• Ano5

    För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?

    Hej!

    Vi har haft alldeles för kallt i våran lägenhet en längre tid nu och jag klarar snart inte av det längre. Vi bor i en äldre hyresrätt, 2a på 80kvm som vi betalar 10600kr + el varje månad. Vi felanmälde att det var för kallt för ca 1 månad sen och det har fortfarande inte blivit någon skillnad. Hyresvärden säger att det alltid ska va minst 20 grader i lägenheten men vi brukar ligga på 15 och igår när jag kom hem var det bara 14. Jag har ledgångsreumatism och blir mycket dåligare i mina leder pga av det här. Funderar på att börja sova på jobbet men då kan jag inte umgås med min kille och vill inte lämna han själv i vår kalla lägenhet. Ringde till hyresvärden igår för att höra hur allt går och poängtera att jag blir sjuk av kylan och inte klarar av det mycket längre. I princip det enda jag fick till svar var att dom jobbar på det och att dom inte har nån aning om hur lång tid det kommer ta. Vad kan man göra? Jag orkar verkligen inte va i lägenheten längre jag fryser och blir helt stel fast jag har flera lager kläder, mössa och handskar hela tiden. Vad kan man kräva av hyresvärden? Hade ni betalt full eller nästan full hyra när det är såhär?

  • Svar på tråden För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?
  • viseversa

    säg att ni ska ha rejäl avdrag på hyran tills detta fixas. Detta är inte okej någonstans. Tror tyvärr dom struntar i detta för hade dom gjort något hade det hänt något nu. Är det privat värd? Annars hör av dig till hyresrättsföreningen.

  • Carambolan

    Du kan höra av dig till hyresgästföreningen även om det är en privat värd!

  • Anonym (Frys)

    Fy fan! Skamligt att man ska behöva ha det så, ni måste ta det vidare. Hyresgästföreningen eller hyresnämnden. Länken där är ju en början.

    Vi har samma problem dock inte lika kallt som hos er och med en hyra på över toltusen och en etablerad fastighetsägare blir man ju så jävla arg att man inte kan må bra i sin egna lägenhet.

  • riboflavin

    Nej, för att skynda på det hela så tycker jag ni ska räkna ut hur stort hyresavdrag som ska göras, och meddela hyresvärden detta, och också kräva kompensation i efterhand. Om de snabbt vill komma till rätta med problemet så länge ska de erbjuda er extra element som de står för driften av (elkostnader).

    Listan nedan är framtagen av hyresgästföreningen som mall för hyresavdrag vid olägenhet.

    Kontakta också hyresgästföreningen för hjälp att dokumentera temperaturen.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Femhenist

    HALLÅ!!! Gör inget dumt nu! Man kan inte själv göra en mätning och sedan bestämma att betala mindre hyra, för så jävla dumt fungerar det inte i ett civiliserat land. MEN, så länge hyresvärden inte ens bemödar sig med att komma till dig för att göra en mätning så borde du kunna deponera hyran hon länsstyrelsen. Googla på deponering av hyra länsstyrelsen och sedan ditt län så får du mer information. När hyran väl är deponerad så meddelar du hyresvärden om vad du har gjort och att du kommer fortsätta att göra så tills allt är utrett och klart.

    ...och även om en egen mätning inte är värd ett jota i juridisk mening så kan det ju vara intressant för dig själv. Temperaturen skall vara 20 grader i "vistelsezon", minst 1 meter ovanför golvet och lika långt från vägg. Man bör dessutom mäta på flera platser och inte för nära fönster där ska dra in luft, men som kan göra det missvisande.

  • Anonym (Frys)

    Tar in all info här, good stuff! Nån gång måste ju en ordiner lekman som jag och ts och så vidare kunna få rätt i något. Speciellt en sån sak som att inte behöva frysa i sin lägenhet.

  • riboflavin
    Femhenist skrev 2017-12-07 11:20:29 följande:

    HALLÅ!!! Gör inget dumt nu! Man kan inte själv göra en mätning och sedan bestämma att betala mindre hyra, för så jävla dumt fungerar det inte i ett civiliserat land. MEN, så länge hyresvärden inte ens bemödar sig med att komma till dig för att göra en mätning så borde du kunna deponera hyran hon länsstyrelsen. Googla på deponering av hyra länsstyrelsen och sedan ditt län så får du mer information. När hyran väl är deponerad så meddelar du hyresvärden om vad du har gjort och att du kommer fortsätta att göra så tills allt är utrett och klart.

    ...och även om en egen mätning inte är värd ett jota i juridisk mening så kan det ju vara intressant för dig själv. Temperaturen skall vara 20 grader i "vistelsezon", minst 1 meter ovanför golvet och lika långt från vägg. Man bör dessutom mäta på flera platser och inte för nära fönster där ska dra in luft, men som kan göra det missvisande.


