• moaguuun

    Jobba som butikskontrollant, krav?

    Det finns tydligen ett jobb där man går runt i affärer och tittar efter människor som stjäl. Jag hade ingen aning om yrket, men såg en annons i min kommun (https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken/annonser/7467282) Men när jag googlade stod det att man måste vara utbildad väktare+vidareutbildning?  Det står dock inte i annonsen så jag blev lite förvirrad. Det står däremot att man måste ha ett års erfarenhet av bevakningstjänst (vad är det?) . Så det kanske inte är någon mening att söka, trots att det inte verkar behövas någon utbildning som väktare?

    Jag tycker det låter som ett rätt lätt och spännande jobb, även om det förmodligen blir långtråkigt i längden. Det känns inte som det är jättevanligt att folk stjäl från butiker, men det kanske är vanligare än man tror.

  • Svar på tråden Jobba som butikskontrollant, krav?
  • Jenna25
    moaguuun skrev 2017-12-08 22:34:37 följande:

    Det finns tydligen ett jobb där man går runt i affärer och tittar efter människor som stjäl. Jag hade ingen aning om yrket, men såg en annons i min kommun (www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken/annonser/7467282) Men när jag googlade stod det att man måste vara utbildad väktare+vidareutbildning?  Det står dock inte i annonsen så jag blev lite förvirrad. Det står däremot att man måste ha ett års erfarenhet av bevakningstjänst (vad är det?) . Så det kanske inte är någon mening att söka, trots att det inte verkar behövas någon utbildning som väktare?

    Jag tycker det låter som ett rätt lätt och spännande jobb, även om det förmodligen blir långtråkigt i längden. Det känns inte som det är jättevanligt att folk stjäl från butiker, men det kanske är vanligare än man tror.


    Väktarutbildning.
  • moaguuun

    Det är väl en väldigt stor skillnad mellan att jobba som polis och kolla efter människor i en butik? Vad jag har sett står det i alla självklara yrken att det krävs en specifik utbildning (exempelvis läkare) även om det är en självklarhet.

    Jag har som sagt aldrig ens hört tals om yrket, du behöver inte idiotförklara mig.

  • Carambolan

    Jag tolkar annonsen som att det är en civil butikskontrollant de söker, inte en väktare. Annonsen är ju trasig, det står både att man ska ha ett års erfarenhet av bevaknignstjänst men samtidigt att man inte behöver ha någon arberslivserfarenhet. Sök du!

Svar på tråden Jobba som butikskontrollant, krav?