• Äldre 6 Dec 19:03
    12266 visningar
    17 svar
    17
    12266

    Snabbintervju....tips...

    Ett företag ska ja öppet hus med snabbintervjuer...och jag ska dit ränkte jag. Nu var det ca 18 år sen jag var på jobbintervju senast...gar haft samma jobb i 18 år. Så jag vet knappt hur det går till nu för tiden. Och snabbintervju är lite speciellt kan jag tänka mig. Nåt jag ska tänka på? Ge mig tips....vill så gärna ha detta jobb.

  • Svar på tråden Snabbintervju....tips...
  • Caramb­olan
    Äldre 6 Dec 19:12
    #1

    De kommer intervjua många och nästan alla kommer verka likvärdiga. Ta till ett knep som utmärker dig. Till exempel utseendemässigt så att de kan prata om dig som "hon med det blåa håret" eller "hon med med den glittriga kavajen". Eller genom cool kuriosa, "hon som spelat i curlinglandslaget" eller "hon som har sju hundar". Det är ett stort steg före att vara "va-hette-hon-den-där-fjärde-med-långt-hår".

  • Caramb­olan
    Äldre 6 Dec 19:14
    #2
    +1

    Ta också med ditt cv i snyggt och prydligt och utskrivet format och dela ut det till alla som är med på intervjun så att de kan titta på ditt namn medan du pratar.

  • Äldre 6 Dec 19:51
    #3

    Jag har varit på många intervjuer på senaste tiden så jag tycker jag ha lärt mig ett och annat. Några jobb har jag fått och några inte. Vissa har gått superbra och andra riktigt dåligt. Gemensam nämnare för de som gått dåligt är; jag har framstått som desperat och babblat på utan riktig röd tråd. De som gått bättre: vara mig själv, och funderat lite innan jag svarar på frågorna. Så shortlist på tips:

    *var lugn och sansad. Ta ett djupt andetag och tänk på att du är där lika mycket för att få en uppfattning om företaget som att de ska få en uppfattning om dig

    *fundera på svaret innan du svarar på frågorna. Förstår du inte frågan eller behöver betänketid så be dom utveckla eller säg att du måste fundera lite

    *ställ frågor till företaget. De upplevs som seriöst och att du är intresserad.

    *när de frågar om negativa personlighetdrag så försök strunta i klyschor men säg något ärligt och att du är medveten om denna brist och jobbar på det. Försök säga något som ändå kan användas som positivt i tjänsten. Typ "jag blir lätt rastlös men detta brukar kunna leda till att jag är driven i projekt och får saker att gå framåt"

    *var noga med ditt första intryck; handslag och se dem i ögonen osv.

    Tror många gör misstaget att de pratar snabbt, babblar för mycket och pratar för positivt om sig själva. Detta verkar inte ärligt eller uppriktigt. de förstår att du säkert är nervös, det är de flesta i en intervju. För mig har det hjälpt försöka börja med att bryta isen. Sen hur man gör det får tillfället avgöra :)

    Lycka till, klä dig snyggt men inte för uppklätt, var dig själv!

  • Glinda från Oz
    Äldre 6 Dec 19:58
    #4
    Carambolan skrev 2017-12-06 19:12:27 följande:

    De kommer intervjua många och nästan alla kommer verka likvärdiga. Ta till ett knep som utmärker dig. Till exempel utseendemässigt så att de kan prata om dig som "hon med det blåa håret" eller "hon med med den glittriga kavajen". Eller genom cool kuriosa, "hon som spelat i curlinglandslaget" eller "hon som har sju hundar". Det är ett stort steg före att vara "va-hette-hon-den-där-fjärde-med-långt-hår".


    Dina idéer är bra så ta inte det här på fel sätt, men jag håller på med en del udda intressen och har tänkt som dig förut och berättat om det och det ses alltid utan undantag som negativt, arbetsgivaren ser det som att man är i en nisch och inte kommer passa in med övriga medarbetare.
  • Äldre 6 Dec 20:49
    #5
    Carambolan skrev 2017-12-06 19:12:27 följande:

    De kommer intervjua många och nästan alla kommer verka likvärdiga. Ta till ett knep som utmärker dig. Till exempel utseendemässigt så att de kan prata om dig som "hon med det blåa håret" eller "hon med med den glittriga kavajen". Eller genom cool kuriosa, "hon som spelat i curlinglandslaget" eller "hon som har sju hundar". Det är ett stort steg före att vara "va-hette-hon-den-där-fjärde-med-långt-hår".


    Tack för tipsen...men jag vet inte....det är inte Jag, att ha håret lite annorlunda, eller kläder jag inte brukar ha. Vill ju liksom att jag ska vara jag...och det är inte Jag. Men dom skulle säkert se mig...hehehe...

