• Äldre 5 Dec 18:53
    1919 visningar
    3 svar
    3
    1919

    Fast för snatteri konsekvenser

    Jag är en tjej på 15 år som idag åkte fast för snatteri. Jag var på en matbutik och skulle köpa lunch och även en twix för 7 kr. Då skulle jag ta en snabbkassa där man scannar varorna själv. Så då scannade jag självklart godiset först och sen maten och la den ovanpå godiset. Då stod det på skärmen att jag hade scannat godiset och maten. Sen när jag gick ut ur butiken så kom det en civil väktare och sa att jag inte hade betalat för godiset och visade kvittot. Då såg jag att bara maten var med, men jag är 100% säker på att jag scannade båda sakerna. Så då tog väktaren med mig in i ett rum och att jag skulle förklara mig. Då nåt sånt här aldrig hänt mig förut så blev jag väldigt rädd och chokad och sa bara att jag hade glömt att scanna godiset och inte märkte att jag fick med den i väskan. Då sa väktaren att jag hade gömt godiset under maten eftersom maten låg ovanpå. Sen kom polisen som kontaktade mina föräldrar och sa att jag skulle komma på polisförhör. Så nu undrar jag om jag kan säga den riktiga sanningen nu på förhöret eftersom jag sa en annan förklaring förut och vad konsekvenserna kommer bli efter förhöret?

  • Svar på tråden Fast för snatteri konsekvenser
  • Äldre 5 Dec 19:25
    #1

    Man kan tycka att det är dina föräldras ansvar när du använder scaning, det är väl i deras namn.

    Du kan inte vara den första som missat att scanna något. Antar att du kommer bli noggrannare i fortsättningen

  • Äldre 5 Dec 21:42
    #2

    De vill göra en markering och skrämma dig lite. Det kommer med största sannolikhet inte få några större konsekvenser. Jag har missat scanna saker vid två tillfällen och inte tillkallades polis för det. Säg sanningen både om misstaget och om varför du sa vad du sa. Det är alltid bäst.

    En kompis son åkte dit för snatteri och kallades till polisen. Det var såklart skrämmande och det är meningen så man inser att man inte ska göra det igen, men det blev inget mer än några jobbiga samtal.

  • Äldre 5 Dec 22:07
    #3

    Om polis tillkallats så är det värsta som kan hända att dina föräldrar får betala dagsböter. Men har du en bra förklaring till varför du "gömde" godiset, så kommer polisen nog inte ha något större intresse av att bötfälla.

Svar på tråden Fast för snatteri konsekvenser