• DEPPIGOVERAMNING

    Deppig över amning

    Hej! Min sjuveckors bebis sov knappt något i går eftermiddag och kväll och hade svårt att somna för natten. Vi körde på en maraton-amning men hon vägrade somna. Hon var inte gnällig eller orolig. Tillslut gav jag 30 ml ersättning och sen bröstet och då somnade hon. Hon sov jättebra och vaknade bara en gång i natt. Kan dom där 30 ml ha gjort så hon sov så bra. Annars vaknar hon var tredje eller varannan timma för att äta på natten men då spyr hon också. Är deppig över att mjölken inte räcker. På dagen äter hon med ca 40 min-en timmas mellanrum om hon är vaken och varannan timmas mellanrum om hon sover.

    Hur låter min situation. Är det normalt? Hur ska jag göra framöver med ersättning på kvällen och har jag för lite mjölk?

  • Svar på tråden Deppig över amning
  • Alexi

    Du har inte för lite mjölk. Om du och bebis är friska och hon går upp i vikt och kissar osv. Då har du inte för lite mjölk. Däremot kommer du få för lite mjölk om du börjar ge ersättning för då minskar din produktion rätt snabbt. Man måste hålla ut med amning, även i svackorna.

  • dream on

    Om det bara har hänt en gång så kan det ju bero på slump eller ren utmattning. Mjölkens mängd och sammansättning regleras av bebisen så den borde vara tillräcklig. Har hon ett bra tag när hon suger? Har du ont? Stress och smärta kan hämma utdrivningsreflexen. Hon verkar ju annars amma ofta och det brukar ju stimulera produktionen. Och en fråga till - visade hon tydliga tecken på att hon var hungrig? Du skriver att hon inte var gnällig eller orolig, hon kanske bara var pigg? Det är ju lätt att ta till bröstet som universallösning men jag tror också det där eviga ammandet gör dem oroliga i magen ibland ( och så vaknar de, bröstet lugnar men så blir det överfullt igen och körigt) . Om bebisen inte signalerar hunger kanske du kan testa något annat för att hon ska gå ner i varv, ligga nära och bli vyssjad t.ex. Att de spyr har oftast med överskottskräkning att göra. Magmunnen är inte tillräckligt utvecklad. Du kan ju testa igen, ger det samma resultat så kanske du kan vinna lite sömn! Men vill du helamma så ta det lugnt och fortsätt med bara det.


    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • DEPPIGOVERAMNING

    Hon har bra tag och det gör inte ont. Amningen går bra annars men mot kvällen blir det amning oftare. Jag väntar tills hon visar amningstecken, brukar vara lättare om någon annan tar henne och hon inte känner min lukt för då vill hon mysamma! Jag störs inte av att hon vaknar "ofta" på natten det som känns jobbigt på psyket det är kvällen när hon maratonammar och inte kan somna riktigt! Igår var första gången jag gav lite ersättning, försökte en gång tidigare men då spydde hon efter några klunkar.

  • cyberbabe

    På min BVC sa dem att det inte är bra att amma/mata så ofta som en gång i timmen, utan var tredje timme var det som gällde. Dem menade att om man matar så ofta så får aldrig barnets mage och tarmar vila, vilket inte är bra.

  • BuoBä
    cyberbabe skrev 2017-12-09 11:43:48 följande:

    På min BVC sa dem att det inte är bra att amma/mata så ofta som en gång i timmen, utan var tredje timme var det som gällde. Dem menade att om man matar så ofta så får aldrig barnets mage och tarmar vila, vilket inte är bra.


    Vilket århundrade hade du småbarn?...

    TS: I den ålder som ditt barn är nu är det väldigt vanligt att de vill maratonamma och det är för att öka produktionen. Amma på! Jag vet hur trött man blir av det, men det brukar lugna sig efter några dagar även om det känns som en eeeevighet mellan det håller på.

    När barnen blir 3-4 månader brukar de ha lärt sig att äta mer effektivt, så då äter de kortare stunder och mer sällan.
  • syntharen
    cyberbabe skrev 2017-12-09 11:43:48 följande:

    På min BVC sa dem att det inte är bra att amma/mata så ofta som en gång i timmen, utan var tredje timme var det som gällde. Dem menade att om man matar så ofta så får aldrig barnets mage och tarmar vila, vilket inte är bra.


    Så man ska låta sitt barn skrika tills dom där 3 timmarna har gått?! Fick du barn på 70-talet eller? Då var det strickt var tredje timme som gällde men idag ammar man när barnet signalerar att det är hungrig, det kan vara allt från 10 min till flera timmar.

    Till TS, det är helt normalt att amma ofta och speciellt på kvällen. Det kan kännas jobbigt men tänk på att det är sån kort tid av ditt liv, om några månader kommer amningen att glesas ut och stabiliseras.
  • cyberbabe
    BuoBä skrev 2017-12-09 12:29:17 följande:

    Vilket århundrade hade du småbarn?...

    TS: I den ålder som ditt barn är nu är det väldigt vanligt att de vill maratonamma och det är för att öka produktionen. Amma på! Jag vet hur trött man blir av det, men det brukar lugna sig efter några dagar även om det känns som en eeeevighet mellan det håller på.

    När barnen blir 3-4 månader brukar de ha lärt sig att äta mer effektivt, så då äter de kortare stunder och mer sällan.


    syntharen skrev 2017-12-09 13:07:56 följande:

    Så man ska låta sitt barn skrika tills dom där 3 timmarna har gått?! Fick du barn på 70-talet eller? Då var det strickt var tredje timme som gällde men idag ammar man när barnet signalerar att det är hungrig, det kan vara allt från 10 min till flera timmar.

