begränsade i ert barnafödande pga era tilltjatade snitt. Ser det varje dag, inte så kul när det dimper ner som en bomb i huvudet att nej, du bör verkligen inte skaffa ett barn till då din livmoder riskerar att brista och både du och barnet dö. Säger det igen.. Det är lite sent att backa bandet då och få snitten ogjorda. Värt att tänka på men väldigt få gör det.
Svar på tråden Få planerat snitt som förstföderska??