• kallek12

    Ofta pruttig i magen

    Jag har en tendens att vara pruttig i magen en stor del av tiden. Av någon anledning är det värre när jag jobbar förmiddagsskiftet och då måste jag gå på toa ganska ofta samtidigt som jag måste anstränga mig för att inte släppa ut några "pruttar". När jag jobbar eftermiddag brukar jag slippa det här och lika när jag bara är hemma normalt sett, då har jag inga större problem med det här. Jag vet inte om det beror på att jag spänner magen eller vad det kan vara men det börjar att bli ganska jobbigt med jobbet pga av det jag har nämnt.

    Finns det någonting jag kan göra åt det här?

  • Svar på tråden Ofta pruttig i magen
  • Annita

    För mig blev det bättre när jag började med laktosfri kost. Kan det vara något i kosten som skiljer sig åt, när du jobbar förmiddag respektive eftermiddag?

  • sarah80

    Jag skulle rekommendera att du ser över dina morgonrutiner och kanske du med hjälp av meditation eller ngn form av morgonyoga kan lugna magen. Försök få en lugn stund för dig själv innan du börjar jobba. Hoppas det lugnar ned sig! 

  • kallek12

    Det är inte riktigt någon skillnad i kosten på dom dagarna. Det enda jag kan komma på är att det har förut känts som om att magen blir uppblåst och konstigt när jag äter frukost alldeles direkt efter att jag har vaknat. När jag väntar 15-20 minuter med att äta frukost så brukade det kännas bättre i magen men jag prövade att göra så förut innan jobbet och då blev det ingen skillnad.

    Kanske ska ge en laktosfri kost en chans men som sagt så har jag inte direkt lika stora problem på dom dagar jag jobbar eftermiddag eller är ledig. Har också en tendens att behöva gå på toa när jag sitter och tänker på någonting jag snart ska göra. Kan t ex vara att jag ska till och städa och då innan jag drar igång med själva städningen och t ex sitter vid TV:en så blir jag nödig när jag tänker på att jag snart ska städa. Jag vet inte riktigt om det beror på att jag spänner magen eller vad det kan vara. Sen om jag nu inte går på toa så försvinner nöden att gå på toa när jag t ex har börjat städa.

    Det är inte ett lika stort problem som med jobbet på förmiddagarna men jag vet inte om det finns något samband mellan dom två sakerna.

Svar på tråden Ofta pruttig i magen