• Sarhja

    Får ingen hjälp

    Min son är 11 år gammal och fick diagnosen Perthes för snart ett år sedan. Han har för en månad sen opererats där dom satte en ex fixation (extern ställning) i höften som han ska ha i 4 månader totalt. I och med detta så är han extremt rörelsehindrad och tar sig fram med hjälp av kryckor och rullstol. När vi blev utskrivna efter en vecka på sjukhus så fick vi med oss ett läkarintyg på att han kommer behöva skolskjuts till och från skolan. Vi ansökte om detta och blev beviljade. Men nu till problemet, vi bor i lägenhet med loftgång och chauffören hjälper inte sonen i trappen, det handlar inte om att bära honom utan om att hålla i ena kryckan så sonen kan hålla i ledstången och gå med som ett stöd (särskilt nu då det börjar bli halt). Jag har haft flera samtal med kommunen ang detta men de hävdar att det är ett föräldraansvar att hjälpa honom till och från taxin?! Vi arbetar heltid båda två , jag i en annan stad med 1 timmes pendlingstid och min sambo som fritidspedagog på annan skola i kommunen med morgonomsorg på fritids. Vi är alltså inte hemma den tiden som taxin kommer för att hämta och inte heller när taxin lämnar på eftermiddagen. Jag har hittills skjutsat honom till och från skolan i flera veckor nu vilket innebär att jag får ta med arbetet hem och göra det kvällstid, det håller inte i längden och det är tid jag hellre vill lägga på familjen.

    Om vi nu ska göra som kommunen säger alltså ta vårt föräldraansvar och hjälpa honom ner till taxin samt hjälpa honom upp på eftermiddagen så kan vi ju lika gärna köra honom också, vi är ju redan då försenade till jobbet samt fått gå tidigare på eftermiddagen. Vad är då poängen med att ha taxi beviljat pga funktionsnedsättning? Vi har till och med fått ett extra läkarintyg där ortopeden klart och tydligt skrivit att han måste ha assistans i trappen då det kan bli katastrofala följder om han halkar/ramlar och landar på ställningen, men det ville dom inte ens titta på. Vi vet snart inte vad vi ska göra! Är det någon här som har nån idé på hur vi kan gå vidare. Vi ska givetvis överklaga trots att det känns lönlöst.

  • Svar på tråden Får ingen hjälp
  • Långbenopluto
    Sarhja skrev 2017-12-10 12:54:30 följande:
    Ja det är ju såklart ett alternativ men inget bra sådant.
    Nä, men det enda som funkar för er just nu.
  • Anonym (Assistans)

    Hej, låter inte roligt. Jag vet hur svårt det kan vara att få kommunen/försäkringskassan att hjälpa till och ta sitt ansvar då vi fått kämpa för assistans åt min pappa som är permanent handikappad efter en hjärnblödning. Kan säga att de kör med väldigt fula medel ibland (som skuldbeläggningen om att ta ert "föräldraansvar" i ert fall - det handlar ju såklart om att de inte vill ta den extra kostnaden).

    Vi fick hjälp av en jurist på Humana och vann i tingsrätten. De kunde överklagat till hovrätten men valde att avstå.

    Mitt råd är att ta kontakt med en assistansbyrå som oftast har egna jurister; Humana eller www.konsensus-assistans.se/om-personlig-assistans/barnens-assistans/ t.ex. Din son har ju inget permanent handikapp vad jag förstår, men de kanske kan vara snälla och peka dig i rätt riktning i alla fall. Stå på dig och lycka till!

  • Sindra

    Det där ingår definitivt i föräldraansvar!

    Det är under en begränsad tid så då får ni ta VAB eller gå ned i tid tillfälligt för att lösa situationen.

    I dagsläget får inte ens barn som inte kan andas eller äta själva assistans, så barn som din son som behöver hjälp att gå i trappan under några månader kommer inte att få det.

    Ni får ta upp med era chefer hur ni ska kunna lösa detta på bästa sätt. 

  • Dambinda

    Fast det är ju löjligt att det skall kosta samhället mer pengar, när chauffören kan gå med pojken! 

  • Sarhja
    Anonym (Assistans) skrev 2017-12-11 13:09:17 följande:

    Hej, låter inte roligt. Jag vet hur svårt det kan vara att få kommunen/försäkringskassan att hjälpa till och ta sitt ansvar då vi fått kämpa för assistans åt min pappa som är permanent handikappad efter en hjärnblödning. Kan säga att de kör med väldigt fula medel ibland (som skuldbeläggningen om att ta ert "föräldraansvar" i ert fall - det handlar ju såklart om att de inte vill ta den extra kostnaden).

    Vi fick hjälp av en jurist på Humana och vann i tingsrätten. De kunde överklagat till hovrätten men valde att avstå.

    Mitt råd är att ta kontakt med en assistansbyrå som oftast har egna jurister; Humana eller www.konsensus-assistans.se/om-personlig-assistans/barnens-assistans/ t.ex. Din son har ju inget permanent handikapp vad jag förstår, men de kanske kan vara snälla och peka dig i rätt riktning i alla fall. Stå på dig och lycka till!


    Tack så mycket för tipset, kan ju alltid ringa o rådfråga!
  • Sarhja
    Dambinda skrev 2017-12-11 21:44:11 följande:

    Fast det är ju löjligt att det skall kosta samhället mer pengar, när chauffören kan gå med pojken! 


    Ja jättelöjligt, vi bor med loftgång och man kan ställa bilen precis nedanför trappen och det enda han/hon behöver göra är att gå upp och sen gå ner tillsammans med sonen och hålla i ena kryckan. Nu verkar det bli så att min sambo som också arbetar i kommunen får ta ut vab varje morgon samt eftermiddag vilket innebär att dom får ersätta honom med vikarie. Detta blir ju såklart också en kostnad för kommunen som med all sannolikhet blir mycket större än de extra minutrarna det tar för chauffören att hjälpa sonen.

    Tack och lov så finns det ett slut på detta för oss, jag tänker mycket på de familjer som får strida för sina barn som har permanenta funktionshinder. Bedrövligt!!
  • Sierna
    Sarhja skrev 2017-12-11 22:07:37 följande:
    Ja jättelöjligt, vi bor med loftgång och man kan ställa bilen precis nedanför trappen och det enda han/hon behöver göra är att gå upp och sen gå ner tillsammans med sonen och hålla i ena kryckan. Nu verkar det bli så att min sambo som också arbetar i kommunen får ta ut vab varje morgon samt eftermiddag vilket innebär att dom får ersätta honom med vikarie. Detta blir ju såklart också en kostnad för kommunen som med all sannolikhet blir mycket större än de extra minutrarna det tar för chauffören att hjälpa sonen.

    Tack och lov så finns det ett slut på detta för oss, jag tänker mycket på de familjer som får strida för sina barn som har permanenta funktionshinder. Bedrövligt!!
    Vem säger att chauffören kan gå med barnet? Det ingår säkerligen inte i hans uppgifter och han har ingen försäkring eller liknande som täcker om något går snett på vägen upp eller ned. 

    Om pengarna ska räcka till dem som har permanenta funktionshinder så får nog de som har en kortare situation lösa det på egen hand. Bra att din man kan ta VAB och hjälpa sonen, att ta VAB eller gå ned i tid i perioder är något man får räkna med som förälder. 
Svar på tråden Får ingen hjälp