    Däremot om CV:t var bra tänkt, ska skriva ut ett gäng.
  • Äldre 6 Dec 20:52
    #6
    Nutnut skrev 2017-12-06 19:51:41 följande:

    Jag har varit på många intervjuer på senaste tiden så jag tycker jag ha lärt mig ett och annat. Några jobb har jag fått och några inte. Vissa har gått superbra och andra riktigt dåligt. Gemensam nämnare för de som gått dåligt är; jag har framstått som desperat och babblat på utan riktig röd tråd. De som gått bättre: vara mig själv, och funderat lite innan jag svarar på frågorna. Så shortlist på tips:

    *var lugn och sansad. Ta ett djupt andetag och tänk på att du är där lika mycket för att få en uppfattning om företaget som att de ska få en uppfattning om dig

    *fundera på svaret innan du svarar på frågorna. Förstår du inte frågan eller behöver betänketid så be dom utveckla eller säg att du måste fundera lite

    *ställ frågor till företaget. De upplevs som seriöst och att du är intresserad.

    *när de frågar om negativa personlighetdrag så försök strunta i klyschor men säg något ärligt och att du är medveten om denna brist och jobbar på det. Försök säga något som ändå kan användas som positivt i tjänsten. Typ "jag blir lätt rastlös men detta brukar kunna leda till att jag är driven i projekt och får saker att gå framåt"

    *var noga med ditt första intryck; handslag och se dem i ögonen osv.

    Tror många gör misstaget att de pratar snabbt, babblar för mycket och pratar för positivt om sig själva. Detta verkar inte ärligt eller uppriktigt. de förstår att du säkert är nervös, det är de flesta i en intervju. För mig har det hjälpt försöka börja med att bryta isen. Sen hur man gör det får tillfället avgöra :)

    Lycka till, klä dig snyggt men inte för uppklätt, var dig själv!


    Tusen tack för dina tips, bra tips!

    Frågar dom alltid om sina positiva och negativa sidor? Jag tycker det är så svårt...speciellt att svara på vilka negativa sidor man har.

    Jag är ju rätt duktig på att prata i 180 i vanliga fall....men ska försöka ta till mig ditt råd att ta djupt andetag och prata lugnt och sansat, blir nog jättelätt hehehehehe.


  • Äldre 6 Dec 21:00
    #7
    Glinda från Oz skrev 2017-12-06 19:58:54 följande:

    Dina idéer är bra så ta inte det här på fel sätt, men jag håller på med en del udda intressen och har tänkt som dig förut och berättat om det och det ses alltid utan undantag som negativt, arbetsgivaren ser det som att man är i en nisch och inte kommer passa in med övriga medarbetare.


    Men har det vart vanliga intervjuer då eller en sådan här snabbintervju? För när däller snabb intervjuer och networking events så håller jag med helt Carambolan, det är generellt viktigt att sticka ut - både visuellt och intellektuellt.

    Sedan kan det såklart bero på vad det är för intresse du berättar om, vilken bransch du jobbar i och framförallt HUR du pratar om det.
  • Äldre 6 Dec 21:14
    #8
    scrapparlotta skrev 2017-12-06 20:52:58 följande:

    Tusen tack för dina tips, bra tips!

    Frågar dom alltid om sina positiva och negativa sidor? Jag tycker det är så svårt...speciellt att svara på vilka negativa sidor man har.

    Jag är ju rätt duktig på att prata i 180 i vanliga fall....men ska försöka ta till mig ditt råd att ta djupt andetag och prata lugnt och sansat, blir nog jättelätt hehehehehe.


    Ja jag får nästan alltid de frågorna. De vill väl se hur bra kännedom du had av dig själv och samtidigt se din insikt i hur du kan nyttja det på jobbet du söker. Jag brukar även få frågan om utmaningar eller misslyckanden på tidigare jobb. Gällande misslyckanden tycker jag inte man ska snöa in på vad man gjorde för fel utan istället vad man lärde sig.
  • Glinda från Oz
    Äldre 6 Dec 23:01
    #9
    Kanttant skrev 2017-12-06 21:00:47 följande:

    Men har det vart vanliga intervjuer då eller en sådan här snabbintervju? För när däller snabb intervjuer och networking events så håller jag med helt Carambolan, det är generellt viktigt att sticka ut - både visuellt och intellektuellt.

    Sedan kan det såklart bero på vad det är för intresse du berättar om, vilken bransch du jobbar i och framförallt HUR du pratar om det.


    Båda och, vid en vanlig intervju är min erfarenhet att de är intresserade på ett personligt plan, men åsikten kring det är detsamma. Att sticka är ÄR viktigt, men det är också viktigt att inte sticka ut för mycket. Visst beror det på bransch, att säga att man har nio katter (som exempel) funkar jättebra om man ska söka jobb i djuraffär, på katthem eller andra ställen som håller på med djur, i alla andra jobbsammanhang riskerar man att ses som en galen kattkärring.
  • Äldre 7 Dec 00:09
    #10
    Glinda från Oz skrev 2017-12-06 23:01:46 följande:

    Båda och, vid en vanlig intervju är min erfarenhet att de är intresserade på ett personligt plan, men åsikten kring det är detsamma. Att sticka är ÄR viktigt, men det är också viktigt att inte sticka ut för mycket. Visst beror det på bransch, att säga att man har nio katter (som exempel) funkar jättebra om man ska söka jobb i djuraffär, på katthem eller andra ställen som håller på med djur, i alla andra jobbsammanhang riskerar man att ses som en galen kattkärring.


