• Äldre 7 Dec 14:42
    6860 visningar
    11 svar
    11
    6860

    När man aldrig varit ett par utan barn

    Fler som blivit tillsammans med någon som har barn eller själva haft barn innan? 


    Det är lite speciellt om man jämför med andra par i ens vänskapskrets som kanske var tillsammans 3, 5, 10 år innan de fick barn! Eller som varit tillsammans länge men inte verkar ha några planer på barn alls


     


    Tänkte starta en tråd om det för att utbyta tankar. 


    Pratade med min fästman om det i morse och vi insåg att det är så mycket vi aldrig gjort som "alla" andra par har gjort tillsammans. Vi har aldrig varit på krogen eller på en fest ihop t ex (utom släktfester då). Alltid känt oss svältfödda på tid tillsammans bara vi två och ibland tar vi en dag ledigt när barnen är på dagis bara för att få en sällsynt chans att bara umgås som par.

    Inne på tredje året tillsammans nu och vi har två underbara barn, ett gemensamt och ett som var mitt sedan tidigare.  

  • Svar på tråden När man aldrig varit ett par utan barn
  • Äldre 7 Dec 18:30
    #1

    Vi är ganska unga för att ha två barn, under 30, så de flesta av våra jämnåriga vänner har inte börjat fundera på barn än och de flesta av våra barns kompisars föräldrar är minst 10 år äldre än oss.

    Och jag är min mans första flickvän över huvudtaget så han har aldrig alls provat på att vara tillsammans med någon utan att man har barn direkt.

  • Äldre 8 Dec 10:02
    #2

    Nu är inte jag i samma situation, men hur kommer det sig att ni aldrig kan gå ut tillsammans? Har ni svårt att få barnvakt?

  • Äldre 8 Dec 10:04
    #3

    Menade den här meningen, hur kommer det sig?
    Vi har aldrig varit på krogen eller på en fest ihop t ex (utom släktfester då).

  • Äldre 8 Dec 13:47
    #4
    Duckan skrev 2017-12-08 10:02:36 följande:

    Nu är inte jag i samma situation, men hur kommer det sig att ni aldrig kan gå ut tillsammans? Har ni svårt att få barnvakt?


    Nej, det är absolut inte svårt att få barnvakt tack och lov. Alla våra 4 föräldrar ställer gärna upp när de kan

    Men att hålla sig vaken efter kl 21 är förbannat svårt när man har två små barn :-/

    Dessutom kommer det hela tiden viktiga tillfällen då vi verkligen behöver barnvakt (som när båda ska jobba en lördag, en jobbar kväll och den andra har något annat på kvällen, eller vi är sjuka och bara inte orkar med allt t ex). Så att be om barnvakt bara för nöjes skull, utan att ha en "bra ursäkt" känns lite svårt då vi redan utnyttjat det ganska mycket. Dessutom är barnen för små för att sova borta om det inte är akut (enda gången äldsta sovit borta är när vi andra låg på sjukhuset)

    Men visst händer det att vi ber om barnvakt ett par timmar för att gå på bio eller gå ut på restaurang, men då är vi hemma före 20.

    Tänker mig att vi kanske kan ta igen det lite när barnen börjat sova i eget rum och det känns mer okej att ha barnvakt kvällstid
  • Anonym (mmm)
    Äldre 8 Dec 13:51
    #5

    Det beror ju på om man vill vara ute till 01 och svira runt i dansens virvlar eller inte. 

    Min man och jag har barn i olika åldrar från tidigare äktenskap så vi har inte gjort så mkt sånt tillsammans. Dock är vi båda väldigt nöjda med att ta det ganska så lugnt. Det är full rulle ändå med arbetsvecka, studier och alla barn, aktiviteter osv. Ingen av oss längtar speciellt mycket efter såna saker. Bio och komma hem före 20 är perfekt tycker jag Skrattande

  • Äldre 8 Dec 14:20
    #6

    Ok.
    Vi har bara ett barn och har inte haft problem att hålla oss vakna för roligheter

  • Äldre 8 Dec 14:32
    #7
    Anonym (mmm) skrev 2017-12-08 13:51:34 följande:

    Det beror ju på om man vill vara ute till 01 och svira runt i dansens virvlar eller inte. 

    Min man och jag har barn i olika åldrar från tidigare äktenskap så vi har inte gjort så mkt sånt tillsammans. Dock är vi båda väldigt nöjda med att ta det ganska så lugnt. Det är full rulle ändå med arbetsvecka, studier och alla barn, aktiviteter osv. Ingen av oss längtar speciellt mycket efter såna saker. Bio och komma hem före 20 är perfekt tycker jag Skrattande


    Ja.. det tycker nog jag med egentligen..


    Men min man är 29år och har aldrig haft en flickvän förut. Han kanske hade föreställt sig att man kommer dit efter 10-15år från man första gången börjar dejta. Inte att man BÖRJAR där.. Om du förstår vad jag menar?

    Jag kan tänka mig att ni båda har gjort det med någon annan tidigare i livet...? 


     

  • Äldre 11 Dec 18:44
    #8
    Duckan skrev 2017-12-08 14:20:56 följande:

    Ok.
    Vi har bara ett barn och har inte haft problem att hålla oss vakna för roligheter


    Haha, nej då är det absolut inga problem. Ett barn är rena semestern jämfört med två Flört

    Med första barnet var jag ensamstående, men hade ändå inga problem med att fortsätta mitt liv som vanligt, gå på fester, dejta killar osv...


    Nu är min högsta dröm att få till att hinna träna 2 timmar i veckan. Men det tycks helt omöjligt. Träffa vänner eller göra något utöver vardagsmåsten är extremt sällsynt. 


     

  • Äldre 19 Apr 19:30
    #9

    Jag hade barn sedan tidigare och jag kan känna igen mig i att sakna att haft mycket tid tillsammans på tu man hand. Till exempel en långhelg. Visst har man stunder men barnvaktstillfällen ska ju räcka till så mycket som någon skriver ovan.

    Men man får göra det bästa av det man kan!

  • Anonym (Ledse­n mot bitter­)
    Äldre 19 Apr 21:22
    #10

    Har jättemycket funderingar o känslor kring detta. Återkommer då jag gärna vill bolla.

  • Äldre 10 May 19:02
    #11
    Anonym (Ledsen mot bitter) skrev 2018-04-19 21:22:12 följande:

    Har jättemycket funderingar o känslor kring detta. Återkommer då jag gärna vill bolla.


    Hej. 


    Jag har inte varit inne på länge. Men återkom du, jag bollar gärna. 


    Detta är ju ständigt aktuellt för oss då vår son bara är 2 år så barnvakt över natten går knappt ens. Vi har aldrig sovit ensamma utom ett par nätter precis i början då jag lämnade min dotter hos mamma för att träffa min nya kille.

    Aldrig varit iväg någonstans utan barn. Det blir på sin höjd en bio eller middag en gång i månaden med barnvakt, men då måste vi vara hemma innan läggdags för våra föräldrar tycker inte om att natta barnen själva då de saknar oss vid nattningen.

    Hoppas på att kunna åka och sova på hotell en natt efter vårt bröllop nästa sommar. Det är drömmen liksom, en kväll och natt för oss själva. 


    Samtidigt är vi såklart väldigt glada och tacksamma för våra underbara barn. Och ibland kommer jag på mig själv med att undra hur tusan andra par kan klara sig utan ungar, vad ska man då GÖRA med all sin fritid? Tanken svindlar...

Svar på tråden När man aldrig varit ett par utan barn