• Äldre 5 Dec 22:35
    9521 visningar
    52 svar
    52
    9521

    SSK-jobb UTAN basal omvårdnad

    Tjena!

    Jag har funderar mycket på vad jag vill bli när jag blir ?stor?, och kommit fram till att jag vill bli sjuksköterska. Den enda saken som gör att jag tvekar är den basala omvårdnaden som att hjälpa till med toalettbesök, sköta personlig hygien etc.

    I somras gick jag ut vård och omsorgsprogrammet och är nu utbildad USKA. Jag har både sommarjobbat och extrajobbat som USKA, och jag vet att jag inte trivs med de arbetsuppgifterna.

    Vilka ställen skulle jag som SSK kunna jobba på för att ?slippa? följa med på ett toalettbesök eller hjälpa till vid duschning? En VC?

    TACKSAM FÖR ALLA SVAR!

  • Svar på tråden SSK-jobb UTAN basal omvårdnad
  • Äldre 5 Dec 22:39
    #1

    Hälsocentral. Då bör du dock vara distriktsköterska för att ha chans till jobb

  • Äldre 5 Dec 22:40
    #2

    Jag har tyyyp inga såna uppgifter. Men å andra sidan får jag tex torka blod/graviditesrester från golv och fiska upp foster ur toaletter osv. Mina patienter kan oftast sköta sin egen hygien. Jobbar på en gynakut.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 5 Dec 22:43
    #3

    Finns många arbetsplatser för sjuksköterskor där det inte ingår basal omvårdnad annat än  i specialfall. Många mottagningar, exempelvis. Eller avdelningar med väldigt "uppegående" och självständiga patienter som nämns ovan.

  • Äldre 6 Dec 04:14
    #4

    Röntgensjuksköterska kanske?

  • Anonym (SSK 2)
    Äldre 6 Dec 05:44
    #5
    Meriall skrev 2017-12-06 04:14:52 följande:

    Röntgensjuksköterska kanske?


    Det är en annan utbildning. Ger dig inte samma möjligheter som ssk. 

    TS: Barnavdelning, dagkirurgi.
  • Äldre 6 Dec 06:29
    #6

    Har jobbat som uska inom äldreomsorgen i 25 år och aldrig har SSK jobbat med oss och skött hygien och toalettbesök. Det ska vara avklarar innan SSK kommer på besök till dom boende.

  • Äldre 6 Dec 06:49
    #7

    Jobba som ssk inom lss där ingår ingen basal omvårdnad för den skötts av uskor eller vårdare!

  • Mariel­l8
    Äldre 6 Dec 21:52
    #8

    Är väl isåfall mottagning eller vc/hc.

    Men du vet att du får väldigt mycket bra information om patientens adl, hudkostym och kognitiviter genom att hjälpa med personlig hygien (dusch etc).

  • Äldre 6 Dec 22:00
    #9

    Jag har jobbat huvudsakligen i den kommunala hälso- och sjukvården i snart tolv år, och på intern arbetsplats förväntas man att regelmässigt delta i den basala omvårdnaden. Däremot tycker jag om att medverka i den vissa gånger, eftersom den ger mig mycket information om patienten. Men sedan kan man som sjuksköterska i kommunen nuförtiden nästintill glömma att kunna vara med och till exempel duscha någon, klä någon eller följa med på toaletten mer än i undantagsfall. Alldeles åt pipsvängen för mycket andra uppgifter som kräver min närvaro.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Mariel­l8
    Äldre 6 Dec 22:45
    #10
    8airam8 skrev 2017-12-06 22:00:53 följande:

    Jag har jobbat huvudsakligen i den kommunala hälso- och sjukvården i snart tolv år, och på intern arbetsplats förväntas man att regelmässigt delta i den basala omvårdnaden. Däremot tycker jag om att medverka i den vissa gånger, eftersom den ger mig mycket information om patienten. Men sedan kan man som sjuksköterska i kommunen nuförtiden nästintill glömma att kunna vara med och till exempel duscha någon, klä någon eller följa med på toaletten mer än i undantagsfall. Alldeles åt pipsvängen för mycket andra uppgifter som kräver min närvaro.


    Handlar väl snarare om prioriteringar.

    Jobbar också i kommunen, just nu på ett äldreboende och jag prioriterar att vara med vid dusch eller på-avklädning minst en gång i veckan. Händer också förutom det att jag hjälper till med morgonarbetet ibland när de har sjukdom och ont om folk.
Svar på tråden SSK-jobb UTAN basal omvårdnad