• moaguu­un
    Äldre 6 Dec 18:18
    1779 visningar
    5 svar
    5
    1779

    Popcorn i kastrull, brandrisk?

    Jag var med om ett litet trauma när jag var liten. Det började brinna och hade då med olja att göra, i ugnen och sen dess och jag fått för mig att olja typ är brandfarligt. Eller i alla fall farligare att använda än smör. 

    Jag tänkte utmana mig själv och göra popcorn i kastrull, jag har rapsolja. Det står ingen beskrivning hur mycket olja/popcorn man ska ha men det kanske inte är så noga? Någon som varit med om att det börjat brinna när en gjort popcorn i kastrull? Det är säkert ingen fara om man håller koll hela tiden, men jag blir paranoid. 

  • Svar på tråden Popcorn i kastrull, brandrisk?
  • Äldre 6 Dec 18:25
    #1

    Man måste hålla koll hela tiden oavsett om man är livrädd eller ej. Det tar typ 30 sekunder att poppa i kastrull. Man tar någon matsked olja.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 6 Dec 18:35
    #2

    Värm upp oljan i kastrullen. Se till att ha hela botten täckt med olja, inte för snålt. Lägg i ETT korn och när det poppar slänger du i resten. Inte mer än vad som täcker botten. Skaka till lite så att alla hamna på botten. Sen lägg på locket snabbt. Vänta tills poppandet nästan slutar och ta bort kastrullen. Värmen ska vara på max eller nästan på max hela tiden. Vänta nån minut eller två innan du lyfter locket.

  • Äldre 6 Dec 18:41
    #3

    Egentligen så är olja "säkrare" at steka i än smör. Olja har högre flampunkt. Men det är ju också så att olja inte säger till när det är varmt på samma sätt som smör så det är lätt att glömma bort hur varmt det faktiskt kan bli.

    Så länge du håller koll är det ingen fara, och se till att ha locket i närheten, om det mot förmodan skulle ta eld någon gång, .


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • moaguu­un
    Äldre 6 Dec 20:29
    #4

    Okej, tack för svaren. Jag får testa i helgen.

  • Äldre 6 Dec 20:53
    #5

    Och viktigt att komma ihåg, om olja brinner, den ska KVÄVAS, och ALDRIG släckas med vatten!

Svar på tråden Popcorn i kastrull, brandrisk?