    Såklart inte, detta ska hyresvärden själv ombesörja efter ansökan om hyresnedsättning på grund av olägenhet. Såklart kan man också i extrema fall behöva deponera hyra, men det ska inte behöva gå så långt. TS har dessutom en reumatisk sjukdom vilket kan föranleda rätt att ha ytterligare någon grad varmare, mot uppvisande av läkarintyg såklart.

    Min erfarenhet är att de allra flesta hyresvärdar är tillmötesgående och följer reglerna, men de lyfter inte ett finger för att du ska få rätt information och hjälper dig inte kontakta rätt personer.

    Jag har själv en liknade erfarenhet där jag i slutändan fick full kompensation, men jag fick undvikande svar från bovärden om till vem jag skulle rikta mitt krav. Efter att ha kontaktat såväl kundtjänst som centralkontorets växel och lite annat löst folk utan att få annat svar än "det är tyvärr inte min avdelning" så lyckade jag av en slump hitta rätt (ansvarig uthyrare för mitt område) som löste problemet inom två dagar. Mina hyresavier makuleras, nya skickades ut som gällde till felet var åtgärdat. Jag fick tillstånd att införskaffa ett värmeelement och fick full full ersättning för driften av det under perioden. Jag erbjöds också full kompensation för utlägg mot att hyresvärden fick ta över elementet, men valde att behålla det och stå för den utgiften.

    En representant från hyresgästföreningen var här och dokumenterade temperaturen vid två tillfällen, bovärden hade också tidigare konstaterat att det var för kallt och dragit.

    Är man inte medlem i hyresgästföreningen så kan man vända sig till sitt kommunala miljökontoret för hjälp med dokumentering.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Ano5
    Amidina skrev 2017-12-07 09:22:28 följande:

    www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/fragor-och-svar/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten/

    Där står vem du kan kontakta utöver hyresvärden och hyresgästföreningen (även om du inte är medlem där).


    Tack så mycket måste kolla in där ordentligt! :) Vet knappt vad en hyresgästförening eller nåt sånt är så måste verkligen läsa på och förhoppningsvis kanske få hjälp av nån!
  • Amidina
    Ano5 skrev 2017-12-07 13:02:04 följande:
    Tack så mycket måste kolla in där ordentligt! :) Vet knappt vad en hyresgästförening eller nåt sånt är så måste verkligen läsa på och förhoppningsvis kanske få hjälp av nån!
    Hyresgästföreningen är rikstäckande, så alla som bor i en hyresrätt i Sverige kan gå med där (kostar rätt lite), och få kostnadsfria tips, råd, och framförallt hjälp om det skulle hända nåt. Jag skriver kostnadsfria, såklart är det medlemsavgifterna som betalar allt, så man betalar alltså inget extra för att få tex juridisk hjälp av dem.
    De är överlag skittrevliga och väldigt hjälpsamma, så jag kan klart rekommendera att gå med där. Man kan även genom att vara medlem få rabatter på allt möjligt, tex biobiljetter och sånt.
  • Ano5
    Femhenist skrev 2017-12-07 11:20:29 följande:

    HALLÅ!!! Gör inget dumt nu! Man kan inte själv göra en mätning och sedan bestämma att betala mindre hyra, för så jävla dumt fungerar det inte i ett civiliserat land. MEN, så länge hyresvärden inte ens bemödar sig med att komma till dig för att göra en mätning så borde du kunna deponera hyran hon länsstyrelsen. Googla på deponering av hyra länsstyrelsen och sedan ditt län så får du mer information. När hyran väl är deponerad så meddelar du hyresvärden om vad du har gjort och att du kommer fortsätta att göra så tills allt är utrett och klart.

    ...och även om en egen mätning inte är värd ett jota i juridisk mening så kan det ju vara intressant för dig själv. Temperaturen skall vara 20 grader i "vistelsezon", minst 1 meter ovanför golvet och lika långt från vägg. Man bör dessutom mäta på flera platser och inte för nära fönster där ska dra in luft, men som kan göra det missvisande.


    Hyresvärden har satt upp termometrar i bägge rummen så de kan alltid se vår temperatur på deras datorer. De säger att de inte har "glömt bort oss" utan att de ser varje dag i sitt system att vi har alldeles för kallt.
  • Anonym (Miljökontoret)

    Kontakta miljökontoret i din kommun, be att få prata med någon som arbetar med hälsoskydd :)

  • Femhenist
    Ano5 skrev 2017-12-07 13:11:32 följande:
    Hyresvärden har satt upp termometrar i bägge rummen så de kan alltid se vår temperatur på deras datorer. De säger att de inte har "glömt bort oss" utan att de ser varje dag i sitt system att vi har alldeles för kallt.
    OK, men då är det ju uppenbart något på gång, och hyresvärden är inte ovillig, utan bara lat. Och är det så att ni är överens om att det är för kallt hos dig så borde du ju kunna begära åtgärd ASAP.

    ...och om inte - Deponera hyran bara. Jag gjorde det för 25 år sedan, och det var ganska oproblematiskt. Principiellt är det inte heller konstigt, för du betalar för något som du inte får. 
Svar på tråden För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?