• Äldre 9 Dec 20:19
    48354 visningar
    69 svar
    69
    48354

    Panik! Kan jag ha fått tinnitus?

    Var på konsert igår utan öronproppar. Dum spm jag var. Idag känns det konstigt i vänsteröra som ett lock eller typ lite värk och som bultande känsla. Lite ljudkänslig också och ett tjut när det är tyst. Fattar att det inte kommer försvinna, men kan det mildras med tiden ? Era erfarenheter mottages till en mycket ledsen kille

  • Svar på tråden Panik! Kan jag ha fått tinnitus?
  • Äldre 12 Dec 11:11
    #51

    Ska tilläggas att jag börjat snusa för att lugna mig också!

  • Äldre 12 Dec 14:03
    #52
    Ragusa223 skrev 2017-12-12 11:10:36 följande:

    Inget vidare! Var totalt utmattad igår kväll så somnade faktiskt helt själv från kanske 23 - 03:30. Sen vaknade jag va pip och kunde inte sova mer. Har nu köpt Sedix och jag börjar förlika mig med att pipet aldrig går bort. Vaknade av ett tjut i högerörat (där vaxproppen inte sitter) något jag bara hört lite förr. Är extremt ljuskänslig. har två barn. att äta frukost och dra iväg till förskolan med dem var en kamp för öronen. Kan det vara att öronen fortfarande tar igen sig efter fredagen? eller kommer jag ha så här förbannat svårt för ljud hela livet? vaxproppen sitter där den sitter, frågan är om tjutet kanske blir mindre när den försvinner? Lever på hoppet nu! Hoppas inte detta  leder till självmord då jag har barn.. Känns helt och hållet hopplöst nu - pluggar och har inte orkat vara i skolan pga trötthet.. Hoppas Sedix kommer hjälpa lite så jag i alla fall får sova.. små delmål nu


    jag hade vaxpropp och lite pip det försvann när proppen försvann Hur ska du få ut proppen?
    ALL KÄRLEK
  • Äldre 12 Dec 14:34
    #53

    jag behandlar med mjukgörare nu tills tisdag då den ska bort

  • Äldre 13 Dec 12:56
    #54

    Måste skriva av mig. har självmordstankar. Detta kommer ta knäcken på mig. kan inte ens ta hand om barnen, duscha eller diska pga ljudkänsligheten.. Livet ser mycket mörkt ut.. Finns det någon med tinnitus/ljudkänslighet som kan få mig att må bättre. vaxproppen är nog inte anledningen för i örat där vaxproppen inte sitter tjuter mer nu plus att den känns varm också efter en dag med vanligt ljud. livet känns slut

  • Äldre 13 Dec 12:57
    #55
    fredsduvan skrev 2017-12-12 14:03:59 följande:
    jag hade vaxpropp och lite pip det försvann när proppen försvann Hur ska du få ut proppen?
    Måste skriva av mig. har självmordstankar. Detta kommer ta knäcken på mig. kan inte ens ta hand om barnen, duscha eller diska pga ljudkänsligheten.. Livet ser mycket mörkt ut.. Finns det någon med tinnitus/ljudkänslighet som kan få mig att må bättre. vaxproppen är nog inte anledningen för i örat där vaxproppen inte sitter tjuter mer nu plus att den känns varm också efter en dag med vanligt ljud. livet känns slut
  • Äldre 13 Dec 13:07
    #56
    Ragusa223 skrev 2017-12-13 12:57:03 följande:
    Måste skriva av mig. har självmordstankar. Detta kommer ta knäcken på mig. kan inte ens ta hand om barnen, duscha eller diska pga ljudkänsligheten.. Livet ser mycket mörkt ut.. Finns det någon med tinnitus/ljudkänslighet som kan få mig att må bättre. vaxproppen är nog inte anledningen för i örat där vaxproppen inte sitter tjuter mer nu plus att den känns varm också efter en dag med vanligt ljud. livet känns slut
    Jag tycker att det viktigaste nu är att du söker hjälp för din psykiska ohälsa. 
  • Lord Hans
    Äldre 13 Dec 18:54
    #57

    Öronen blir inte varma av Tinnitus. Tinnitus sitter i hjärnan, inte i örat.

  • erik ragnar
    Äldre 13 Dec 21:12
    #58

    Hej,

    Du kan testa Reddit-metoden. Sätt båda handflatorna på bordet. Sätt pekfingrarna över långfingrarna och lägg på rejält tryck för att sedan ?knäppa? med pekfingrarna mot bordsytan (för att träna på själva tekniken).

    Därefter tar du båda handflatorna och sätter dem över öronen. Sedan ?knäpper? du fingrarna på samma sätt mot nacken på benet bakom öronen.

    Gör det 50ggr så får vi se om det hjälper. Lycka till!

    För instruktionsvideo, se länk till youtube.





