• Äldre 6 Dec 17:11
    3384 visningar
    34 svar
    +1
    34
    3384

    Vad finns det för faktiska belägg kring påståendet att sexistiska skämt är skadliga?

    Som topic lyder: Hur mycket sanning finns det i detta påstående egentligen? Har det faktiskt gjorts forskningsrapporter som visat att det finns en koppling mellan sexistiska skämt och dålig kvinnosyn?

    Jag frågar eftersom att det där påståendet har stora likheter med 80-talets påståenden om att videovåld var skadligt att titta på, att det skapade en avtrubbad inställning till våld. Det gjordes forskning kring detta på 90-talet som visade att videovåld inte var skadligt för det stora flertalet, men att människor som redan hade våldstendenser kunde hämta inspiration från våldsfilmer.

    Och jag tvivlar inte på forskningsresultatet. För om det vore så att vårt beteende påverkas av vår humor skulle t.ex. alla som ser på AFV (America's Funniest Home Videos) bli avtrubbade och sadistiska. På samma sätt skulle människor som lyssnat regelbundet på Onkel Kånkel bli perversa in i absurdum. Men vem vet? Jag kan ha fel.

    Så därför undrar jag om det faktiskt finns belägg för att sexistiska skämt är skadliga och skapar en dålig kvinnosyn? Om svaret är ja, vad finns det för forskningsresultat som bevisat detta?

    Notera: Jag undrar om det faktiskt finna belägg för om det är skadligt eller har en avtrubbande effekt. Inte huruvida sexistiska skämt är lämpliga eller om det är anständigt att skämta om sånt.

    Mvh

  • Svar på tråden Vad finns det för faktiska belägg kring påståendet att sexistiska skämt är skadliga?
  • Äldre 6 Dec 17:26
    #1

    Här är en artikel iaf, har dock inte läst de så vet inte vad den kom fram till: 


    link.springer.com/article/10.1023/A:1018868913615

  • Äldre 6 Dec 17:39
    #2
    Meriall skrev 2017-12-06 17:26:43 följande:

    Här är en artikel iaf, har dock inte läst de så vet inte vad den kom fram till: 

    link.springer.com/article/10.1023/A:1018868913615


    Det var en väldigt kortfattad studie och den visade väldigt lite på att sexistiska skämt faktiskt leder till en negativ kvinnosyn. Den där tycks snarare bevisa att män som redan har en dålig kvinnosyn använder sig av sexistiska skämt som ett maktmedel, vilket är jämförbart med videovåldet där människor som redan hade våldstendenser kunde hämta inspiration från våldsfilmer.
  • Äldre 6 Dec 17:42
    #3
    Thereisthat skrev 2017-12-06 17:39:29 följande:
    Det var en väldigt kortfattad studie och den visade väldigt lite på att sexistiska skämt faktiskt leder till en negativ kvinnosyn. Den där tycks snarare bevisa att män som redan har en dålig kvinnosyn använder sig av sexistiska skämt som ett maktmedel, vilket är jämförbart med videovåldet där människor som redan hade våldstendenser kunde hämta inspiration från våldsfilmer.
    Kolla dess referenser eller citationer så hittar du säkert fler studier. Men jag tror att det är väl en ganska rimlig slutsats att det är så som den kom fram till. Grejen är väl att folk som lyssnar på skämtet inte vet om det är ett skämt från någon som har bra kvinnosyn eller om det är tvärtom, så man blir osäker på personen och kanske mår dåligt över det. Jag tror ju att i ett mindre sällskap där alla känner varandra bra och vet hur man tänker så är det absolut ingen fara med sånt. Risken är väl att man glömmer av sig och säger något skämt i ett större sammanhang där det är opassande och så skämmer man ut sig. 
  • Anonym (333)
    Äldre 6 Dec 17:46
    #4

    Skadliga, vet jag inte.

    Men en person som drar sexistiska skämt antar jag har sexistiska värderingar. På samma sätt som jag antar att en som drar rasistiska skämt har rasistiska värderingar.

