• Luffi

    Idé torka, jobb dagtid?

    Hej alla FLare där ute!

    Jobbar idag skift (när jag jobbar, är vikarie/vid behov) och för att vardagen i framtiden ska rulla på har jag bestämt att jag vill söka ny typ av arbete.

    Vad finns det för jobb idag som är dagtid?

    Jag kan absolut tänka mig att plugga men det är svårt att plugga när man inte vet vad man vill plugga till ;)

    Receptionist har varit med i tankarna men det verkar vara ett arbete som försvinner mer och mer idag.

    Någon som har förslag på dagtidsjobb? :)

  • Svar på tråden Idé torka, jobb dagtid?
  • CitronTulo

    Olika handläggarjobb (på försäkringskassan, arbetsförmedlingen, migrationsverket, socialtjänsten etc.).

  • Luffi
    CitronTulo skrev 2017-12-05 10:46:52 följande:

    Olika handläggarjobb (på försäkringskassan, arbetsförmedlingen, migrationsverket, socialtjänsten etc.).


    Vet du nå om hur svårt är det att "komma in" på sådana arbetsplatser och vilka utbildningar som är aktuella?
  • Kjell2

    De flesta tjänstemannajobb har i huvudsak dagtid. Vanligt krav är någon form av högskoleexamen.

  • Luffi
    Kjell2 skrev 2017-12-05 11:11:04 följande:

    De flesta tjänstemannajobb har i huvudsak dagtid. Vanligt krav är någon form av högskoleexamen.


    Vilka tjänstemannajobb hade du i tanke?

    Har odiagnostoserad ledproblematik så tyngre arbeten kan vara svårt tyvärr
  • Kjell2
    Luffi skrev 2017-12-05 11:13:54 följande:
    Vilka tjänstemannajobb hade du i tanke?

    Har odiagnostoserad ledproblematik så tyngre arbeten kan vara svårt tyvärr
    Lärare, ingenjör, jurist, ekonom, programerare,  personalvetare t ex.

    Inget kräver vanligtvis tunga lyft.
  • Luffi
    Kjell2 skrev 2017-12-05 11:17:28 följande:

    Lärare, ingenjör, jurist, ekonom, programerare,  personalvetare t ex.

    Inget kräver vanligtvis tunga lyft.


    Får kika vidare på det där, lärare känner jag dock inte är riktigt jag.
  • CitronTulo
    Luffi skrev 2017-12-05 11:05:34 följande:
    Vet du nå om hur svårt är det att "komma in" på sådana arbetsplatser och vilka utbildningar som är aktuella?
    Med en utbildning med "rätt" inriktning så är det inte så svårt enligt min bedömning (som har jobbat inom flera av dem). Har man ex jobbat inom Försäkringskassan så kan det ses som en merit när man söker jobb hos Arbetsförmedlingen och tvärt om så det underlättar om man vill byta till nytt jobb inom liknande branscher vilket jag tycker är bra! Jag är utbildad socialpedagog och har även läst en del ekonomi och lite juridik. Inom Försäkringskassan så är det olika vad man ska jobba med om de efterfrågar högskoleutbildning (ex personlig handläggare) och andra tjänster räcker det med gymnasieutbildning.
  • Luffi
    CitronTulo skrev 2017-12-05 12:50:16 följande:

    Med en utbildning med "rätt" inriktning så är det inte så svårt enligt min bedömning (som har jobbat inom flera av dem). Har man ex jobbat inom Försäkringskassan så kan det ses som en merit när man söker jobb hos Arbetsförmedlingen och tvärt om så det underlättar om man vill byta till nytt jobb inom liknande branscher vilket jag tycker är bra! Jag är utbildad socialpedagog och har även läst en del ekonomi och lite juridik. Inom Försäkringskassan så är det olika vad man ska jobba med om de efterfrågar högskoleutbildning (ex personlig handläggare) och andra tjänster räcker det med gymnasieutbildning.


    Har du jobbat något inom socialtjänsten? Tänkte vad man egentligen gör där, vilka olika typer av handläggare som finns
  • CitronTulo

    De flesta på socialkontoret där jag jobbade var utbildade socionomer eller snarlika utbildningar, tror alla hade högskoleutbildning i alla fall förutom de administrativa assistenterna som hade läst ekonomi eller administration på gymnasiet.

    Det var socialsekreterare som var uppdelade på barn eller vuxen/missbruk (minns inte helt vad de hade för olika titlar). De som jobbade med vuxen/missbruk jobbade även delvis med försörjningsstöd. Familjebehandlare som jobbade med hela familjer som behövde stöd m.m.
    LSS-handläggare mfl.

    Om man gillar att jobba med och för människor så är det ett intressant arbete, men det krävs att man är ganska stabil själv!

  • Luffi
    CitronTulo skrev 2017-12-05 15:27:05 följande:

    De flesta på socialkontoret där jag jobbade var utbildade socionomer eller snarlika utbildningar, tror alla hade högskoleutbildning i alla fall förutom de administrativa assistenterna som hade läst ekonomi eller administration på gymnasiet.

    Det var socialsekreterare som var uppdelade på barn eller vuxen/missbruk (minns inte helt vad de hade för olika titlar). De som jobbade med vuxen/missbruk jobbade även delvis med försörjningsstöd. Familjebehandlare som jobbade med hela familjer som behövde stöd m.m.

    LSS-handläggare mfl.

    Om man gillar att jobba med och för människor så är det ett intressant arbete, men det krävs att man är ganska stabil själv!


    Oj! Tackar så mycket för informationen! Tror dock tyvärr inte jag är tillräckligt lugn i mig själv för att klara av så pass krävande jobb, känns som det är skapligt krävande psykiskt
Svar på tråden Idé torka, jobb dagtid?