    Mvh //Erik

  • Äldre 13 Dec 23:44
    #59

    Fick själv en ensidig tinnitus då genom en öroninflammation, det går i olika skov har jag fått erfara. I början blir man nästan galen och tänker att det här kommer inte att funka. På mig tilltar det vid ljudpåverkan som ex bilkörning. Är känslig mot ljud men bara det sjuka örat, tål inte diskmaskiner, kranar som spolar...Lösningen för mig är en vanlig öronpropp, känns behagligare. Har en högfrekvent ton tillsammans med brus. Har kört vändan ÖNH och audiologen. Det som nu kvarstår är någon form av röntgen så vi kan utesluta att det samlats någon massa som kan trigga igång tinnitus och även ge yrsel. Förstår att det ger koncentrationssvårigheter när pluggar och du verkar vara mitt i livet. Tänk på att du har belönats med fina barn som behöver dig. Jag tror det bästa du kan göra är helt enkelt att försöka nonchalera det. Under tiden kan be om en remiss till Audiologen för att se hur din hörsel påverkats. Det går bättre o bättre mef tiden, jag lovar.

  • Äldre 16 Dec 11:30
    #60

    hur går det?


    ALL KÄRLEK
  • Äldre 18 Dec 12:29
    #61

    Der blir värre och värre har nog åkt på en rejäl hörselskada. ljuskänslig och tjut och jobbigt med mycket ljud .har inte sovit en hel natt sen den kvällen.. har regelbundna tankar om döden och jag vet inte hur jag ska gå vidare just nu. känns totalt mörkt

  • Äldre 18 Dec 13:49
    #62
    Ragusa223 skrev 2017-12-18 12:29:19 följande:

    Der blir värre och värre har nog åkt på en rejäl hörselskada. ljuskänslig och tjut och jobbigt med mycket ljud .har inte sovit en hel natt sen den kvällen.. har regelbundna tankar om döden och jag vet inte hur jag ska gå vidare just nu. känns totalt mörkt


    Kan du gå till en riktig hörselkontroll? läkare?
    ALL KÄRLEK
  • Äldre 20 Dec 11:54
    #63
    fredsduvan skrev 2017-12-18 13:49:59 följande:
    Kan du gå till en riktig hörselkontroll? läkare?
    Jag ska det imorgon..

    Drog ut vaxproppen igår. det gjorde allt värre. Kan inte ens prata utan att det krasar i öronen. Tjuter p natten så jag inte kan sova. kan inte studera eller jobba pga höga ljud på jobbet. har en sambo och två barn. Jag vet inte vad jag sak ta mig till? Har inte sovit en natt sen händelsen. Förbannar mig själv. Tänker på självmord varje dag, men jag vet inte hur ekonomin ska klara sig för min familj.. Jag är helt under isen. har en kraftig hörselskada med ljudkänslighet, örat värker och det tjuter konstant. jag är i helvetet just nu
  • Äldre 20 Dec 22:16
    #64
    Ragusa223 skrev 2017-12-20 11:54:06 följande:

    Jag ska det imorgon..

    Drog ut vaxproppen igår. det gjorde allt värre. Kan inte ens prata utan att det krasar i öronen. Tjuter p natten så jag inte kan sova. kan inte studera eller jobba pga höga ljud på jobbet. har en sambo och två barn. Jag vet inte vad jag sak ta mig till? Har inte sovit en natt sen händelsen. Förbannar mig själv. Tänker på självmord varje dag, men jag vet inte hur ekonomin ska klara sig för min familj.. Jag är helt under isen. har en kraftig hörselskada med ljudkänslighet, örat värker och det tjuter konstant. jag är i helvetet just nu


    lycka till imorgon skriv hur det går gått om du vill

    vad säger sambon?
    ALL KÄRLEK
  • Äldre 21 Dec 15:13
    #65

    hade perfekt hörsel. 

    ljudkänsligheten är något jag får lära mig leva med..... funderar på självmord

  • Äldre 21 Dec 15:21
    #66
    Ragusa223 skrev 2017-12-21 15:13:56 följande:

    hade perfekt hörsel. 

    ljudkänsligheten är något jag får lära mig leva med..... funderar på självmord


    Så den kraftiga hörselskadan du befarade att du hade visade sig istället vara perfekt hörsel? Men du funderar ändå på att ta livet av dig? Jag tycker som förut att du ska söka hjälpa för din psykiska ohälsa.
  • Äldre 21 Dec 17:32
    #67
    Ragusa223 skrev 2017-12-21 15:13:56 följande:

    hade perfekt hörsel. 

    ljudkänsligheten är något jag får lära mig leva med..... funderar på självmord


    fanns det nåt som lindrade?
    ALL KÄRLEK
  • Äldre 22 Jan 10:20
    #68

    hur har det gått? min pappa har tinnutus med


    ALL KÄRLEK
  • Tue 29 Aug 2023 12:40
    #69

    Hej,
    Jag har det precis som du. Också pga konsert. Jag undrar hur det gått för dig? Lever du fortfarande med det konstanta pipet?? 
    Jag gjorde hörseltest och det var nedsatt på det onda örat. Känner precis som du i känslorna du beskriver... finns det hopp?

Svar på tråden Panik! Kan jag ha fått tinnitus?