• Anonym (Blä)

    Frågor om laktos

    Har på senare tid upptäckt att mina fisar luntar DÖD när jag ätit mjölkprodukter. Magen lever om, jag blir väldigt gasig och som sagt, det luktar helvete.

    Har provat laktosfritt, och det mildrar symptomen något, men inte full ut. Vad kan detta bero på? Borde det inte antingen hjälpa helt, om jag är laktosintolerant, eller också inte alls om problemen inte beror på laktos?

  • Svar på tråden Frågor om laktos
  • Anonym (Gluten)

    Ofta hänger en känslighet mot laktos ihop med en överkänslighet (även om det kanske inte är celiaki) mot gluten. Testa att helt utesluta det. Fast ska du ta prov för celiaki så måste det göras först...

  • Anonym (Blä)
    Anonym (Gluten) skrev 2017-12-09 23:00:56 följande:

    Ofta hänger en känslighet mot laktos ihop med en överkänslighet (även om det kanske inte är celiaki) mot gluten. Testa att helt utesluta det. Fast ska du ta prov för celiaki så måste det göras först...


    Intressant! Det konstiga är dock att problemen försvinner om jag utesluter mejerier helt. Men kan man ha intolerans mot annat än just laktosen? Mjölkproteinallergi känner jag inte igen mig i.
  • Glinda från Oz

    Många tror att de är laktosintoleranta fast de inte alls är det. Jag tror det ska finnas något test att köpa på Apoteket, annars kan du alltid gå till vårdcentralen.

  • Anonym (Blä)

    Tack för tips, ska kolla upp det! Det enda jag vet är att magen blir orolig och gaser from hell om jag äter vanlig glass. Äter jag laktosfritt halveras besvären typ men finns ändå kvar delvis. Undviker jag mejeri helt är magen lugn och normal.

Svar på tråden Frågor om laktos