• Lijnah120

    Dålig sömn 6 månaders

    Behöver råd.

    Min 6 månaders pojk sover så dåligt själv. När han somnar för natten vaknar han ungefär efter en timme. Ibland går jag honom att somna om utan att amma ibland ger jag upp o ammar honom till sömns. Lägger honom i sin säng igen. Sen vaknar han typ efter en halvtimme och så håller vi på tills jag själv ska gå o lägga mig, då låter jag honom sova bredvid mig hela natten. Jag vill bryta detta mönstret. Jag vill att han ska sova hela natten i sin säng.

    Men hur tusan ska jag göra för o lyckas med Det?

    Jag känner mig fullkomligt vilsen.

    Snälla kom med tips o råd. Hur ska jag vänja mig av honom med tutten så han inte blir förvirrad om han fortfarande får tutten pp dagen.

  • Svar på tråden Dålig sömn 6 månaders
  • Snuttis2

    Spontant så säger jag att tyvärr kanske du får vänta, han kanske inte är redo än?

    Vet att du vill höra något annat men han är fortfarande väldigt liten o om han nekas närhet finns det risk att du stör hans utveckling o han blir mer otrygg när han blir äldre.

    Men ?herre Gud ? jag förstår dig till fullo.

    Vi hade vänner vars barn var det lugnaste o självständigaste som den jord skådat , han vara åt o sov o sa inte ett knyst! Så vi räknade med ett sådant barn när vår son kom- det blev en chock !!! För han är intensiv högljudd o vill hela tiden sitta på oss.

    Han är fyra månader nu o jag tänkte att han skulle sova själv på rygg enligt alla världens rekommendationer , o att vi som par skulle få lite egen tid varje dag när han sov!

    Första månaderna försökte vi med säng o babynest men han bara vaknade skrek o skrek. Sen fick han istället sova på mitt bröst o sedan har vi kunnat fasa vidare till att ligg amma o sova brevid . Nu går han dock igenom utforska världen fasen o har blivit mer orolig igen så tutte tutte tutte kretsar vår vardag runt just nu..... tröttsamt men en fas likt så många andra. Sova ensam gör han bara korta korta stunder o vaknar snabbt .

    Har tänkt försöka lite mer när han verkar tryggare igen men då börja med de korta sov pauserna som han har på dagen för att inte skapa sömnbrist o störd rytm om han sedan vaknar.

    Ensam tid med maken får vi nog ta barnvakt för närmsta månadern känns det som!

  • Mac

    Har precis gått igenom samma sak :) började när min son var 6månader och har nu kommit ut 1 månad senare med en amningsfri bebis. Jag blev trött på att amna på natten då min son ville snutta 1 gång i timmen /varje halvtimme vilket resulterade i en helt slut mamma. Jag lyssnade på en kompis att sluta tvärt (hade fungerat för henne) jag kan säga att det inte fungerade för mig. Bröst som var ömma och bebis som var hysterisk. Så jag började med ett nedtrappningsschema. Jag tog bort en amningssession varje dag och ersatte det med frukt, smothies, välling och ersättning det som fungerade för stunden och sakta men säkert så blev amningssessionerna färre och färre. Tro mig jag höll på att ge upp flera gånger.. speciellt vid kl 3. på natten då han skrikit i 20 min i sträck. Men då var det bara att vagga och lugna och nynna och nu efter 1 månads tid så är han inte behovet längre. I början var han inte ens intresserad av välling, men han gillar det nu. Så mitt tips är håll ut och trappa ner. Nätterna är värst speciellt när man vet att bröstet är en tystknapp ;). Men det är värt det för nu är jag fri =lite piggare mamma :) och han är fortfarande en lika nöjd bebis. Lycka till

  • Mac

    Glömde skriva att jag såg till att han var riktigt mätt när vi la oss, fick gröt och frukt. Gav honom vatten att dricka nattetid och välling vid några tillfällen. Du kommer märka vad ditt barn har för behov.

  • Lijnah120
    Mac skrev 2017-12-12 22:28:58 följande:

    Har precis gått igenom samma sak :) började när min son var 6månader och har nu kommit ut 1 månad senare med en amningsfri bebis. Jag blev trött på att amna på natten då min son ville snutta 1 gång i timmen /varje halvtimme vilket resulterade i en helt slut mamma. Jag lyssnade på en kompis att sluta tvärt (hade fungerat för henne) jag kan säga att det inte fungerade för mig. Bröst som var ömma och bebis som var hysterisk. Så jag började med ett nedtrappningsschema. Jag tog bort en amningssession varje dag och ersatte det med frukt, smothies, välling och ersättning det som fungerade för stunden och sakta men säkert så blev amningssessionerna färre och färre. Tro mig jag höll på att ge upp flera gånger.. speciellt vid kl 3. på natten då han skrikit i 20 min i sträck. Men då var det bara att vagga och lugna och nynna och nu efter 1 månads tid så är han inte behovet längre. I början var han inte ens intresserad av välling, men han gillar det nu. Så mitt tips är håll ut och trappa ner. Nätterna är värst speciellt när man vet att bröstet är en tystknapp ;). Men det är värt det för nu är jag fri =lite piggare mamma :) och han är fortfarande en lika nöjd bebis. Lycka till


    Tack för ditt svar. Ja jag kanske ska prova att trappa ner. Bra tips. Ja man är ju lite orolig för nätterna att han ska skrika jättemycket då vi har en 3 åring sen innan o han lär ju bli störd.

    Sover eran bebis inne hos er eller i eget rum?
Svar på tråden Dålig sömn 6 månaders