• Anonym (Svens­k)
    Äldre 6 Dec 19:18
    3818 visningar
    11 svar
    11
    3818

    Har någon här tagit dna test? (t.ex. genom ancestry eller 23andme)

    Jag är sjukt sugen på att ta testet, trots att släktforskning endast visat svenskar, valloner och någon enstaka finne. 

    Har någon här tagit testet trots att ni varit rätt säkra på ert ursprung? Vad tyckte ni om det?

  • Svar på tråden Har någon här tagit dna test? (t.ex. genom ancestry eller 23andme)
  • Anonym (Emma)
    Äldre 6 Dec 19:20
    #1

    Ja, 23andMe är lite dyrare än Ancestry men man får veta mycket mer, även om man väljer bort hälsobiten.

  • Anonym (Svens­k) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 19:51
    #2
    Anonym (Emma) skrev 2017-12-06 19:20:11 följande:
    Ja, 23andMe är lite dyrare än Ancestry men man får veta mycket mer, även om man väljer bort hälsobiten.
    Så långt har jag förstått :) Vilket gjorde du? Var det "värt det"?
  • Äldre 6 Dec 20:01
    #3

    Vi har gjort det en gång, genom Family Tree DNA, för att vår familjehistoria är ganska intressant. Det stämde med vad vi vet och var intressant att se nägra överraskningar.

    Vi valde mtFull Sequence, och det var värt det, tycker jag.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 6 Dec 20:05
    #4

    Jag har gjort via 23&me. Tyckte att det var intressant. Visste att min mamma var finsk men jag fick över 80% finsk så hörde mig för lite och visade sig att pappa också hade släkt därifrån en bit tillbaka. Fick också höra lite roliga grejer som att jag (långt långt tillbaka) var släkt med någon rysk dynasti och lite från något ryskt nomadfolk. Roligt. Tyckte även att hälsobiten var intressant. Min mamma hade bröstcancer som ung men jag hade inga gener som gav ökad risk för det (brca) så det känns skönt. Jag fick även reda på att jag och en kompis som kommer från stället som ligger bredvid där min mamma växte upp är släkt (4e-kusiner typ). Också roligt. Och att få veta vilken mitokondrie/urmoderslinje man tillhör. Och att få veta att trots att min sambos mamma är finsk så är vi inte det minsta släkt fast vi ser ganska lika ut. 

  • Anonym (Svens­k) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:36
    #5

    Tack för era svar! Jag är nog rätt så övertygad om att jag kommer att unna mig själv det här om en ganska snar framtid, det verkar så väldigt intressant!

  • Äldre 11 Dec 13:13
    #6
    Anonym (Svensk) skrev 2017-12-06 20:36:23 följande:

    Tack för era svar! Jag är nog rätt så övertygad om att jag kommer att unna mig själv det här om en ganska snar framtid, det verkar så väldigt intressant!


    Jag är också väldigt nyfiken! Berätta gärna hur det går sen om du tar testet
  • Stårsc­han
    Äldre 11 Dec 13:25
    #7
    Anonym (Svensk) skrev 2017-12-06 20:36:23 följande:

    Tack för era svar! Jag är nog rätt så övertygad om att jag kommer att unna mig själv det här om en ganska snar framtid, det verkar så väldigt intressant!


    Håll lite koll på Family Tree DNA:s hemsida. Jag har det på att de brukar ha ganska bra rabatter runt jul/nyår.
  • Äldre 11 Dec 15:22
    #8
    Stårschan skrev 2017-12-11 13:25:42 följande:
    Håll lite koll på Family Tree DNA:s hemsida. Jag har det på att de brukar ha ganska bra rabatter runt jul/nyår.
    Stämmer bra, det. De har 30$ rabatt just nu.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Svens­k) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 16:02
    #9

    Jag tycker det är svårare att förstå vad man får för något från family tree dna, är det billigare testet på något sätt annorlunda 23andme och ancestry eller är det samma sak? 23andme har också rabatt just nu, och det testet har jag hört mycket om, så det känns som ett "säkrare" val. 

    Är det någon fördel med family tree dna? 

  • Anonym (Svens­k) Trådstartaren
    Äldre 14 Dec 17:01
    #11

    Min familj är känd ner till 1600-talet ca, inte riktigt klar med min farfars sida. Vi har lyckats spåra en linje ner ca 1000 år, men det är ju bara en linje.

    Vilket test verkar stämma bäst när det gäller etnisk bestämmelse? liksom, x % av ditt och y % av datt? Jag är ju ganska övertygad om att jag nog är över 90 % skandinav, men det hade varit kul att veta någorlunda mer exakt.

    Är verkligen mitokondrie-dna:t så intressant? Det säger väl bara när och var en viss kvinna levde, och att denna kvinnan råkar vara rakt upp led från en själv, mormorsmormorsmormorsmormors... Säger det något annat? Testerna som get mt dna verkar ganska mycket dyrare också.

    Ju mer jag tänker på allt det här ju mer lockad blir jag, kanske ska se det som en julklapp till mig själv!

Svar på tråden Har någon här tagit dna test? (t.ex. genom ancestry eller 23andme)