    Till TS, det är helt normalt att amma ofta och speciellt på kvällen. Det kan kännas jobbigt men tänk på att det är sån kort tid av ditt liv, om några månader kommer amningen att glesas ut och stabiliseras.


    Heh, nej min son är sju månader om ett par dagar och jag skälv är född i mitten på nittio talet om nu det spelar någon roll, varför den dåliga attityden?

    Har heller inte sagt att en liten bebis ska låtas ligga ledsen och hungrig, men har man inte tillräckligt med mjölk får man erbjuda något annat?

    Tror absolut inte att dem menade det på någo sätt heller på min BVC att man skulle låta barnet ligga hungrig, utan att om man måste erbjuda bröst så pass ofta som en gång i timma.n har man inte tillräckligt för att mätta. Och då får man erbjuda något annat, ersättning. Det är nämligen inte bra för ett litet barns tarmar och mage att aldrig få vila, och det blir svårt att låta dem vila om man måste hålla på och amma flera gånger i timman. Tror inte BVC skulle ge mig denna infon om det inte stämde.
  • BuoBä
    cyberbabe skrev 2017-12-09 20:41:11 följande:

    Heh, nej min son är sju månader om ett par dagar och jag skälv är född i mitten på nittio talet om nu det spelar någon roll, varför den dåliga attityden?

    Har heller inte sagt att en liten bebis ska låtas ligga ledsen och hungrig, men har man inte tillräckligt med mjölk får man erbjuda något annat?

    Tror absolut inte att dem menade det på någo sätt heller på min BVC att man skulle låta barnet ligga hungrig, utan att om man måste erbjuda bröst så pass ofta som en gång i timma.n har man inte tillräckligt för att mätta. Och då får man erbjuda något annat, ersättning. Det är nämligen inte bra för ett litet barns tarmar och mage att aldrig få vila, och det blir svårt att låta dem vila om man måste hålla på och amma flera gånger i timman. Tror inte BVC skulle ge mig denna infon om det inte stämde.


    Då har du en BVC-sköterska som inte kompetensutvecklat sig sen tidigt 80-tal.

    De riktigt små barnen ammar inte ofta för att mjölken inte räcker utan det är deras sätt att lägga in en beställning för framtiden.

    Sen finns det såklart de som har för lite mjölk, men då är det inte bara på kvällarna eller i vissa perioder som barnet vill amma ofta, och det märks också på viktuppgången.
  • möjligt
    cyberbabe skrev 2017-12-09 20:41:11 följande:

    Heh, nej min son är sju månader om ett par dagar och jag skälv är född i mitten på nittio talet om nu det spelar någon roll, varför den dåliga attityden?

    Har heller inte sagt att en liten bebis ska låtas ligga ledsen och hungrig, men har man inte tillräckligt med mjölk får man erbjuda något annat?

    Tror absolut inte att dem menade det på någo sätt heller på min BVC att man skulle låta barnet ligga hungrig, utan att om man måste erbjuda bröst så pass ofta som en gång i timma.n har man inte tillräckligt för att mätta. Och då får man erbjuda något annat, ersättning. Det är nämligen inte bra för ett litet barns tarmar och mage att aldrig få vila, och det blir svårt att låta dem vila om man måste hålla på och amma flera gånger i timman. Tror inte BVC skulle ge mig denna infon om det inte stämde.


    Det här är rena dumheterna. Enda sättet att se om barnet får tillräckligt i sig är på tillväxtkurvorna.

    Marathon amning och amning stup i kvarten I vissa perioder är helt normalt för bebisar och absolut inte skadligt. Läs på lite i nån amningsblogg(typ sagogrynet?) om friamning eller vänd dig till en amningsmottagning om du vill ha mer korrekt information.

    Det är däremot sant att det kan dröja längre till nästa matning/uppvak om man ger ersättning då bebisen omsätter bröstmjölk fortare än ersättning. Men vill man fortsätta amma så ska man vara lite försiktig med att introducera för mycket ersättning då det kan störa produktionen och leda till att man får för lite mjölk I längden
  • cyberbabe
    BuoBä skrev 2017-12-09 21:20:10 följande:

    Då har du en BVC-sköterska som inte kompetensutvecklat sig sen tidigt 80-tal.

    De riktigt små barnen ammar inte ofta för att mjölken inte räcker utan det är deras sätt att lägga in en beställning för framtiden.

    Sen finns det såklart de som har för lite mjölk, men då är det inte bara på kvällarna eller i vissa perioder som barnet vill amma ofta, och det märks också på viktuppgången.


    Hon skriver ju att det även är så dagtid? :)

    Jag personligen tycker iaf inte att det låter som en hållbar situation då bebis snart är två månader (förutsatt att detta varat under hela dess livstid). Hon skriver även att efter 30 ml ersättning så sov bebis skönt och lugnt en längre stund, vilket för mig tyder på att det kanske inte finns tillräckligt med bröstmjölk för att mätta och lugna.

    Sen är det ju så bra att alla gör som dem vill och det dem tror är det bösta för deras barn! Vare sig de är födda på 70-talet eller 10-talet ;). Nu bad TS om råd och jag gav dem råd jag fått från min BVC, upp till var och en att ta dem eller ej.
Svar på tråden Deppig över amning