Forum Relationsproblem - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Min sambo gör ingenting hemma

Lör 9 dec 2017 13:28 Läst 10945 gånger Totalt 42 svar
    Anonym (TS)
    Visa endast
    Lör 9 dec 2017 13:28

..och han förstår inte hur mycket mer jag gör. Han visar ingen uppskattning och tar inga egna initiativ i det gemensamma hemmet. Jag gör all grovstädning: städa badrummet (har han inte gjort en enda gång under de 3 åren vi bott ihop), tvätta kläder, putsa fönster, ja grovstädning i allmänhet.. han skulle aldrig ta tag i att exempelvis putsa fönster, även om man knappt ser ut genom dem för att de är så smutsiga.. idag tröttnade jag. Gjorde grovgörat igen och sa ?tack för hjälpen? ironiskt då han bara suttit i soffan under tiden. Han blev arg och tyckte att jag skulle fråga efter hjälp. Ska jag på riktigt behöva fråga efter hjälp?! Som att jag har det ultimata ansvaret och får be om hjälp...

Han förstår i allmänhet inte heller hur mycket mindre han gör. Vi bor i lägenhet så ingen gräsklippning etc att tala om, han plockar undan disk ibland och verkar tycka att det räcker. Hur pratar man om detta utan att bråka? Han förstår ju inte och blir bara arg när jag påpekar hur mycket mer jag gör. Jag jobbar dessutom mer än honom och pendlar...

• Lör 9 dec 2017 13:32 #1

Tydliggör vad du fixar genom att lämna hans disk och tvätt. Vänta en vecka.

• Anonym (Man)
    Visa endast
    Lör 9 dec 2017 13:39 #2
    Fiona M skrev 2017-12-09 13:32:10 följande:

Tydliggör vad du fixar genom att lämna hans disk och tvätt. Vänta en vecka.

Är TS ett småbarn?

Hon ska givetvis sätta sig ner öppenhjärtligt och prata om situationen. Dessutom med ingången att ingen gör rätt eller fel men där de försöker prata om hur de ska sköta lägenheten i fortsättningen.
  • Lör 9 dec 2017 16:40 #4

Dela upp sysslorna mellan er, så att det är tydligt vem som ska göra vad. De sysslorna som verkligen märks om de inte blir gjorda kan ni skiftas om att ha varannan vecka tex att fixa maten och disken. Så att inte han tar de sysslorna som inte direkt märks om de inte görs.

• Lör 9 dec 2017 16:43 #5

Men flytta isär då?? Fattar inte varför kvinnor gör såhär mot sig själva. Men de kanske inte växte upp med vettiga förebilder som jag hade.

• Lör 9 dec 2017 16:44 #6 -1 +1
    Anonym (synsk) skrev 2017-12-09 16:21:43 följande:

Du tycker inte det är lite orimligt att du kräver att din sambo ska kunna läsa dina tankar?

Behöver han ha någon som talar om för honom att ett hem ska städas?? Är han utvecklingsstörd?
  • Lör 9 dec 2017 16:48 #7

Städa samtidigt.
    Säg att du vill ha lika mycket fritid som honom = ni får arbeta samtidigt hemma och vila samtidigt för att det ska bli tydligt att ni gör lika mycket tid hemma.
    Så om han vill göra någon syssla så får du haka på och göra något samtidigt, och när du vill göra sysslor så får han haka på. Alternativt att ni bestämmer en viss tid eller rutin tex när ena lagar mat så städar den andre = ca 30-60 min varje dag blir sysslor gjorda av 2 personer. Eller att alla sysslor sköts på helgen tex mellan kl 10-14 på lördag eller söndag. Hittar ni på något under denna tid så får ni antingen ha gjort sysslorna i förväg tex förlängt en vardagsstädning till att inte bara vara under matlagningstiden utan även någon timme efteråt eller skjuta på städtiden till senare.
    Vad man gör kan variera, bara man själv känner att det man gör är OK att utföra, så vill du tvätta bilen och sambon vill skura golven så går det bra. Men om ingen vill tvätta bilen så gör ni det tillsammans.
    Allt som ingen tar på sig frivilligt måste ni göra tillsammans. Då vet man att allt blir gjort, trots att ingen tycker att det är roligt eller i alla fall OK att göra frivilligt.

