• Rumpelstiltskins

    Vad ska jag köpa till min 5-åring vetenskapsmannen?

    Jag behöver tips.

    Min 5-åring, snart 6, älskar metaller. Låter ju galet men han gör just det.

    Han är fast besluten om att han ska bli uppfinnare när han är stor. Han ska uppfinna robotar så att jag slipper jobba och städa Solig

    Hur som, han är verkligen intresserad av vetenskap (hur saker och ting fungerar och hänger ihop )och extra intresserad av metaller så jag, läs tomten, vill köpa julklappar som kan uppmuntra och lära honom mer om detta.

    Själv har jag varken intresse eller kunskap om det ovannämnda så jag kan inte lära honom något alls.  

    Kom gärna med tips på vad jag kan köpa. Han är inte mycket för leksaker, har försökt köpa sådana uppfinnings- och experimentboxar men det tycker han är för barn Tungan ute

  • Svar på tråden Vad ska jag köpa till min 5-åring vetenskapsmannen?
  • lövet2

    Eftersom han gillar vetenskap i stort, så skulle jag föreslå ett mikroskop eller en stjärnkikare.

  • Carambolan

    En robot låter ju som en given present Vi har beställt en Sphero till en av våra ungar i julklapp.

  • Rumpelstiltskins
    Anonym (Mnbv) skrev 2017-12-08 17:30:01 följande:

    Jag tror det finns en del på www.captoy.se som kan vara kul.


    Tack! Ska titta in den sidan.
    Tow2Mater skrev 2017-12-08 17:30:23 följande:

    Meccano har ju robotar man kan bygga.


    Jaså? Ska googla på det, tack :) 
    lövet2 skrev 2017-12-08 17:35:43 följande:

    Eftersom han gillar vetenskap i stort, så skulle jag föreslå ett mikroskop eller en stjärnkikare.


    Ja! Där sa du något!
    Carambolan skrev 2017-12-08 17:36:37 följande:

    En robot låter ju som en given present Vi har beställt en Sphero till en av våra ungar i julklapp.


    Ja, det vet jag att han vill ha, har dock ingen aning om vad som är bra. Ska kolla in Sphero då.



  • 98Emelie98

    Beroende på var ni bor skulle jag kunna tipsa om att åka till tomtits i Södertälje. Superkul för både liten och stor. Där finns massor av experiment man kan göra med allt möjligt, de har även utställningar ibland.

    Det kan man ju göra till en julklapp, eller som bonus om man vill.

  • Anonym (A)

    Bor ni i/nära Göteborg så har Universeum massa "naturvetenskapliga" presenter i sin shop.

  • LFF

    Hur är han med Lego? Du har ju Technic med massor med olika grejer. Det finns ju även de som går att programmera även om det kanske är lite för avancerat nu.

  • Fritidsmamman

    Min son, 7 år, är precis likadan. :)
    Han har älskat mekanik, kugghjul, metaller, sladdar, kretskort osv. så länge jag kan minnas. (Han har tilll och med döpt en fisk till Kugghjul). ;D
    När han var 5 år fick han sitt första Alga Science-kit. Sedan dess är det i princip det enda som köps i present, ihop med faktaböcker.
    Han mekar isär allt; äggklockor, gamla apparater, miniräknare, fjärrkontroller, etc.

    Så jag kan rekommendera Alga Science. Jag kan även rekommendera KomTek; det är som ett kursprogram som man går på som en fritidssysselsättning, där man får meka, löda, bygga, finurla, osv. ;)

Svar på tråden Vad ska jag köpa till min 5-åring vetenskapsmannen?