• BlackFlyingBird

    Renault Megane 28000mil, välskött, köpa?

    Ja, jag hamnade iallafall i sitsen att nuvarande kärran inte kommer att gå att reparera till ett vettigt pris i förhållande till bilens värde, så jag tittar nu runt på andra bilar. Den jag hittat är ett välskött exemplar av Renault Megane kombi -05. Kamrem bytt för 4000 mil sedan. Underrede och balkar ska se bra ut, men det har jag inte personligen sett ännu eftersom jag inte tittat på bilen. Nyservad. Min enda fundering i dagsläget är miltalet. Den har gått lite över 28000 mil. Är det godkänt om det är en välskött bil med få ägare?

  • Svar på tråden Renault Megane 28000mil, välskött, köpa?
  • BlackFlyingBird

    Fast jag skulle föredra om ni tog bort era fördomar om franska bilar, snälla. Jag körde tidigare en riktigt gammal Renault som var fantastisk. Jag är fullt medveten om att jag enligt alla här inne borde köpa en ny Audi för 700 000 kr, men jag är inte riktigt där ännu. Sedan behöver inte hela världen köra tyskt heller, för den delen. Det blir lättare att ta svaret seriöst om man tar bort fördomarna, tänker jag. Och nu har snart 400 pers läst utan att skriva (förmodligen på grund av alla dessa fördomar om fransmännen), så jag får helt enkelt gå på magkänslan istället och åka dit och provköra och titta på den. Så kan ju alla ni rika köra runt i era nära miljonen-bilar och störa er på alla oss med "skrotbilarna" :) (har en dålig dag idag, så svaret är rätt bistert)

  • Studentpappa

    Vid så många mil är det ju mycket som är slitet oavsett märke. Bussningar, leder, drivknutar etc. kommer ju gå sönder på löpande band framöver och kan du inte laga det själv så behöver du ju betala någon för det.

    Vi hade en Saab tills den gått 38 000 mil när jag växte upp. Men så bytte vi det mesta på den också under tiden. Mamma och pappa har en varsin Saab nu också som gått kring 25 000-27 000 mil det är ju något som behöver bytas varje år på dessa. Det är ju helt ok om du kan göra det själv eller har råd att betala någon annan för det. En Renault kommer ju inte vara bättre..


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anna74a

    Det behövs inte köpas någon ny bil men det finns ju många begagnade med låga miltal.
    Känns som ett säkrare kort.

  • Rabarbapuppa

    Jag köpte min BMW vid 22.000 mil. Betalade kanske aningen mycket, men den hade å andra sidan exakt den spec jag ville ha. 
    Vi hade den som familjebil till 31.000 mil, innan jag sålde den vidare till en ung familj där mannen var bilmeck själv. Totalt sett blev det en bra affär, och det var en av de bästa bilar vi haft. Jag gjorde alla reparationer och service själv, och visst blev det en del, men det jag tänkte säga var att när en bil som gått långt och ändå är i bra skick, då har de flesta reparationer som kommer vi de här högre milen redan hunnit göras, så det behöver inte vara en dålig affär att köpa en välservad långmilare. 

    /Puppa

  • Anonym (Fransosen)

    Jag har visserligen bara ägt en Renault. En R5 TS. Men det var länge sen. Sen har jag ägt och kört 4 st cittror och en pegga. Sex franska bilar alltså. Samtliga har varit "andrabilen". Jag har samtidigt ägt både några volvo, en audi, en mitsubishi och en ford.

    De franska bilarna har varit minst lika som de andra fast jävligt mycket billigare. Bäst har C 5:an

  • Anonym (Fransosen)

    De franska bilarna har varit minst lika bra som de andra fast jävligt mycket billigare. Bäst har C 5:an jag har nu varit. Kört den dagligen i tre år med ett hjullagerbyte som enda reparation. Komfort som en lyxbil. Jag betalade 15 k för den. Ser ut som ny i lacken.

  • BlackFlyingBird
    Rabarbapuppa skrev 2017-12-11 23:28:17 följande:

    Jag köpte min BMW vid 22.000 mil. Betalade kanske aningen mycket, men den hade å andra sidan exakt den spec jag ville ha. 
    Vi hade den som familjebil till 31.000 mil, innan jag sålde den vidare till en ung familj där mannen var bilmeck själv. Totalt sett blev det en bra affär, och det var en av de bästa bilar vi haft. Jag gjorde alla reparationer och service själv, och visst blev det en del, men det jag tänkte säga var att när en bil som gått långt och ändå är i bra skick, då har de flesta reparationer som kommer vi de här högre milen redan hunnit göras, så det behöver inte vara en dålig affär att köpa en välservad långmilare. 

    /Puppa


    Det var lite det jag ville få fram, tack Rabarbapuppa! Nu blev det inte den där Megane, utan jag valde att "rädda" min egna bil (som för övrigt också är fransk). Det kostade en liten slant, men det får det väl vara värt.
    Anonym (Fransosen) skrev 2017-12-11 23:38:21 följande:

    Jag har visserligen bara ägt en Renault. En R5 TS. Men det var länge sen. Sen har jag ägt och kört 4 st cittror och en pegga. Sex franska bilar alltså. Samtliga har varit "andrabilen". Jag har samtidigt ägt både några volvo, en audi, en mitsubishi och en ford.

    De franska bilarna har varit minst lika som de andra fast jävligt mycket billigare. Bäst har C 5:an


    Ja, C5:an hade jag gärna haft, det kan absolut vara en framtida beg-bil för min del, när min nuvarande inte vill leka med mig längre. Jag fick testköra en kollegas C5:a, och det var en riktigt nice bil, det lilla jag hann märka av iallafall :)

    Tack för allas svar!
Svar på tråden Renault Megane 28000mil, välskött, köpa?