• Anonym (Svårt att föränd­ra)
    Visa endast
    Lör 9 dec 2017 17:17 #10

Tror det är hyfsat svårt att komma efter 3 år och begära en förändring.. det hade varit lättare och mer naturligt om det skulle delats upp ordentligt redan från början.. Men lätt att vara efterklok så klart. Och så här kan du ju inte ha det, förstås.

Du får ta ett samtal i lugn och ro. Berätta att det behöver vara en viss miniminivå av hushållssysslor gjorda varje vecka. Detta underlättas nog väldigt, om du innan har skrivit ner hur mkt tid du lägger på mat/disk/tvätt/städning, under en veckas tid, först. Då har du svårt på vitt i en diskussion. Han låter ju intelligent och analytisk, och om du kan komma med argumentet att det är orimligt att han lägger 0.5 timmar, medan du lägger 10-12 timmar, så bör han ju kunna ta till sig det.....

Du får lugnt och enkelt förklara att du inte orkar ha huvudansvaret för hemmet längre och att du därför behöver att ni delar upp sysslorna mellan er på ett schysst sätt. Att göra ett schema kan vara ett sätt. Vissa är dock allergiska mot scheman... en vanlig muntlig överenskommelse är ett annat sätt, (t.ex. "Okej, jag tar veckostädning och tvätt, och du ansvara för mat och disk. Handla gör vi gemensamt"). Eller liknande.

Om han tvärvägrar och blir irriterad, trots att du pratar lugnt om det, så är det ett dåligt tecken. Likaså om han säger ja och sedan inte gör de sysslor han tagit på sig. Då visar det ju i grunden att han anser att det är okej att du är hans hushållerska. Under såna förutsättningar hade jag faktiskt separerat.... Dubbelarbete, dvs. att kvinnor sköter både ett jobb och sedan även allting i hushållet, är en stor bidragande orsak till kvinnors utbrändhet.....

• Anonym (ll)
    Visa endast
    Lör 9 dec 2017 18:13 #12

Han jobbar mindre än du o pendlar inte, vad gör han då av sin lediga tid? Låter som en snubbe som velat flytta ihop med baktanken om gratis hemhjälp o billigare boendekostnad.

Eller växt upp i en familj där lilla mamma gör allt hemma medan pappan sitter på sin feta häck, o inget eget ansvar har nånsin krävs av lille sonen.

Sen har ju du också frivilligt tagit på dig allt under 3 år, utan att ha verkat säga ifrån under denna långa tiden.

• Lör 9 dec 2017 20:11 #13

Visserligen kan man tycka att han borde veta det. Samtidigt skulle jag försöka vara lite mera TYDLIG. Om han tyckte att du borde ha frågat - gör det i fortsättningen. Helst så att han skulle få väldigt svårt att säga nej. Typ: "Det här fönstret måste putsas NU - kan du ta och hämta....."  och sen ger du vidare anvisningar.

Också bra: Städa tillsammans på helgerna. Säg till honom dagen innan. Låt honom sedan välja mellan två saker, typ fråga om han vill damma eller göra ren badrummet, dammsuga eller våttorka. Ge inte alternativet att INTE göra något!

Visst, jag förstår att du tycker att det inte borde behövas. Men du vill att han ska hjälpa till och så här är det svårast för honom att inte göra något . Kanske är han bara lite passiv (i bästa fall).

• Anonym (kls)
    Visa endast
    Lör 9 dec 2017 20:24 #15

Men du är ju kvinnan i förhållandet, städningen är faktiskt ditt ansvarsområde.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll