• Anonym (Da)
    Äldre 7 Dec 17:48
    10887 visningar
    21 svar
    21
    10887

    Hjärtinfarkt och bypass..

    Är det någon här som vart med om detta? Antingen själv eller någon nära anhörig? Vid vilken ålder?

    Vill veta så mycket som möjligt om detta. Speciellt hur det var efter operationen? Vad man orkade med? Hur lång tid det tog för återhämtning mm?

    Frågar för att jag fick ett meddelande idag från en som jag träffat om att han fått hjärtinfarkt för några dagar sen och nu ska genomgå en bypass..

    Vill ju veta lite vad man kan ha framför sig.

    Kan ju säga som så att jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera när jag fick veta detta. Kändes helt overkligt!!

  • Svar på tråden Hjärtinfarkt och bypass..
  • Äldre 7 Dec 18:05
    #1

    Finns mycket info på google.

  • Anonym (Da) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 18:09
    #2
    Tofflans skrev 2017-12-07 18:05:43 följande:

    Finns mycket info på google.


    Jo, men hade varit intressant om det fanns någon som varit med om detta och kan berätta hur det var och hur det blev.
  • Anonym (Da) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 20:46
    #3

    Ingen alltså?

  • Anonym (puff)
    Äldre 7 Dec 22:30
    #4

    En man jag känner gjorde bypass för över 20 år sedan, och han är snart 85 år nu. Han är i bra form för sin ålder. Återhämtningen tar nog några månader med tanke på att man öppnar bröstkorgen, och operationen är väldigt lång. 

  • Anonym (Ja)
    Äldre 7 Dec 22:35
    #5

    Ja, jag gjorde det i september. Sjukskriven i åtta veckor efter. 

    Om du berättar lite mer vad du undrar så ska jag försöka svara.

  • Anonym (Da) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 09:42
    #6
    Anonym (Ja) skrev 2017-12-07 22:35:33 följande:

    Ja, jag gjorde det i september. Sjukskriven i åtta veckor efter. 

    Om du berättar lite mer vad du undrar så ska jag försöka svara.


    Hur gammal är du? Hur var din fysik innan detta hände? Hur länge blev du kvar på sjukhuset? Hur blev vardagen den närmaste tiden efter man kom hem? Smärta?

    Funderar över detta just för att jag har intresse för honom och han verkar ha det för mig med. Så det är klart man undrar lite hur det blir nu?!
  • Anonym (Ja)
    Äldre 8 Dec 15:30
    #7
    Anonym (Da) skrev 2017-12-08 09:42:40 följande:
    Hur gammal är du? Hur var din fysik innan detta hände? Hur länge blev du kvar på sjukhuset? Hur blev vardagen den närmaste tiden efter man kom hem? Smärta?

    Funderar över detta just för att jag har intresse för honom och han verkar ha det för mig med. Så det är klart man undrar lite hur det blir nu?!
    Jag är 46 år och var i ganska god form innan. Löptränade flera gånger i veckan. Kan hända alla. I mitt fall var det nog ärftligt då många i min familj fått det väldigt tidigt. 

    Jag var kvar knappt en vecka efter operationen. Att komma hem var väldigt jobbigt. Inte så mycket för smärtan, men jag blev väldigt deprimerad de första dagarna. Satt mest och grät och var orolig. Sedan började jag på rehab och då blev jag mycket tryggare i det hela. Nu några månader senare känner jag mig bättre än någonsin.

    Hjärtvården har gått framåt jättemycket de senaste åren. Det är verkligen ingen dödsdom och man kan leva på som vanligt. För mig har det varit mest psykiskt jobbigt. Låter konstigt kanske, men det var verkligen så. Förstår att du funderar. Han är säkert tacksam för din omtanke. För mig personligen ville jag INTE prata om det den första tiden, ville bara tänka på något annat. Ville inte ha besök på sjukhuset etc. Vet inte hur din vän är, men det märker du säkert av. Hoppas att det går bra för honom och för er.
  • Anonym (Da) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 16:54
    #8
    Anonym (Ja) skrev 2017-12-08 15:30:17 följande:
    Jag är 46 år och var i ganska god form innan. Löptränade flera gånger i veckan. Kan hända alla. I mitt fall var det nog ärftligt då många i min familj fått det väldigt tidigt. 

    Jag var kvar knappt en vecka efter operationen. Att komma hem var väldigt jobbigt. Inte så mycket för smärtan, men jag blev väldigt deprimerad de första dagarna. Satt mest och grät och var orolig. Sedan började jag på rehab och då blev jag mycket tryggare i det hela. Nu några månader senare känner jag mig bättre än någonsin.

    Hjärtvården har gått framåt jättemycket de senaste åren. Det är verkligen ingen dödsdom och man kan leva på som vanligt. För mig har det varit mest psykiskt jobbigt. Låter konstigt kanske, men det var verkligen så. Förstår att du funderar. Han är säkert tacksam för din omtanke. För mig personligen ville jag INTE prata om det den första tiden, ville bara tänka på något annat. Ville inte ha besök på sjukhuset etc. Vet inte hur din vän är, men det märker du säkert av. Hoppas att det går bra för honom och för er.
    ok, han är i samma ålder, också i rätt god form.
    Ja, det kan ju hända alla. Vet en som inte ens var fyllda 35, dessutom tjej. Det får en ju att tänka lite!!

    Vet inte heller hur min vän är då vi precis har träffats men jag tänker iaf ta det lugnt. Kommer då antagligen kanske hem då nästa vecka. 
  • Anonym (Ja)
    Äldre 8 Dec 18:59
    #9
    Anonym (Da) skrev 2017-12-08 16:54:24 följande:
    ok, han är i samma ålder, också i rätt god form.
    Ja, det kan ju hända alla. Vet en som inte ens var fyllda 35, dessutom tjej. Det får en ju att tänka lite!!

    Vet inte heller hur min vän är då vi precis har träffats men jag tänker iaf ta det lugnt. Kommer då antagligen kanske hem då nästa vecka. 
    Ja, det är ganska vanligt. I min rehabgrupp är vi några "yngre". 

    Har han opererats än eller väntar på det?
  • Anonym (Da) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 19:30
    #10
    Anonym (Ja) skrev 2017-12-08 18:59:50 följande:

    Ja, det är ganska vanligt. I min rehabgrupp är vi några "yngre". 

    Har han opererats än eller väntar på det?


    Vet inte riktigt. Inte hört nåt om det!
Svar på tråden Hjärtinfarkt och bypass..