• Anonym (Trött plånbo­k)
    Äldre 9 Dec 10:12
    27915 visningar
    71 svar
    71
    27915

    Exet fikar efter pengar igen...

    Jag och mitt ex separerade för ca två år sedan. På hennes initiativ. Vi bodelade enligt konstens alla regler och jag löste ut henne ur vårt hus, en kostnad som påverkat min ekonomi hårt.

    Hon hade svårt att hitta nytt boende, och bodde kvar i huset (utan att betala) i ca 6 månader. Hon fick sen tag i en BR i närheten och till ett vettigt pris, enligt mina beräkningar så borde hennes kostnader för boende vara ok i förhållande till hennes ekonomi. Hon tjänar inte massor men jobbar heltid så hon får ut ca 20 kkr.

    Ända sen hon flyttade har det mer eller mindre varje månad varit någon kostnad eller tjänst hon velat ha hjälp med. Oftast går det bra men nu har jag faktiskt tröttnat.

    I somras konstaterade hon att hon inte hade råd med sin lägenhet och sålde den. En period bodde hon hos sina föräldrar och barnen bodde hos mig på heltid, och träffade henne här så gott som varje dag. Hon sålde då en massa möbler som hon köpt nya till lägenheten knappt ett år tidigare.

    Hon valde att leta lägenhet i grannstaden där hennes föräldrar bor. Hittade till slut en fin tvåa (men vi har tre barn) som var billigare i inköp och hade lägre månadsavgift. När barnen skulle sova första veckan hos henne efter flytten uppdagades att de saknade sängar, så jag åkte en sväng till Ikea, självklart helt utan att ens få ett tack.

    Dock verkar hon inte tänkt på att hon numera kommer ha högre kostnader för transport då barnen måste skjutsas till och från skolan nu.

    För ett par veckor sen lipade hon om att hon inte hade råd med nya vinterdäck till bilen hon fick loss gratis i bodelningen, och jag stod där och fick skjutsa barnen eller hjälpa henne med däck. Sen hade hon inte råd att låta en verkstad byta dem, så hon körde ändå med sommardäcken och gled av vägen med barnen i. Kort och gott fick jag vackert byta däcken åt henne.

    Sen flytten har hennes konstanta tiggande efter pengar eskalerat, hon har redan alla barnbidrag, jag står för mobiler för de två äldre barnen. Förra månaden skulle det inhandlas nya vinterkläder, vilket jag sa att jag gärna delade, men det slutade med att jag betalade allt för att hon inte hade råd.

    Idag kom ett meddelande om att hon är stressad över att inte ha fixat barnens julklappar och att hon hoppades att inte hela Sverige ska till Ullared den 23e. Den underliggande meningen verkar vara att hon har slut på pengar och väntar sig att jag ska erbjuda mig så att hon kan lösa det innan löning.

    Allt genom detta så säger hon aldrig tack, uppskattar aldrig om man gör något för henne (har aldrig gjort iofs) och anser att hon blev lurad i bodelningen. Vilket inte är sant, hon fick över en miljon i handen, och huset övervärderades rejält.

    Jag har flera gånger försökt ta upp med henne vart pengarna tar vägen, hon har ändå 25000 in, jag har knappt 4000 mer och högre kostnader för boende, och även om det är tajt så ligger jag på plus.

    Hon har slutat spara till barnen, lägger pengar på saker jag tycker är onödigt när man har det knapert och kör stenhårt på känslomässig utpressning.

    Nu har jag bestämt att det får vara slut på att vara snäll.

    Ska man som trebarnförälder över 40 inte vara mer mogen och ansvarig än så här?

  • Svar på tråden Exet fikar efter pengar igen...
  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 10:34
    #2
    Anonym (C) skrev 2017-12-09 10:28:56 följande:

    Be henne att vända sig till kommunens ekonomiska rådgivare istället för att tigga av dig. Har hon det knapert på riktigt har hon rätt till försörjningsstöd, men det låter som att hon mest behöver hjälp med hur hon ska prioritera.


    Tack, ja man borde ju trycka på hårdare att hon måste tänka över sin budget. Försörjningsstöd tvivlar jag starkt på är aktuellt med såpass bra inkomst och en lägenhet värd över 2 miljoner.
  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 10:39
    #5
    kottelin skrev 2017-12-09 10:36:22 följande:

    Dags att sätta ner foten!

    Så länge du håller på så här kommer du aldrig vidare i livet.

    Vill du hitta en ny kvinna?

    Kan bara hinta lite... det finns nog ingen kvinna som skulle slå sina påsar ihop med dig så länge du agerar socialkontor åt ditt ex.


    Tack, men i dagsläget ligger sånt lite på is, mycket strul kräver fokus på barnen. Men en vacker dag kanske.
  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 10:39
    #6
    Anonym (Stopp!) skrev 2017-12-09 10:36:51 följande:

    Tjena dörrmatta! När tänker du helt enkelt säga nej?


    Ha ha, jag det var väl nu jag hade tänkt börja.
  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 16:10
    #28

    Jag jobbar för att barnen ska bo mer hos mig, men det känns det tyvärr som om jag behöver mer bevisning på att hon inte tillgodoser deras behov för att få ensam vårdnad. Vi har tidigare varit i familjerätt där man ansåg att det inte fanns någon som helst anledning för mig att stämma för enskild vårdnad, och så länge hon motsätter sig schema på vh så kan jag för tillfället inte göra så mycket mer än fortsatt curla så att barnen har det de behöver. Det var under perioden hon bodde hos sina föräldrar och inte hade barnen alls. Jag ansökte också om underhållsstöd under denna period, men fick till svar från FK att det skulle vi föräldrar lösa sinsemellan. Helt oväntat har jag inte sett några pengar.

    Jag har idag barnen mer än hon har då de inte längre vill sova där, framförallt äldsta vill bo här och ha eget rum, hon har dem just nu ons-fre och vh, men på papper har vi varannan vecka.

    Alla missförhållanden dokumenteras såklart för att stärka mitt case, men det är inte så enkelt att få tilldömt enskild vårdnad och att ändra schemat är i princip omöjligt när man inte är överens. Vi som är normalfuntade tycker ju att ovanstående ska räcka, men myndigheterna verkar inte hålla med.

    Barnen har sina vänner, skola och aktiviteter här, och bara äldsta är gammal nog att åka buss på egen hand.

    Hon hävdar att boendet är tillfälligt tills hon får ordning på ekonomin och vill köpa ett hus.

  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 9 Mar 17:30
    #55

    Efter ett bra tag utan en massa klagomål om pengar ringde exet mig idag på lunchen. Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Tydligen har hon fått rejäl restskatt. Av den info jag fått verkar det handla om att uppskovet på vinstskatten hon haft sen jag köpte huset inte är ok när hon köpt en ny billigare bostad. Och nu vill staten ha betalt. Någon som vet hur det funkar? Lägenheten hon köpte först (2,1 miljoner) var dyrare än hennes del av huset så då fick hon uppskov, hon gjorde vinst på huset med en miljon (vi köpte huset för 1,6 miljoner, värderingen vid bodelningen var 3,5 miljoner), hon sålde den lägenheten med vinst (fick ca 2,6 om jag inte minns fel) och köpte nuvarande lägenhet för 2,25.

    Får hon inte alls uppskov eller är det uppskov på vinsten vid sista lägenhetsförsäljningen som inte funkar tro? Sade att jag inte är mäklare utan att hon får be om proffshjälp men i vanlig ordning är jag boven som lurat henne på huset...

    Samtalet avslutades med ett surt "nä då blir det ingen resa med barnen i sommar..."

  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 13 Mar 12:00
    #59

    Ni har ju så rätt, men det är svårt att släppa sin roll. Dessutom inser jag ju att varenda krona är pengar som hon kommer ta från den budget som annars hade kommit barnen till godo, vissa saker är helt nödvändiga och kommer således få betalas av mig istället.

    Det är stora belopp det handlar om tyvärr.

    Vi pratade igår igen och jag krävde att hon ställer in en bokad resa, annars får hon inte stå med på presenter och heller inte vara med och köpa kläder och skor till barnen (indirekt få det att se ut som att hon är med och betalar) och så påminnde om att hennes sommardäck är för slitna för att rulla en säsong till. Det tog hus i helvete rent ut sagt. Åker hon på den där resan så får hon skylla sig själv.

  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 13 Mar 12:21
    #61
    Pope Joan II skrev 2018-03-13 12:05:48 följande:

    Vilken är din roll då? För det låter ju som om du är far till en oansvarig tonårsdotter, och den rollen kan ju rimligtvis inte vara din.


    Räddaren i nöden och den som alltid fixar så att allt funkar-rollen. Både hon och jag är ju såpass vana vid den att det lätt blir så att det rullar på. Hon släpper grejer så fort det blir minsta lilla motstånd, jag ordnar det för att inget/ingen ska bli lidande.
  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 13 Mar 12:52
    #65
    möjligt skrev 2018-03-13 12:44:26 följande:

    Fast varför är du förvånad att hon fortsätter? Sålänge beteendet fungerar för henne finns ju ingen anledning för henne att ändra det. Du kan inte ändra på henne bara på dig.


    Tror inte att hon kommer ändra sig alls, jag får ju säga nej i de lägen där barnen inte drabbas men i övrigt bara begränsa skadan helt sonika. Men gnälla över hennes jävla oansvariga inställning måste jag ju få göra...

    Så småningom dyker det väl upp en ny idiot hon kan utnyttja, hon är ju fortfarande rätt snygg.
  • Anonym (Trött plånbo­k) Trådstartaren
    Äldre 13 Mar 13:13
    #67
    Pope Joan II skrev 2018-03-13 13:02:26 följande:

    Finns ingen som du kan presentera henne för? 


    Ingen i kretsen jag känner skulle ta i henne med tång om man säger så. Nidbilden av mig som en lallande fåne i koppel är så att säga befäst sen länge dessvärre.

    Börjar ju som tur är utveckla lite svart humor kring ämnet.
Svar på tråden Exet fikar efter pengar igen...