• Anonym (Barn)

    Orolig för min 2 åring.

    Hej. Mina tvillingsr fyller 2 imorgon.. dom e födda i vecka 37 +5 ... min ena son e som vanligt, riktigt matvrakt osv den andra är lika duktig på det mesta men han e speciell, ja ska försöka förklara för de så svårt. Han äter i princip ingen mat, burkmat ibland kex frukt går oclwå bra, han e totalt ointresserad av All annan mat, ibland går köttbullar bra. På fsk äter han BARA korv, dom har anpassat så eftrrsom de det enda han vill ha på lunchen. Hemma äter han välling... frukost, efter fsk och innan läggsags. Mest för han inte vill ha nåt alls... han gör ibland konstiga rörwlser med händerna men dansar och imiterar barnlåtar, han gillae djur och upprepar ofta, visae mig djuren så ja ska berätta vad dom heter etc. Ja läser för dom, pratar mycket, så mkt ja hinner. Men han är även väldigt fast vid sin filt och kan sitta still i soffan i 1 timma och kolla på tecknat med sin filt och napp.. han e liksom sin egen. Han påminner mig ibland lite om autism för han kan skrika och bli så arg om något förädnras snabbt eller om de inte som han e van vid. På fsk ska dom ha möte med en special pedagpg på tisdag för att kunna anpassa miljön bättre för han, dom påstår att han kan bli frustrerad vid miljöombyten... så dom vill ha tips??? Hur ska ja tolka det. Är ja orolig i onödan?

  • Svar på tråden Orolig för min 2 åring.
  • Anonym (Va)

    Han låter som en helt normal tvååring!

    Varför nämner du när de är födda?

  • Anonym (Barn)
    Anonym (Va) skrev 2017-12-10 11:46:07 följande:

    Han låter som en helt normal tvååring!

    Varför nämner du när de är födda?


    Okej!ingen baktanke alls med deet. Skrev bara med det.
  • Anonym (Svea)

    Varför sätter du en tvååring framför tv i en timma? Stäng av siten och lek tillsammans.

  • Anonym (Vmvmgmfnffdddd)

    Låter sen med maten är det enda jag reagerar på. Läste jag rätt att du ger välling 3 ggr per dag? Isf skär ner på det, kan vara boven till att han inte äter annat. Han är så stor nu, du borde kunna servera barnen samma mat så äter han väl till slut?

  • Anonym (Barn)
    Anonym (Svea) skrev 2017-12-10 12:18:29 följande:

    Varför sätter du en tvååring framför tv i en timma? Stäng av siten och lek tillsammans.


    Ja sätter han inte där. Tvn e bara på dom andra två leker massor tillsammans. Jag leker så mkt ja hinner med dom alla. Speciellt med honon men jag har två jobb ochgör så gott ja kan.. han e liksom bara inte intresserad av nåt speciellt länge.
  • Anonym (Barn)
    Anonym (Vmvmgmfnffdddd) skrev 2017-12-10 12:25:32 följande:

    Låter sen med maten är det enda jag reagerar på. Läste jag rätt att du ger välling 3 ggr per dag? Isf skär ner på det, kan vara boven till att han inte äter annat. Han är så stor nu, du borde kunna servera barnen samma mat så äter han väl till slut?


    Ja serverar alltid han vill baea inte vara med alls. Han blir arg och ledsen..
  • Anonym (Va)
    Anonym (Vmvmgmfnffdddd) skrev 2017-12-10 12:25:32 följande:

    Låter sen med maten är det enda jag reagerar på. Läste jag rätt att du ger välling 3 ggr per dag? Isf skär ner på det, kan vara boven till att han inte äter annat. Han är så stor nu, du borde kunna servera barnen samma mat så äter han väl till slut?


    Ett fåtal barn har ätstörningar som för att de inte alls "äter till slut".
  • Anonym (Wildrat)

    Sluta INTE med vällingen. Han kommer inte äta bättre utan risken är att han äter ännu sämre.

    Beteendet låter lite som högfungerande autism men det är ju nåt som kommer visa sig. Är du orolig så prata med bvc och läs på.

Svar på tråden Orolig för min 2 åring.