• Äldre 7 Dec 18:40
    2938 visningar
    20 svar
    -1
    20
    2938

    Vad tycker ni om namnet...

    Hej!

    Vad tycker ni om namnet Arthur?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet...
  • Äldre 7 Dec 18:56
    #1

    Fint!

  • Kusin Krakel
    Äldre 7 Dec 19:09
    #2

    Tycker det är fint på engelska, mindre fint på svenska. Uttalar du det ned långt eller kort A?

  • Äldre 7 Dec 19:13
    #3

    Med ett kort A. Fast jag tycker man kan säga på båda sätt

  • Äldre 7 Dec 20:57
    #4

    Tycker att det är vackert.

  • Äldre 7 Dec 22:14
    #5

    Underbart! Stiligt och gångbart på vuxna och sött och finurligt på barn. Lite eget, men så bekant. Perfekt!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 7 Dec 22:17
    #6

    Jag gillar det. Starkt namn..
    Bör bäras upp av en med pondus.

  • Äldre 8 Dec 09:43
    #7

    Det funkar, ett fint namn.

  • Äldre 8 Dec 09:49
    #8

    Jag tycker det är ett snyggt namn

  • pinois­me
    Äldre 8 Dec 13:05
    #9

    Underbart! Det bästa pojknamnet som finns, tycker jag.:)

  • Äldre 8 Dec 13:20
    #10

    Jättegulligt! Fint både med och utan betoning på a:et. Passar både på barn och vuxen.

  • Äldre 8 Dec 13:47
    #11

    Med kort "a" har jag svårt att tänka mig något fulare. Med långt "a" är det ganska snyggt.

  • Kusin Krakel
    Äldre 8 Dec 15:05
    #12
    adisa skrev 2017-12-08 13:20:30 följande:

    Jättegulligt! Fint både med och utan betoning på a:et. Passar både på barn och vuxen.


    Menar du att man uttala det med betoning på u? Har jag aldrig hört och har svårt att få till nör jag försöker säga det. Kan du beskriva hur du säger det då? Långt eller kort u?
  • Äldre 8 Dec 16:32
    #13
    Kusin Krakel skrev 2017-12-08 15:05:37 följande:

    Menar du att man uttala det med betoning på u? Har jag aldrig hört och har svårt att få till nör jag försöker säga det. Kan du beskriva hur du säger det då? Långt eller kort u?


    Jag tror adidas menar att man kan uttala det med två olika a- ljud: antingen som samma a som i " laga" eller "mat" eller samma a som i "dansa", "svans" eller "attans". Det sista a- ljudet upplevs nog som kortare.
  • Äldre 8 Dec 16:33
    #14

    *adisa (autokorrekten slog till igen)

  • Kusin Krakel
    Äldre 8 Dec 16:49
    #15
    annabellelee skrev 2017-12-08 16:32:36 följande:

    Jag tror adidas menar att man kan uttala det med två olika a- ljud: antingen som samma a som i " laga" eller "mat" eller samma a som i "dansa", "svans" eller "attans". Det sista a- ljudet upplevs nog som kortare.


    Kort eller lång a alltså.

    I dina tvåstaviga exempel är ju betoningen på a:et ( första stavelsen) dock . Skulle betoningen inte ligga på första stavelsen blir ju betoningen som i musik, choklad eller fåtölj. Dey fick jag inte ihop med Arthur. Att betoningen alltså skulle ligga på u:et. Att det kan uttalas med kort eller långt A är jag dock med på.
  • Äldre 9 Dec 00:28
    #16
    Kusin Krakel skrev 2017-12-08 15:05:37 följande:

    Menar du att man uttala det med betoning på u? Har jag aldrig hört och har svårt att få till nör jag försöker säga det. Kan du beskriva hur du säger det då? Långt eller kort u?


    Nej, jag menar betoning på a:et såsom jag skrev. Kanske hade blivit tydligare om jag skrivit det med akut eller grav accent? Ártur visavi Àrtur?
  • Kusin Krakel
    Äldre 9 Dec 07:33
    #17
    adisa skrev 2017-12-09 00:28:14 följande:

    Nej, jag menar betoning på a:et såsom jag skrev. Kanske hade blivit tydligare om jag skrivit det med akut eller grav accent? Ártur visavi Àrtur?


    Fast du skrev utan betoning på a:et. Det innebär ju att betoningen istället kommer på u:et. Betoning betyder ju vilka stavelse man lägger tyngdpunkten på i talet.

    Om du tar ord som banan och fasan tex blir det ju olika ord om du betonar första eller andra stavelsen.

    Men jag skrev inte detta för att märka ord på något sätt, blev bara väldigt nyfiken när du skrev att namnet var fint utan betoning på a:et. Jag har nämligen aldrig hört namnet Arthur utan betoning på a:et så därför var jag nyfiken på om det verkligen var det du avsåg och hur du i så fall uttalade namnet.
  • Äldre 9 Dec 09:34
    #18
    Kusin Krakel skrev 2017-12-09 07:33:38 följande:

    Fast du skrev utan betoning på a:et. Det innebär ju att betoningen istället kommer på u:et. Betoning betyder ju vilka stavelse man lägger tyngdpunkten på i talet.

    Om du tar ord som banan och fasan tex blir det ju olika ord om du betonar första eller andra stavelsen.

    Men jag skrev inte detta för att märka ord på något sätt, blev bara väldigt nyfiken när du skrev att namnet var fint utan betoning på a:et. Jag har nämligen aldrig hört namnet Arthur utan betoning på a:et så därför var jag nyfiken på om det verkligen var det du avsåg och hur du i så fall uttalade namnet.


    Minst lika nyfiken blev jag när du undrade om man uttalar det "ned" långt eller kort "a", men sen insåg jag att jag nog kunde tolka in att du menade "med" istället för "ned". :)

    Tror du också innerst inne förstod hur jag menade!? I min värld och även när jag gick i skolan har man kunnat säga att man lägger betoning på en viss bokstav. Men då har jag lärt mig något nytt nu då, tack för det!
  • Kusin Krakel
    Äldre 9 Dec 10:04
    #19
    adisa skrev 2017-12-09 09:34:16 följande:

    Minst lika nyfiken blev jag när du undrade om man uttalar det "ned" långt eller kort "a", men sen insåg jag att jag nog kunde tolka in att du menade "med" istället för "ned". :)

    Tror du också innerst inne förstod hur jag menade!? I min värld och även när jag gick i skolan har man kunnat säga att man lägger betoning på en viss bokstav. Men då har jag lärt mig något nytt nu då, tack för det!


    Hahaha, jo jag trodde att du kanske menade långt eller kort a, det var ju därför jag frågade. Men inte för att komma med pekpinnar utan för att jag var nyfiken på om det verkligen var så som du skrev att betoningen inte låg på A, hur Arthur uttalas då. Så inte för att märka ord utan av ren nyfikenhet, jag tycker om att lära mig nya saker.

    Visst kan man säga att betoningen ligger på en viss stavelse/bokstav, men betoning betyder mig veterligen just det som jag skrev ovan. Kort och lång vokal däremot är skilnaden på första a:et i mata och matta, där det första a:et är långt och det andra kort. I både matta och mata ligger dock betoningen på det första a:et.

    Jag slarvar en hel del med språket, när jag skriver här, går inte alltid tillbaka och rättar felstavade ord osv. Mitt syfte var inte att vara språkpolis.
  • Äldre 11 Dec 20:53
    #20

    Stiligt!


Svar på tråden Vad tycker ni om namnet...