    Det är klart att leda med "jag har nio katter" inte kommer tas emot bra i de allra flesta sammanhang. Såklart måste man ju använda lite sunt förnuft och förstå att inte ta upp saker som man vet generellt ses som avvikande på ett negativt sätt.
  • Caramb­olan
    Äldre 7 Dec 00:31
    #11

    Haha, ja mina exempel får ni ta med en nypa salt. Måste såklart situationsanpassas Min poäng var att det är smart att ge rekryterarna någonting som hjälper dem att komma ihåg en. När de står där helt mörbultade efter 40 snabbintervjuer kommer namn, ansikten och meriter bara att vara ett enda stort mish-mash i hjärnan så det är bra med något konkret och påtagligt för dem att fästa intresset vid.

  • Glinda från Oz
    Äldre 7 Dec 04:53
    #12
    Kanttant skrev 2017-12-07 00:09:17 följande:

    Det är klart att leda med "jag har nio katter" inte kommer tas emot bra i de allra flesta sammanhang. Såklart måste man ju använda lite sunt förnuft och förstå att inte ta upp saker som man vet generellt ses som avvikande på ett negativt sätt.


    Jag tog upp det för att exemplet som gavs var sju hundar. Du nämner exakt det jag ville få fram, att sticka ut för mycket anses som negativt. Det är en svår balansgång att hålla sig på rätt sida av att sticka ut utan att det ses som för mycket.
  • Äldre 10 Dec 11:04
    #13

    Nu ska jag på detta imorgon då...nervös. Har funderat på mina negativa sidor.... jag vet vilka dom är. Jag är konflikträdd, så svårt att säga nej och kan inte säga mina åsikter. Jag är tidsoptimist ut i fingerspetsarna. Hur säger man det för att det ändå ska låta ok?

  • Caramb­olan
    Äldre 10 Dec 23:14
    #14
    scrapparlotta skrev 2017-12-10 11:04:26 följande:

    Nu ska jag på detta imorgon då...nervös. Har funderat på mina negativa sidor.... jag vet vilka dom är. Jag är konflikträdd, så svårt att säga nej och kan inte säga mina åsikter. Jag är tidsoptimist ut i fingerspetsarna. Hur säger man det för att det ändå ska låta ok?


    Du säger det inte. Eller möjligen kan du säga att du är en person som gärna vill ställa upp för dina kollegor och att du kan ha svårt att säga nej och att du därför tycker att det är viktigt med en närvarande chef med tydliga prioriteringar. Då känner de sig lite bekräftade för självklart vill de vara tydliga och närvarande chefer.
  • Äldre 11 Dec 04:45
    #15
    Carambolan skrev 2017-12-10 23:14:18 följande:

    Du säger det inte. Eller möjligen kan du säga att du är en person som gärna vill ställa upp för dina kollegor och att du kan ha svårt att säga nej och att du därför tycker att det är viktigt med en närvarande chef med tydliga prioriteringar. Då känner de sig lite bekräftade för självklart vill de vara tydliga och närvarande chefer.


    Ok...men om dom frågar om mina dåliga sidor...nåt måste jag ju svara. Och detta är mina dåliga sidor. Inga dåliga sidor låter bra antar jag. Det är så jäkla svårt....vill ju inte ljuga heller och hitta på några...
  • Äldre 19 Dec 10:19
    #16

    Hur gick det ts?

  • Äldre 25 Dec 12:32
    #17
    Nutnut skrev 2017-12-19 10:19:12 följande:

    Hur gick det ts?


    Jisses vad folk det kom...företaget trodde inte heller att det skulle bli så många, så det blev verkligen snabbintervjuer. Dom drog ner intervjutiden till 5 minuter, galet snabbt. Så dom tog bara dom viktigaste frågorna, typ namn, vad man gör nu, varför man söker detta jobb, och mina bästa sidor. Jag hade hela tiden tänkt att jag ska inte säga Glad och positiv....för det gör väl typ 90 % eller nåt....utan hitta på nåt annat. Men vad gör jag? I stressen att hinna med så är det första jag säger glad och positiv....hehehee....Oj vad man stack ut där..hehehe.Obestämd

    Negativa sidor frågade dom inte efter.

    Nu har jag inte fått svar än, man jag tror det är ett bra tecken. Tror det.... För jag vet om såna som har fått svar att dom inte gått vidare. Så jag hoppas att jag som inget hört än kanske får besked att jag har gått vidare. Hoppas det. Men då blir det ju en längre och riktig intervju antar jag....så dags att bli nervös igen då Skrattande
Svar på tråden Snabbintervju....tips...