• SweetJune

    Resa till Sälen eller annan skidort- tips tack

    Hej!

    Vi har aldrig åkt skidor som familj och tänkte åka nästa år med våra barn som då kommer vara ca 5 år och 2 år. Kan ni ge oss tips på var man ska bo, hur fungerar det med mat mm

    Har hört gott om Sälen men tar gärna emot tips på andra skidorter också. Min man har aldrig åkt skidor och jag bara två ggr som barn.

  • Svar på tråden Resa till Sälen eller annan skidort- tips tack
  • Lena

    Jag hade väntat något år till så även den minsta kan gå på skidskola. Åker man inte blir det lätt trist

  • Carambolan

    Det var säkert 15 år sedan jag var i Sälen så jag kan inte uttala mig om mat och sådär, men då fanns det även bra pulkabackar så ni kan säkert ha kul även om alla inte åker skidor. Frågan är om det är värt pengarna för att åka pulka

  • Anonym (Skidåkaren)

    Skidskola är ju från 3 år och är egentligen inte före då de kan stå ordentligt på skidor, så åker ni år så blir det inte direkt nått åkande för den minsta. Sen att åka med barn kräver mkt av den vuxna, det är väldigt svårt att åka om man själv inte är så bra. De behövs rätt mycket hjälp första åren/året. Dock lär de sig mkt fort, så 5 åringen kommer snabbt bli bra i skidskola :)

    Jag har åkt sen jag var barn och min man inte alls, vilket blivit att jag tagit hand om barnen helt, dvs åkt med dem mellan benen, brevid mig, i liften osv..och jäklar vad det krävs benmuskler :) men även att man själv är väldigt stabil på skidorna.

    Jag skulle nog rekommendera att även ni vuxna tog nån lektion om ni aldrig/knappt åkt tidigare.

    Mat är vad man gör det till. Vissa väljer att bo nära backen och gå hem på lunchen, andra grillar korv i de grillar som finns lite överallt som Sälen förser med ved och tänder, sen finns det alltid restaurangerna, som då är rätt dyra och ofta fulla.

    Sälen är riktgt bra för barn. Kan inte uttala mig mkt om andra ställen då vi inte vart annanstans på många år (har hus i Sälen nu)

  • Anonym (Skidåkaren)

    Just ja, sen är det värmestugorna där man man mikra medhavd mat. Ofta fulla, så är tidigt eller sent :)

  • SweetJune

    Tack för era svar var ska man bo och vilket typ av boende? Läste i gamla trådar att Lindvallen, hundfjället är bäst för barn?

  • Anonym (Skidåkaren)

    Stämmer, Lindvallen och Hundfjället är väldigt barnanpassat. Vi har nästan enbart åkt i Hundfjället och Tandådalen då det är där vi bor. Lindvallen är större, lite mer folk, där ligger Experium med allt de har. Just när barnen är små skulle jag ändå rekommendera Hundfjället, små barn behöver inte massa backar att åka i ;)

  • SweetJune

    Tack för tips, hur länge stannar ni och vad kan en skidresa gå på ungefär i pris om man hyr utrustning och ett barn i skidskola?

  • Anonym (Maja)

    Vi bor alltid i stuga. Bäst är förstås att bo nära bavkarna så att man bara kan gå ut och åka en stund och sen gå in igen. Kan tänka mig att området runt Experium i Lindvallen är exemplariskt att bo med småbarn, där finns det många små lätta barnbackar. Där finns det både lägenheter och stugor tror jag. Även Högfjället kan nog rekommenderas för nybörjare. Det är ett mycket litet område men bra barnbackar/lätta backar. Där finns också en liftkarusell där man kan träna på att åka lift. När barnen blir lite större skulle jag rekommendera Hundfjället och trollskogen, det är väldigt roligt för barn.

    Vi brukar bo lite längre ifrån, och ta buss/bil till backarna. Det är oftast billigare, men mer opraktiskt med mindre barn är inte alltid jättelätt med parkrring osv.

    Vad gäller mst brukar vi alltid grilla i anslutning till backen. Bäst grillplatser finns i hundfjället. Vill

    man köpa mat får man vara beredd på att det kostar. Runt experium finns flera resataurnagee bland annat med buffe. Där finns också Macdonalds och pizzeria. Det finns ju topstugor på alla områden (utan Högfjället Tror jag) där det också serveras mat och flera våffelstugor.