  • Anonym (v)
    Äldre 6 Dec 17:47
    #5

    Menar man inte mer att det påverkar barns syn då? att de börjar associera kvinnor till något dåligt och mindre värt än män. typ mobbas ett barn för sin övervikt och kallas för "ditt feta äckel" hela tiden så associeras övervikt med något dåligt, mindre bra än normalviktigt. spelar ingen roll om man säger att det var på skämt..
    Känns inte som det är samma sak som våld i filmer eller spel som gör att man tänker våld är ok. Det är ju fiktivt så är inte jämförbart. Du misshandlar inte någon och säger efteråt att "nää tyckte faktiskt inte det var okej det var bara ett skämt haha"

    Bara vad jag tror och du bad om fakta men men......

  • Äldre 6 Dec 17:48
    #6
    +1

    För män med dålig kvinnosyn blir det positiv feedback. Något som verkligen inte behövs då problemet är väldigt utbrett.

  • Äldre 6 Dec 17:49
    #7
    Meriall skrev 2017-12-06 17:42:33 följande:

    Kolla dess referenser eller citationer så hittar du säkert fler studier. Men jag tror att det är väl en ganska rimlig slutsats att det är så som den kom fram till. Grejen är väl att folk som lyssnar på skämtet inte vet om det är ett skämt från någon som har bra kvinnosyn eller om det är tvärtom, så man blir osäker på personen och kanske mår dåligt över det. Jag tror ju att i ett mindre sällskap där alla känner varandra bra och vet hur man tänker så är det absolut ingen fara med sånt. Risken är väl att man glömmer av sig och säger något skämt i ett större sammanhang där det är opassande och så skämmer man ut sig. 


    Jo den slutsatsen är vi nog ändå överens om. Det kanske inte är lämpligt att dra sexskämt i större sällskap eftersom att det faktiskt kan vara rent ohyfsat. Men däremot så är ändå inte diskussionen den om sexistiska skämt är lämpliga utan om de faktiskt är skadliga. Ska kolla på fler studier som de hänvisar till.
  • Äldre 6 Dec 17:51
    #8

    Sexistiska skämt är mycket farliga. Man kan få pannbenet inslaget.

  • Äldre 6 Dec 17:54
    #9
    Anonym (v) skrev 2017-12-06 17:47:06 följande:

    Menar man inte mer att det påverkar barns syn då? att de börjar associera kvinnor till något dåligt och mindre värt än män. typ mobbas ett barn för sin övervikt och kallas för "ditt feta äckel" hela tiden så associeras övervikt med något dåligt, mindre bra än normalviktigt. spelar ingen roll om man säger att det var på skämt..

    Känns inte som det är samma sak som våld i filmer eller spel som gör att man tänker våld är ok. Det är ju fiktivt så är inte jämförbart. Du misshandlar inte någon och säger efteråt att "nää tyckte faktiskt inte det var okej det var bara ett skämt haha"

    Bara vad jag tror och du bad om fakta men men......


    Jo men å andra sidan är ju också skämt fiktiva. Det ska alltså inte återspegla verkligheten utan göra narr av absurditeter. Däremot är det inte okej i alla sammanhang, men återigen kvarstår frågan om det är just skämten som skapar en dålig kvinnosyn?
    Anonym (333) skrev 2017-12-06 17:46:44 följande:

    Skadliga, vet jag inte.

    Men en person som drar sexistiska skämt antar jag har sexistiska värderingar. På samma sätt som jag antar att en som drar rasistiska skämt har rasistiska värderingar.


    Det behöver det väl inte innebära per automatik? Att någon tycker slapstick är roligt betyder väl inte nödvändigtvis att personen har sadistiska värderingar?
  • Anonym (v)
    Äldre 6 Dec 18:03
    #10
    Thereisthat skrev 2017-12-06 17:54:27 följande:
    Jo men å andra sidan är ju också skämt fiktiva. Det ska alltså inte återspegla verkligheten utan göra narr av absurditeter. Däremot är det inte okej i alla sammanhang, men återigen kvarstår frågan om det är just skämten som skapar en dålig kvinnosyn?
    Anonym (333) skrev 2017-12-06 17:46:44 följande:

    Skadliga, vet jag inte.

    Men en person som drar sexistiska skämt antar jag har sexistiska värderingar. På samma sätt som jag antar att en som drar rasistiska skämt har rasistiska värderingar.


    jo men jag tänker att ingen blir skadad av en fiktiv avbildning av våld, offret som blir slagen existerar ju inte. Medan skämt och kommentarer om kvinnor har konkreta offer (kvinnor) 
Svar på tråden Vad finns det för faktiska belägg kring påståendet att sexistiska skämt är skadliga?