• Anonym (Osäker)

    Gravid vid fel tidpunkt. Behålla eller inte?

    Har trots skydd lyckats bli Gravid, totalt oplanerat alltså. Tillfället är väldigt "olämpligt". Dels påbörjar jag ett nytt arbete nästa fredag, vi har två barn sedan innan och maken är högst tveksam men stöttar mig oavsett vad jag beslutar.

    Oroar mig såklart för vad de kommer säga på nya jobbet, har precis plussat så vad som helst kan ju hända. Så berätta vill jag ju inte göra ännu... oroar mig för hur vi ska orka och klara av ev tre barn, kommer jag/vi räcka till? Kommer vår relation klara det? Är ju inte så att vi har egentid och stunder för oss själva speciellt ofta som det är... Hur kommer syskon att påverkas? Den minsta blir 2 i mars och äldsta 5 i maj. Äldsta har med klar tydlighet förmedlat att han minsann INTE vill ha ett syskon till. Det räcker med lillasyster tycker han, de bråkar stup i ett. Hur påverkas ekonomin? Vi har båda fastajobb dock precis köpt hus och en del utgifter med det... samtidigt vill jag inte göra en abort, det är liksom en liten människa där inne. Vårt/mitt barn som vi kommer att älska oändligt.

  • Svar på tråden Gravid vid fel tidpunkt. Behålla eller inte?
  • Anonym (S)

    Behåll. Ta inte bort barnet mot din vilja för att tiden är fel. Försök aceptera och göra det bästa av situationen och var glad att du är välsignad att få fler barn. Men tänk över skyddet bättre nästa gång.

  • Emmacecilia

    Jag tycker att du ger dig själv svaret i inlägget, du och din man älskar redan denna lilla.

    Vad arbetskamrater kommer att tycka är oväsentligt för ditt beslut. Ibland är naturen starkare än oss, hur mycket vi än planerar och har oss. Om tjugo år, vad kommer arbetskamraternas åsikter betyda då?

    Och den lille rackaren som inte vill ha ett till syskon...ja, det ville inte jag heller. Men när min lillebror kom så älskade jag honom över allt annat. Det var tur att mina föräldrar inte lyssnade på mig!

    Kram och lycka till nu med nr 3 <3

  • Anonym (Djjsjs)

    Döendet första så bestämmer inte en 5 åring om han ska ha fler syskon eller inte. Det är ni som bestämmer. Sen ser jag ingen anledning att göra abort när jag läser det du skriver. Finns inget som gör att jag tycker abort är det bästa valet här. Och 3 barn?! Haha jag har 5 barn och orkar. 3 barn är typ semester enligt mig. Men ni gör som ni vill. Jorden är redan överbefolkad så abort eller inte kvittar liksom.

  • Anonym (Djjsjs)
    Anonym (Djjsjs) skrev 2017-12-09 08:07:03 följande:

    Döendet första så bestämmer inte en 5 åring om han ska ha fler syskon eller inte. Det är ni som bestämmer. Sen ser jag ingen anledning att göra abort när jag läser det du skriver. Finns inget som gör att jag tycker abort är det bästa valet här. Och 3 barn?! Haha jag har 5 barn och orkar. 3 barn är typ semester enligt mig. Men ni gör som ni vill. Jorden är redan överbefolkad så abort eller inte kvittar liksom.


    För det första så bestämmer inte en 5 åring ska det stå.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Djjsjs) skrev 2017-12-09 08:07:03 följande:

    Döendet första så bestämmer inte en 5 åring om han ska ha fler syskon eller inte. Det är ni som bestämmer. Sen ser jag ingen anledning att göra abort när jag läser det du skriver. Finns inget som gör att jag tycker abort är det bästa valet här. Och 3 barn?! Haha jag har 5 barn och orkar. 3 barn är typ semester enligt mig. Men ni gör som ni vill. Jorden är redan överbefolkad så abort eller inte kvittar liksom.


    Givetvis bestämmer inte vår son detta. Det är bara med i resonemanget och jag vill liksom kunna orka med och ge mina barn den tiden de behöver. Skönt att du orkar med 5, det hade jag aldrig gjort.

    Ja för människans överlevnad kvittar det såklart. Men det var inte riktigt det de handlade om
    Emmacecilia skrev 2017-12-09 07:18:20 följande:

    Jag tycker att du ger dig själv svaret i inlägget, du och din man älskar redan denna lilla.

    Vad arbetskamrater kommer att tycka är oväsentligt för ditt beslut. Ibland är naturen starkare än oss, hur mycket vi än planerar och har oss. Om tjugo år, vad kommer arbetskamraternas åsikter betyda då?

    Och den lille rackaren som inte vill ha ett till syskon...ja, det ville inte jag heller. Men när min lillebror kom så älskade jag honom över allt annat. Det var tur att mina föräldrar inte lyssnade på mig!

    Kram och lycka till nu med nr 3 <3


    Tack för ditt svar!

    Nej vad arbetskamraterna kommer tycka är så klart irrelevant i det långa loppet. Oturligt sa jag även anställningsintervjun i förbifarten att "ja jag har mima två barn då jag känner mig klar där".. så då kanske chefen tror att jag ljuger ihop grejer för att få jobbet... Men ja, det är bara så oväntat liksom... Vi tänkte att vi var klara med våra två och att vi nu skulle hamna i lite mer balans både i familjelivet och ekonomikst hahaha.
    Anonym (S) skrev 2017-12-09 07:16:22 följande:

    Behåll. Ta inte bort barnet mot din vilja för att tiden är fel. Försök aceptera och göra det bästa av situationen och var glad att du är välsignad att få fler barn. Men tänk över skyddet bättre nästa gång.


    Tack för din tankar! Nej det är väl som du säger.. Men vill inte heller att mannen ska känna sig tvingad in i det... även om jag vet att han kommer älska det här barnet. Men ja, han oroar sig också över ekonomin, ork, att räcka till osv.

    Ja du, då blir det nog en sterilisering framöver eller dubbla kondomer med tabasco emellan hahaha
  • Emmmel

    Hej!

    Jag är precis i samma situation! Plussade för tre dagar sen och jag vet inte om vi klarar av att få ett till barn, men samtidigt så känns det hemskt att göra en abort!

  • Anonym (Lilla)

    Har varit i samma situation. Blev oplanerat gravid och skulle precis börja nytt jobb. Jag ville nog inte egentligen behålla men samtidigt inte göra en abort heller. Men ibland så kommer livet emellan. Graviditeten slutade i ett uteblivet missfall. Det kändes som om att livet lärde mig en läxa. Längtan efter ett tredje barn blev för stor efter missfallet. Så idag har vi tre barn och det fungerar alldeles utmärkt. Ring mvc och be att få prata med en kurator.

  • Anonym (S)

    Det är naturligt med oros tankar när man blivit gravid men efter man fött löser allt sig som inte igentligen var ett problem men man gör allting till stora problem innan barnet kommer. För män brukar det vara svårare och de behöver mer tid på sig att bearbeta detta med graviditeten och barn. Ofta blir de osäkra och rädda och det smittar av sig till kvinnan.

    Mitt tips är att försök lägga alla problemtankar åt sidan. Du vet säger du att din man kommer älska barnet. Varför ta bort det?

    Är det inte orättvisare mot din man att göra abort på ett barn som är hans och ditt?

  • Snuttis2

    Förstår självklart att det startar massa funderingar men precis som långa skriver kan jag inte se några bekymmer som är ohanterbara i sammanhanget ! Då finns det betydligt knivigare lägen då valet kan vara svårare, det är ju ett liv vi pratar om!

    Behåll o älska...

  • Anonym (...)

    Tycker ni ska behålla för en abort tar väldigt hårt på en om man gör det mot sin egna vilja. Jag sj gjorde en abort 2010 och de ångrar jag varje dag ännu och tänker hur förklarar jag för mina blivande barn i framtiden att de eg skulle haft ett syskon till och det är jobbigt om man har gått långt oxå jag var i 17+4 och jag har haft sådan ångest sen dess.

    Känn efter väldigt noga vad du känner och kolla hur långt gången du är. Gör det som känns rätt för dig/er

  • Anonym (M)

    Du måste känna efter själv. Jag misstänkte nyligen att jag trots skydd var gravid (det var jag dock inte). Tanken på abort var jättejobbig, men det är ändå där jag antagligen hade landat. Jag lever med min partner och vi har ett barn, men av olika anledningar skulle jag inte vilja utsätta mig själv eller våran relation för ett till barn nu. Inga av de anledningarna skulle vara självklara för utomstående heller, men man vet alltid bäst själv.

  • Anonym (Behåll)

    Varit i din sits. Blev gravid trots minipiller och avbrutet.. Blev ett fjärde barn..

    Nu har jag hormonspiral (som dr sade var säkrare än sterilisering) men är rädd för graviditet ändå.:/

    Ni andra som blivit gravida med preventivmedel, vilket skydd hade ni?

  • Anonym (Behåll)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-12-09 07:07:54 följande:

    Har trots skydd lyckats bli Gravid, totalt oplanerat alltså. Tillfället är väldigt "olämpligt". Dels påbörjar jag ett nytt arbete nästa fredag, vi har två barn sedan innan och maken är högst tveksam men stöttar mig oavsett vad jag beslutar.

    Oroar mig såklart för vad de kommer säga på nya jobbet, har precis plussat så vad som helst kan ju hända. Så berätta vill jag ju inte göra ännu... oroar mig för hur vi ska orka och klara av ev tre barn, kommer jag/vi räcka till? Kommer vår relation klara det? Är ju inte så att vi har egentid och stunder för oss själva speciellt ofta som det är... Hur kommer syskon att påverkas? Den minsta blir 2 i mars och äldsta 5 i maj. Äldsta har med klar tydlighet förmedlat att han minsann INTE vill ha ett syskon till. Det räcker med lillasyster tycker han, de bråkar stup i ett. Hur påverkas ekonomin? Vi har båda fastajobb dock precis köpt hus och en del utgifter med det... samtidigt vill jag inte göra en abort, det är liksom en liten människa där inne. Vårt/mitt barn som vi kommer att älska oändligt.


    Vilket skydd hade ni?

    Lycka till med allt!
  • Anonym (Kram)

    Det är ju ditt beslut, ert beslut.

    Men utifrån det du skriver så tänker jag "kanske inte behålla"? Iochmed att ni redan har två barn och du är oroad över ekonomin och framförallt er allas livskvalitet.

    Abort i ett så tidigt skede, ja, jag vet inte. Finns inget självklart svar på din fråga :)

    Bara för att andra kanske nu svarar "Behåll för det gjorde jag och jag är jätteglad" eller "gör abort för det gjorde jag och det är jag jättenöjd med" osv så är det ju individuellt vad som är rätt för er.

Svar på tråden Gravid vid fel tidpunkt. Behålla eller inte?