  • SweetJune
    Anonym (Maja) skrev 2017-12-16 07:35:24 följande:

    Vi bor alltid i stuga. Bäst är förstås att bo nära bavkarna så att man bara kan gå ut och åka en stund och sen gå in igen. Kan tänka mig att området runt Experium i Lindvallen är exemplariskt att bo med småbarn, där finns det många små lätta barnbackar. Där finns det både lägenheter och stugor tror jag. Även Högfjället kan nog rekommenderas för nybörjare. Det är ett mycket litet område men bra barnbackar/lätta backar. Där finns också en liftkarusell där man kan träna på att åka lift. När barnen blir lite större skulle jag rekommendera Hundfjället och trollskogen, det är väldigt roligt för barn.

    Vi brukar bo lite längre ifrån, och ta buss/bil till backarna. Det är oftast billigare, men mer opraktiskt med mindre barn är inte alltid jättelätt med parkrring osv.

    Vad gäller mst brukar vi alltid grilla i anslutning till backen. Bäst grillplatser finns i hundfjället. Vill

    man köpa mat får man vara beredd på att det kostar. Runt experium finns flera resataurnagee bland annat med buffe. Där finns också Macdonalds och pizzeria. Det finns ju topstugor på alla områden (utan Högfjället Tror jag) där det också serveras mat och flera våffelstugor.


    Tack Maja! Hur långt innan bokar ni?
  • Anonym (Skidåkaren)

    Det dyra är boende, ju längre bort desto billigare. Bo nära backen kan gå på rätt mkt, allt beror på längtar till backen, stl på stuga och när. Mellan 5 000-10 000 iaf för boende. Skidhyra, samma där hyr av andra än Skistar, är billigare. 3-400 för barn 6-800 för vuxna kanske. Skidskola kostar 950 kr för en vecka.

    Sen tillkommer liftkort och det är det dyra, en vecka för en vuxen kostar ca 1700 kr.

    Ska ni åka nu, vinter 2018? Då måste ni boka nu, antar att ni inte åker sportlov/påsk för det kan nog redan vara fullt men ni har ju inte skolbarn. Övriga veckor finns det nog ledigt men är just skidskola som snabbt blir full så rekommenderar att boka på hösten (nov-dec) för resor till efter nyår.

    Skistars hemsida hittar man mycket på, där kan man räkna lite på det. Googla även för att hitta andra boenden och uthyrare.

  • SweetJune
    Anonym (Skidåkaren) skrev 2017-12-16 08:08:38 följande:

    Det dyra är boende, ju längre bort desto billigare. Bo nära backen kan gå på rätt mkt, allt beror på längtar till backen, stl på stuga och när. Mellan 5 000-10 000 iaf för boende. Skidhyra, samma där hyr av andra än Skistar, är billigare. 3-400 för barn 6-800 för vuxna kanske. Skidskola kostar 950 kr för en vecka.

    Sen tillkommer liftkort och det är det dyra, en vecka för en vuxen kostar ca 1700 kr.

    Ska ni åka nu, vinter 2018? Då måste ni boka nu, antar att ni inte åker sportlov/påsk för det kan nog redan vara fullt men ni har ju inte skolbarn. Övriga veckor finns det nog ledigt men är just skidskola som snabbt blir full så rekommenderar att boka på hösten (nov-dec) för resor till efter nyår.

    Skistars hemsida hittar man mycket på, där kan man räkna lite på det. Googla även för att hitta andra boenden och uthyrare.


    Stort tack! Vi tänker om ett år då är barnen 5 och 2 år..
  • Anonym (Maja)
    SweetJune skrev 2017-12-16 07:56:10 följande:

    Tack Maja! Hur långt innan bokar ni?


    Vi bokar ca 5 månader innan, men ibland tidigare om man kan boka samma stuga igen. Vi har dock lite sörskilda krav då vi hyr en större stuga gemensamt med annan familj och då vi har hundar med. Priserna variera ganska mycket beroende på läge pch standard på stuga. Vi hyr privat.jag tror att de flesta stugor som ligger i anslutning till backarna hyrs ut av skistar.

    För priser på liftkort, skidhyra mm kan ni gå in på skistar sälen där prislistor finns. Skidor är dock billigare att hyra hos andra företag nere i Sälen/strax före Sälen, men då har man längre att åka om man vill byta något. Det är också via skistar som man bokar skidskola pch de priserna finns också på deras hemsida.

    Utförsåkning är ett dyrt nöje...
  • Anonym (Lisa)

    Om ni är så ovana, så hade jag åkt till en mindre ort, då blir det dessutom billigare.

    Om ni tänkt att era barn ska lära sig åka skidor på riktigt, dvs så att de så småningom kan åka överallt, så är ett tips att själv lära er, annars hänger ni inte med barnen.

    Ni vuxna kan ta privatlektioner, några var, vid olika tillfällen, så kan den andre ta hand om barnen.

Svar på tråden Resa till Sälen eller annan skidort- tips tack