• Leona1997

    Hoppa av skolan och hitta sig själv?!

    Idag slog det mig att jag vill hoppa av min utbildning, eller iallafall ta ett sabbatsår för att hitta mig själv. Jag är 18 år gammal och är snart klar med första terminen på ekonomi kandidatprogrammet på Lunds universitet.  Har aldrig haft svårt för skolan och under hela min skolgång fått toppbetyg. Men det vände när jag började på universitetet. Jag är ytterst omotiverad för skolan och blir pga det också kuggad på alla mina tentor, vilket i sin tur skapar ännu mer stress för mig. Jag känner mig nedstämd och ser ingen livsglädje i min vardag. Jag är för tankspridd och kan inte fokusera på skolan, för jag känner att jag missar ut på så mycket i livet. Jag har även precis gått ut ur ett längre förhållande, övergivit min tidigare umgängeskrets och upptäckt bättre möjligheter i livet som jag är sugen på att testa. 


     


     


    Jag har ett intresse som jag hade velat ägna mer tid åt, något som jag verkligen brinner för (inom mode och smink) och hade velat ge mig in på det. Men såklart har jag föräldrar som inte riktigt håller med mig, utan utbildning är du ingenting enligt dem. Jag vill hitta mig själv, hitta ett jobb som jag älskar och brinner för, följa mina drömmar, kanske till och med starta eget. Jag kanske tänker orealistiskt, men jag hade aldrig kunnat tänka mig att jobba med något i resten av mitt liv som jag inte är passionerad över. Utbildning är är visserligen en säkerhet, men det känns inte som jag, inte än iallafall. Jag vill följa mitt hjärta och börja göra det jag älskar, för kan inte fokusera på skolan samtidigt, blir stressad och det gör att jag inte kommer någonstans med varken skolan eller mina intressen. Vilket resulterar nedstämdhet. 


     


    Jag är ganska inställd på att jag vill hoppa av själv som det säkert märks av i min text. Behöver bara få höra några visa ord från andra som kanske varit i liknande situation.


     


    Vad tycker ni? Är det värt att ta sabbatsår/uppbehåll? Måste man verkligen ha en utbildning om man är tillräckligt driven och självlärd? Man kan ju trots allt bli sin egen chef? Gör man det man älskar blir man duktig i det oavsett utbildning eller inte? 

  • Svar på tråden Hoppa av skolan och hitta sig själv?!
  • Palestrina

    Det är klart att du ska ta studieuppehåll, det är bara dumheter att hetsa från gymnasiet till en universitetsutbildning som du inte ens vet om du är intresserad av. Prata med studieadministratören och kanske csn också om vad du bör göra åt de poäng som du inte har tagit, och vad som är strategiskt bättre, att ta uppehåll eller hoppa av helt och hållet.

    Det kan vara svårt att hitta jobb, men ta vad du kan få medan du funderar över vad du egentligen vill göra och ägnar fritiden åt att utveckla dina intressen. Visst kan man skapa sin egen framtid som självlärd om man är tillräckligt driven, men det är långt ifrån alla som klarar av det och du vet ju inte om det passar dig. Men du kommer att ångra dig om du inte utforskar dina möjligheter. Upptäcker du att det var för svårt, och att de jobb du kan få utan studier är understimulerande, kommer det att hjälpa dig att hitta din motivation för studierna.

    Lycka till!

  • Milkway

    Vissa brinner för något och kan inte annat än jaga den drömmen. Vi som är funtade så. Vi kan inte ta ett jobb och må bra det funkar inte. Inte i längden.

    Dina föräldrar skräms av att du är intresserad i något som inte är ett safe-card. Att sätta dig på plugg om sånt du inte bryr dig om leder rätt till depression I tell you. Jag vet så många som har föräldrar som styr de att strunta i sina drömmar och ta det säkra kortet. De som gjort det har antingen hoppat av utbildningen eller blivit miserabla, för pionjärer som vissa är bi nöjer oss inte med nån komfort-zon av garanterat jobb vi mår bättre av kanten på den stora drömmen.

    Om man bara har ett liv varför inte satsa helhjärtat och leta det man brinner för?

    Du kanske inte får första bästa smimkjobb Du föreställt, men du kan söka jobb som liknar din dröm, måla barn på festivaler, sälja smink på marknader, vara med i någon kampanj om smink, eller kanske inte ens smink, du kanske är med i något kkonstfack t.ex, dan ju sikta på det du gillar och vara öppen att testa lite allt möjligt inom det området, så bygger du upp erfarenhet och kunskap och kompetens och gör det du trivs med. Du kanske får hoppa runt lite och testa olika saker men vad gör det? Så länge du gillar det du gör är det väl drömmen att leva så?

    Do what you Love and Love what you do

  • sajo033

    Antar att du redan tagit ett beslut men jag kör ändå!


    Jag var precis i din sits. Jag började läsa ekonomi på ett av de finare lärosätena och kände mig totalt omotiverad (Dock berodde det för min del på att jag inte tyckte att studierna var kul). Kuggade på en del av tentorna och kände ingen livsglädje alls. Kände mig så osäker på mig själv och att jag verkligen behövde jobba på mig själv. 


    Hoppade tillslut av efter en termin och åkte till Norge och jobbade och åkte iväg själv till ett land och volontärarbetade. Ett år senare återupptog jag mina studier- dock valde jag något som jag tyckte skulle passa mig bättre. Samtidigt som jag började mina studier så tog jag även ett extrajobb inom det jag pluggar. Nu har det gått ett år sedan jag börjar plugga och jag har lyckats få ett ännu bättre jobb än det jag hade för ett år sedan. Jag får jobba med superkompetenta människor och tror absolut att jag kommer få ett roligt jobb efter examen. Det jag vill säga är- Jobba på dig själv, gör det du känner för, bygg upp dig själv osv. 


     


    Jag ser verkligen ingen anledning att slösa bort tiden på något som för tillfället inte får en att må bra. När jag är 26-27 (Är 24 idag) så vill jag må bra i mig själv, ha ett jobb jag trivs med och även dela livet med en härlig kille. För att göra detta tror jag att det är SÅ viktigt att verkligen göra rätt val idag! <3 

Svar på tråden Hoppa av skolan och hitta sig själv?!