• gossen

    Amstaff understimulerad!

    Jag vet några som har en energifylld Amstaff. Paret som har hunden är

    äldre och ingen av dem klarar av att gå promenader... Så hunden får aldrig komma ut på promenader mer än korta kissrundor...

    De är också väldigt otydliga i reglerna; tillexempel att det ibland är ok att vara i soffan och ibland inte, ibland får man tigga och ibland inte osv osv. Och det är inga tydliga riktlinjer då de tjatar på hunden "nej gör inte så, nej gör inte så, nej gör inte så". ...

    Hunden är nu 4-5 år gammal, men beter sig som en galen valp.., Hon hoppar extremt mycket, naffsar i händerna på alla och har nu bitit en i handen ganska hårt.

    Hon har börjat skälla och morra mer och mer på folk som kommer dit och låter arg...

    Hon är på papper min hund. Jag lämnade bort henne för 3 år sedan när jag fick barn då jag inte orkade med.. Men nu vill jag ta tillbaka henne igen eftersom att jag tycker synd om henne som är så understimulerad och förvirrad....

    Men de ääälskar den här hunden och skulle HATA mig om jag tog tbx henne.

    och de ser inte vad problemet med henne är. dom säger/tror att hunden är i en "trotsperiod" (som varar i flera år och blir

    värre och värre...........)

    Vet inte riktigt hur jag ska göra/ säga det till dom.... Vi har redan dålig kontakt då de inte kunde acceptera att jag var noga med att

    mitt barn kände sig trygg och att jag gick in till mitt barn när han grät på nätterna osv... Vi har tjaffsat om sånt... Så vi har ingen bra kontakt längre... Och tar jag tbx hunden kan jag nästan lova att kontakten försvinner helt.

    Hur hade ni gjort? för nått måste ju göras...

  • Svar på tråden Amstaff understimulerad!
  • BurningDiamond

    Var hunden väluppfostrad när du lämnade bort den?
    Vad avtalade ni om när du lämnade bort hunden?
    Vad har ändrats i nya 'ägarnas' liv sedan du lämnade över hunden som gör att de inte kan motionera, stimulera och hantera hunden på bra sätt längre? (Jag gör antagandet att du inte lämnade över hunden till någon som redan då var olämplig ägare.)

  • Dexter dot com

    Hundens välmående går naturligtvis först och kan dom inte tillgodose hundens behov av motion och aktivering ska dom självklart inte ha hund ! Har du kunskapen,ekonomi och möjligheten att ha hund, jobba bort problemen och aktivera den så bör du ju hämta hem hunden om du kan det beroende på vad ni skrev i avtalet alt erbjuda att motionera och aktivera hunden några kvällar i veckan.
    Vad har du för liv att erbjuda hunden?

  • Gizmo

    Tänk på vad som är bäst för hunden! Ta tillbaka din hund eller omplacera den, bry dig inte om vad "ägarna" tycker. De kan uppenbarligen inte ge hunden vad den behöver för att må bra. 

  • gossen

    Ja hunden var väluppfostrad. Dock var hon 1 år och inte vuxen då. Men hon skällde/morrade inte, naffsade inte, och bet definitivt inte... Och hoppade inte heller. Men vissa lät henne hoppa även fast jag var noga med att hon inte fick göra det, så lite segt med det...


    Anledningen till att jag lämnade bort henne var för att hon lätt blev lite skrämd, och kunde hoppa till, om min son var nära och jag litade inte på att hon skulle vara försiktig, om hon hoppade till alltså! Hon skulle aldrig göra något medvetet. 


    Och vi bodde med massa trappor och min son var väldigt missnöjd på varje promenad vi tog... så jag orkade helt enkelt inte. Så jag kände att jag ville att hon skulle vara hos nån som verkligen hade tiden för henne!


    Och meningen var att vi skulle ha henne ibland, men nu har de slutat att låta oss ha hunden så ofta som vi hade i början!


    Så jag skulle hjälpa dem mer... Och de kunde gå mer då...


    Och de berättade att de hade hjälpt massa problemhundar - och då antar man ju att de vet hur man ska sätta regler osv för en hund.......


    Jag frågar alltid om vi kan ha henne för jag vill gå långa promenader/springa med henne - vilket jag gör själv annars. Men de vill bara hämta hem hunden så fort som möjligt eller inte lämna henne alls längre :( 


    Jag har möjlighet att ha hund nu och ser hur hunden blivit värre och värre, och därför vill jag ha tbx just henne...


    Det sjukt dumma är att vi inte skrev nått avtal D: så jävla osmart........  

  • Gizmo

    Men om du står som ägare på hunden har du all rätt i världen att ta tillbaka den! 

  • Anonym (ba)

    Det där låter inte bra. Eftersom du står som ägare kommer du att hållas ansvarig när hunden ger sig på andra männsikor, kanske tom barn. Hon bits ju. Och det kan bli dyrt. 
    Ta hunden den är ju din. Säg att ni går på promenad sedan tar du hem den.
    Kan du inte ta hand om den får du ta den till avlivning.

  • EnAnonumius
    Anonym (ba) skrev 2017-12-05 09:22:53 följande:
    Det där låter inte bra. Eftersom du står som ägare kommer du att hållas ansvarig när hunden ger sig på andra männsikor, kanske tom barn. Hon bits ju. Och det kan bli dyrt. 
    Ta hunden den är ju din. Säg att ni går på promenad sedan tar du hem den.
    Kan du inte ta hand om den får du ta den till avlivning.
    Varför skall man avliva en hund om man inte kan ta hand om den?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • gossen

    Jag kommer att ta tillbaka hunden. ska bara komma på ett bra sätt att säga/göra det på. 


    Tack för era svar!

Svar på tråden Amstaff understimulerad!