• Äldre 5 Dec 19:23
    1663 visningar
    12 svar
    12
    1663

    Funderar på att ge min 4 åriga systerdotter ett träd i Sudan , hjälp mig med en fin och enkel text till :)

    Nu vankas det jul och jag funderar på att ge min 4 åriga systerdotter en gåva iForm av ett träd som man planterar i Sudan ( hon kommer naturligtvis få en " rolig" julklapp också. På korten man får hemskickade kan man ju skriva en text på. Skulle behöva lite hjälp med vad jag kan skriva, nåt kortfattat så hon förstår vad gåvan innebär :) Förslag,?

  • Svar på tråden Funderar på att ge min 4 åriga systerdotter ett träd i Sudan , hjälp mig med en fin och enkel text till :)
  • Äldre 5 Dec 20:47
    #1
    -1 +1

    Du har väl kollat med föräldrarna om de vill att hon åker till Sudan för att plantera ett träd? Kanske bättre att köpa ett litet träd som hon kan plantera i trädgården eller i en stor kruka.

  • Äldre 5 Dec 21:01
    #2
    Griseknoen35 skrev 2017-12-05 20:47:01 följande:

    Du har väl kollat med föräldrarna om de vill att hon åker till Sudan för att plantera ett träd? Kanske bättre att köpa ett litet träd som hon kan plantera i trädgården eller i en stor kruka.


    Jag tror inte man åker till sudan och planterar , tror man beställer på nätet och någon i sudan planterar åt henne
  • Äldre 5 Dec 21:13
    #3

    Självklart blir trädet planterat åt en, jag tyckte de kunde va en fin gest i all denna köphets :)

  • Äldre 6 Dec 00:39
    #4

    Känns som en usel idé. Mest att att det är bortkastade pengar. Hur vet man att dom faktiskt planterar ett nytt träd för dom pengarna? Plus att vad ska hon göra med ett träd i sudan?

  • skrivm­edmig
    Äldre 6 Dec 01:30
    #5
    +1

    Fem kronor kostar ett träd i Sudan. Vilken generös julklapp från moster... Flört

    www.lakarmissionen.se/gavoshop/tradplantering-sydsudan/

    Men men. Jag kan hjälpa dig hotta upp klappen med ett rim:

    God jul och gott nytt år lilla fröken,
    fast julklappen hittas i Saharas öken.
    I landet Sudan ett träd nu växa
    i dess skugga kan barnen göra sin läxa.
    När skolan är över de klättra och leka,
    får svalka och skydd undan sol som steka.
    Men viktigast med trädet är att få stopp
    på öknens spridning och därmed ge hopp
    till fattiga i Afrika, det är de som lider
    när skog försvinner och öknen sig sprider.

  • Äldre 6 Dec 04:06
    #6
    -1

    Så flickan kommer forstå mest att barnen i Sudan, vad det nu är, har inga träd och ingen skugga som skyddar från en het sol.... Stackars unge.

  • Äldre 6 Dec 05:07
    #7
    +1

    Men snälla.. Hon är ett litet barn. Ge henne riktiga presenter och köp träd åt dig själv istället. Onödigt att ge henne ångest av att veta redan nu att barn mår dåligt i andra länder.. Köp träd åt resten av släkten men inte den lilla flickan

  • Äldre 6 Dec 05:49
    #8
    -1

    Vilken fin idé i all denna köphets!

  • Äldre 6 Dec 05:50
    #9
    skrivmedmig skrev 2017-12-06 01:30:26 följande:

    Fem kronor kostar ett träd i Sudan. Vilken generös julklapp från moster... 

    www.lakarmissionen.se/gavoshop/tradplantering-sydsudan/

    Men men. Jag kan hjälpa dig hotta upp klappen med ett rim:

    God jul och gott nytt år lilla fröken,

    fast julklappen hittas i Saharas öken.

    I landet Sudan ett träd nu växa

    i dess skugga kan barnen göra sin läxa.

    När skolan är över de klättra och leka,

    får svalka och skydd undan sol som steka.

    Men viktigast med trädet är att få stopp

    på öknens spridning och därmed ge hopp

    till fattiga i Afrika, det är de som lider

    när skog försvinner och öknen sig sprider.


    Vilket fint rim, impad!
  • Äldre 6 Dec 05:51
    #10
    alltvarupptaget skrev 2017-12-06 05:07:01 följande:

    Men snälla.. Hon är ett litet barn. Ge henne riktiga presenter och köp träd åt dig själv istället. Onödigt att ge henne ångest av att veta redan nu att barn mår dåligt i andra länder.. Köp träd åt resten av släkten men inte den lilla flickan


    Ja stackars flicka som får lära sig visa omtanke och generositet
  • skrivm­edmig
    Äldre 6 Dec 13:26
    #11
    Tow2Mater skrev 2017-12-06 04:06:32 följande:

    Så flickan kommer forstå mest att barnen i Sudan, vad det nu är, har inga träd och ingen skugga som skyddar från en het sol.... Stackars unge.


    En förenkling, men man planterar träd för att stoppa ökenspridningen.
    RebecccaR skrev 2017-12-06 05:50:47 följande:
    Vilket fint rim, impad!
    Tack!
  • Äldre 7 Dec 00:06
    #12

    När min dotter var 4 var hon redan insatt (på eget initiativ) i att alla inte har det lika bra som hon själv. Hon gick på församlingens barnverksamvet där de hade tilldelats ett eget fadderbarn i Afrika som de hjälpte så hon kunde gå i skolan. Dottern tog denna uppgift på största allvar. Hon plockade och sålde blommor till nära och kära och pengarna gick oavkortat till gruppens fadderbarn. Detta var självfallet inget någon hade sagt till henne att göra. Dottern hade blivit överlycklig om någon hade gett henne en gåva som gick till välgörenhet.

    Tyvärr är jag inte så bra på att skriva dikter och rim, men du fick redan ett bra sådant. Ville bara inflika att det finns barn som blir glada av gåvor som går till välgörenhet :)

Svar på tråden Funderar på att ge min 4 åriga systerdotter ett träd i Sudan , hjälp mig med en fin och enkel text till :)