• volvo142

    trött på att skjutsa storebror

    Jag är 19 år. Tog körkortet för lite mer en ett halvår sen. Min storebror jobbar kväll. Och slutar kring, 11 på kvällen
    några gånger i veckan. bussarna går lite dåligt, så han måste vänta en halvtimme om han ska ta bussen.
    Jag har ställt upp och skjutsat ibland. Det har nu blivit en förväntning av min mamma och bror.

    Nu jag är verkligen inte sugen på att "kvällsskjutsa", efter en dag i skolan är jag är trött.
    Jag vill sova eller ta det lungt sitta vid datorn se på serie eller dyilikt. (jag pluggar hälften hemma och hälften på distans) Så jag
    kan skjuta något på mina tider. Det använder dom som ett argument "men du kan ju börja 1 på
    dagen" ja visst men då slutar jag senare . och måste plugga hemma heeela kvällen.

    Jag vill
    göra annat efter middan. Jag kan tillägga att min bror, får hela körkortet betalt. Av morfar
    om han vill. Han är 25 år det erbjudandet har varit och är bestående. Men han är ett, ursäkta men latarsle.
    Är jag taskig som inte har nån lust att skjutsa honom? det tar ungefär 30 minuter.
  • Svar på tråden trött på att skjutsa storebror
  • volvo142
    Jag är 19 år. Tog körkortet för lite mer en ett halvår sen. Min storebror jobbar kväll. Och slutar kring, 11 på kvällen
    några gånger i veckan. bussarna går lite dåligt, så han måste vänta en halvtimme om han ska ta bussen.
    Jag har ställt upp och skjutsat ibland. Det har nu blivit en förväntning av min mamma och bror.

    Nu jag är verkligen inte sugen på att "kvällsskjutsa", efter en dag i skolan är jag är trött.
    Jag vill sova eller ta det lungt sitta vid datorn se på serie eller dyilikt.
    (jag pluggar hälften hemma och hälften på distans) Så jag
    kan skjuta något på mina tider. Det använder dom som ett argument "men du kan ju börja 1 på
    dagen" ja visst men då slutar jag senare . och måste plugga hemma heeela kvällen.

    Jag vill
    göra annat efter middan. Jag kan tillägga att min bror, får hela körkortet betalt. Av morfar
    om han vill. Han är 25 år det erbjudandet har varit och är bestående sen 18 års åldern.
    Men han är ett, ursäkta men latarsle.
    Är jag taskig som inte har nån lust att skjutsa honom? det tar ungefär 30 minuter.
    borde jag vägra?
  • AnnaZL

    Det tar dig lika lång tid som han sparar- 30 min.
    Varför är din tid mindre värd än hans?
    Nej, det är inte ditt jobb att skjutsa honom, speciellt i denna situation. Om skjutsningen gav npgon total tidsbesparing kunde det kanske diskteras, men detta låter jättefel

  • Almina

    Nja, det är väl snällt att ställa upp när det funkar för dig. Men om det ska vara ett måste att du gör det varje gång han jobbar känns ju inte riktigt rätt mot dig heller. Har din mamma körkort, skjutsar hon honom ibland?

    Sen att han får vänta en halvtimme på bussen är väl inte värre än att du får sitta och köra på kvällen. Dessutom, om du är trött så är du ju ingen bra förare, och ska inte köra alls. Så, om han vill åka bil varje kväll han jobbar tycker jag han får se till att skaffa körkort, eller betala (dig) för privatchaufför...

  • volvo142
    Zombisen skrev 2017-12-05 21:24:16 följande:
    betalar han bensinen?
    Nej men det är mammas bil så det är väl upp till dom.
    AnnaZL skrev 2017-12-05 21:45:12 följande:
    Det tar dig lika lång tid som han sparar- 30 min.
    Varför är din tid mindre värd än hans?
    Nej, det är inte ditt jobb att skjutsa honom, speciellt i denna situation. Om skjutsningen gav npgon total tidsbesparing kunde det kanske diskteras, men detta låter jättefel
    Ja jo jag börjar känna så mer och mer.. Men när jag uttrycker att jag är trött, och vill sova / ta det lugnt. Så uppfattar han det som taskigt "när du liks har körkort och är hemma". Glömde väl att säga att, det blir väl en viss tidsbesparing för honom.
    å det är kanske 5 minuters promenad hem från busshållplatsen + att åka buss tar säkert några minuter extra, men nån jätte skillnad är det kanske inte.
    Almina skrev 2017-12-05 21:49:23 följande:
    Nja, det är väl snällt att ställa upp när det funkar för dig. Men om det ska vara ett måste att du gör det varje gång han jobbar känns ju inte riktigt rätt mot dig heller. Har din mamma körkort, skjutsar hon honom ibland?

