• CinnamonGirl

    Ny dator?

    Hur länge kan man säga att en laptop bör hålla? Har en vän som har en 6 år gammal laptop om använts flitigt dagligen, den har i princip stått på dygnet runt. Nu börjar den bli seg, internet fungerar dåligt och vet inte om det beror på internetuppkopplingen eller själva datorn.

    Om man ska skaffa en ny, vad är bäst? En ny laptop eller en stationär? Vännen har denna dator på samma plats jämt, behöver inte ta med den någon stans. Personligen skulle jag då skaffa en stationär, vilket jag har gjort åt mig när jag behövde nytt. Jag tycker man får mer för pengarna med en stationär än en bärbar, och man kan ha skärmen högre vilket ger bättre arbetsställning.

    Vad tycker ni?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Ny dator?
  • gahadas

    En stationär presterar generellt alltid bättre än en laptop. Sen är ju sällan färdiga datorer från affär nåt att hänga i granen.

    Man kan ju koppla på externa skärmar till en laptop också.

  • CinnamonGirl
    gahadas skrev 2017-12-10 17:27:27 följande:
    En stationär presterar generellt alltid bättre än en laptop. Sen är ju sällan färdiga datorer från affär nåt att hänga i granen.

    Man kan ju koppla på externa skärmar till en laptop också.
    Varken jag eller min vän är så tekniska att vi bygger själv, vi köper gärna färdigt från butik.

    Personligen gillar jag teknik bara den fungerar och jag slipper hålla på och mecka.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • optimist63
    CinnamonGirl skrev 2017-12-10 17:31:16 följande:
    Varken jag eller min vän är så tekniska att vi bygger själv, vi köper gärna färdigt från butik.

    Personligen gillar jag teknik bara den fungerar och jag slipper hålla på och mecka.
    Ska ni inte mer än surfa på datorn kan ni ju köpa en stationär ganska billigt.
  • Lord Hans

    Köp en begagnad stationär om du inte kan bygga ihop den själv. För ca. 2000kr får du en begagnad en med samma prestanda som en ny laptop i tiotusenkronors klassen.

  • optimist63
    Lord Hans skrev 2017-12-12 07:28:36 följande:

    Köp en begagnad stationär om du inte kan bygga ihop den själv. För ca. 2000kr får du en begagnad en med samma prestanda som en ny laptop i tiotusenkronors klassen.


    Jag skulle nog hellre köpa en billigare modell på NetoNet eller liknande för under 4000.
  • Lord Hans
    optimist63 skrev 2017-12-12 10:54:47 följande:
    Jag skulle nog hellre köpa en billigare modell på NetoNet eller liknande för under 4000.
    Om man inte behöver den till annat än att surfa så räcker säkert en sån.
  • Shameless

    Beror på vad den ska användas till. Jag som bara har en dator till att surfa, Netflixa och pilla lite med Word skulle köpa en Chromebook. Det är en laptop med internetbaserat operativsystem och de är väldigt billiga i pris.

  • sebbe420

    Finns annars en gratis lösning, formatera hårddisken och installera om operativsystemet och vips datorn är som ny igen.

  • Lord Hans
    sebbe420 skrev 2017-12-12 13:08:33 följande:

    Finns annars en gratis lösning, formatera hårddisken och installera om operativsystemet och vips datorn är som ny igen.


    Schh! Det är bättre för nationalekonomin ifall folk köper nytt.
  • John22

    Skapa en användare på Sweclockers.com och lägg upp en tråd där du berättar vad du ska använda datorn till och vilken budget du har. De kan hjälpa dig att sätta ihop ett komplett bygge på Inet eller Webhallen.

  • nastyashell
    sebbe420 skrev 2017-12-12 13:08:33 följande:

    Finns annars en gratis lösning, formatera hårddisken och installera om operativsystemet och vips datorn är som ny igen.


    Dessutom kan ni välja ett gratis operativsystem som inte kräver så mycket av datorn, som vissa Linux-distributioner. Testa exempelvis Lubuntu som är en lättviktsversion av det populära Ubuntu.

    Det skulle inte förvåna mig om datorn kommer att kännas helt ny, utan en krona i ökad kostnad.
Svar på tråden Ny dator?