    Sen att han får vänta en halvtimme på bussen är väl inte värre än att du får sitta och köra på kvällen. Dessutom, om du är trött så är du ju ingen bra förare, och ska inte köra alls. Så, om han vill åka bil varje kväll han jobbar tycker jag han får se till att skaffa körkort, eller betala (dig) för privatchaufför...
    lusten för att skjutsa, har liksom blivit mindre för varje gång. Min mamma har körkort men tycker att jag kan bidra med det.  Deras resonemang, är att jag skulle tycka att det är kul på ett ungefär och kan ställa upp.Obestämd

    Jag är inte så sugen på pengar även, om det skulle va trevligt mer som tack. Jag är oftast trött och vill ta det lugnt på kvällen.
    Men då vet jag era åsikter. Blev nästan osäker, när det är så starka åsikter emot mig. Inom familjen. Jag tror att jag tar "striden" nästa gång och säger nej. Eller kanske låssas sova.
  • Minimalen

    Testa med att koppla av med en starköl nästa gång. Då kan de väl inte tvinga dig? Vill du inte dricka något borde det räcka med att du har en tom burk bredvid dig.

  • Stårschan

    Sluta genast upp med att vara hans privata taxi. Du och din mamma - som ju tydligen lägger detta på dig - gör honom ju världens björntjänst genom att hjälpa honom att fortsätta att vara en lat odugling som ingen vettig kvinna kommer att vilja ha. Om han måste ta bussen så får han kanske till slut tummen ur så att han tar sig i kragen och ser till att ta körkorten.

    Sluta curla! Visa din mamma och honom vad jag har skrivit om du behöver stöd.

  • erikaABC

    Det låter ju inte klokt. Nej du ska inte skjutsa honom. För att han får vänta 30 minuter på bussen? Det var det löjligaste.

  • Stårschan

    Och du är 19. Har du övervägt att flytta hemifrån? Det är ju faktiskt ett alternativ.

  • volvo142
    Minimalen skrev 2017-12-06 06:46:03 följande:
    Testa med att koppla av med en starköl nästa gång. Då kan de väl inte tvinga dig? Vill du inte dricka något borde det räcka med att du har en tom burk bredvid dig.
    lät som ett smart tips. Ikväll, så skyllde jag på snön. Eller ja det stämmer orkade inte skotta fram bilen. Då gav han med sig. imorgon tänker jag liks gå på krogen då blir det bra med en öl bredvid och i mig. Tror jag kör "svenne" vägen med ursäkter tills det rinner ur sanden..
    Stårschan skrev 2017-12-06 08:45:37 följande:
    Sluta genast upp med att vara hans privata taxi. Du och din mamma - som ju tydligen lägger detta på dig - gör honom ju världens björntjänst genom att hjälpa honom att fortsätta att vara en lat odugling som ingen vettig kvinna kommer att vilja ha. Om han måste ta bussen så får han kanske till slut tummen ur så att han tar sig i kragen och ser till att ta körkorten.

    Sluta curla! Visa din mamma och honom vad jag har skrivit om du behöver stöd.
    Tack ja du har ju rätt i sak man bör ta ett körkort om det behövs. Lite, svårt att påpeka ändå när nån tycker väldigt annorlunda. Men jag ska stå på mig mer. 
    Stårschan skrev 2017-12-06 08:52:11 följande:
    Och du är 19. Har du övervägt att flytta hemifrån? Det är ju faktiskt ett alternativ.
    Jag är klar med min utbildning till sommaren. Har stått i kö i 6 år då på lgh. Hoppas på jobb så fort som möjligt  till sommaren. Precis nu så är det dock lite svårt ekonomiskt om man ska jobba och plugga fulltid. Men det går säkert om man orkar är lite "lat" och väntar till sommaren.

    Tack för alla svar. Det var ingen som tyckte som min mamma, och bror. Det känns skönt, att veta att jag inte är "taskig" om jag vägrar..

    Godnatt :)
Svar på tråden trött på att skjutsa storebror