• Äldre 11 Dec 00:16
    4336 visningar
    16 svar
    16
    4336

    6-åring: jag ska döda dig och din familj

    Hej,

    Behöver råd. Det finns ett nytt barn i mitt barns förskoleklass som uppenbarligen inte mår bra och har hotat flera barn med att döda dem/ sköta halsen av
    Dem och deras familj. Mitt barn är ett av de utsatta och vill nu inte gå till skolan. Har pratat med lärare och rektor som vet om detta, men som meddelade oss att det är brist på speciallärare och att de letar efter någon- men som ska jobba i flera årskurser. Min fråga- vad kan jag som förälder göra mer? Tack på förhand.

  • Svar på tråden 6-åring: jag ska döda dig och din familj
  • Äldre 11 Dec 00:25
    #1

    Tillägg: det är inte bara dessa meningar som är problemet, utan att detta barn slåss, förstör och skapar stor oro i klassen.

  • Äldre 11 Dec 00:31
    #2
    +1

    Det låter helt oacceptabelt. Skulle en vuxen människa acceptera att jobba tillsammans med någon som hotade en till livet? Något måste självklart göras omedelbart, för barn ska inte behöva gå runt och må dåligt.

    Prata ihop dig med andra föräldrar i klassen. Hota att gå till pressen och polisen och vad mer ni kan komma på, att flytta barnen ur skolan och hålla dem hemma, anmäla till Skolinspektionen, allt för att skolan ska fatta allvaret.

  • HD2017­dis
    Äldre 11 Dec 00:33
    #3
    +1

    *Handhjärta*

  • Äldre 11 Dec 01:01
    #4

    Kontakta skolchefen i kommunen.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 11 Dec 03:46
    #5
    +1

    Helt oacceptabelt.
    På en arbetsplats får inte hot och våld inte förekomma, ej heller på en skola/förskola/dagis. Om inte rektorn kan göra något omedelbart så får ni kontakta kommunen,

  • Äldre 11 Dec 07:46
    #6
    Macpau skrev 2017-12-11 00:16:02 följande:

    Hej,

    Behöver råd. Det finns ett nytt barn i mitt barns förskoleklass som uppenbarligen inte mår bra och har hotat flera barn med att döda dem/ sköta halsen av
    Dem och deras familj. Mitt barn är ett av de utsatta och vill nu inte gå till skolan. Har pratat med lärare och rektor som vet om detta, men som meddelade oss att det är brist på speciallärare och att de letar efter någon- men som ska jobba i flera årskurser. Min fråga- vad kan jag som förälder göra mer? Tack på förhand.


    Anmäl och kontakta kommunen
    sådana barn skall inte vara bland andra barn
  • Äldre 11 Dec 08:34
    #7

    Tack för era svar. Jag ska kontakta de andra föräldrarna som jag vet, vars barn blivit utsatta. Finns det någon här som arbetar inom skola/soc/som psykolog, som har varit med om sådana fall och som kan berätta för mig lite mer om processen, våra barns rättigheter och vad lagen säger? Ska googla lite mer, men vill ha så mkt fakta som möjligt innan jag drar igång hela processen. Tack!

  • Förvän­tansti­d
    Äldre 11 Dec 08:42
    #8
    Macpau skrev 2017-12-11 08:34:31 följande:

    Tack för era svar. Jag ska kontakta de andra föräldrarna som jag vet, vars barn blivit utsatta. Finns det någon här som arbetar inom skola/soc/som psykolog, som har varit med om sådana fall och som kan berätta för mig lite mer om processen, våra barns rättigheter och vad lagen säger? Ska googla lite mer, men vill ha så mkt fakta som möjligt innan jag drar igång hela processen. Tack!


    Era barn har rätt att vara trygga och barnet som mår dåligt har rätt till stödinsatser-resursperson.

    De bör sätta in en tillfällig resurs tills dess de hittat en permanent om de inte fixar situationen själva.
  • Äldre 11 Dec 08:45
    #9
    Kgzjgddgfdugd skrev 2017-12-10 23:31:00 följande:

    Det låter helt oacceptabelt. Skulle en vuxen människa acceptera att jobba tillsammans med någon som hotade en till livet? Något måste självklart göras omedelbart, för barn ska inte behöva gå runt och må dåligt.

    Prata ihop dig med andra föräldrar i klassen. Hota att gå till pressen och polisen och vad mer ni kan komma på, att flytta barnen ur skolan och hålla dem hemma, anmäla till Skolinspektionen, allt för att skolan ska fatta allvaret.


    Jag tänker också så, vi föräldrar måste nog mobilisera oss. För hur kan ett barns rättighet att få gå i skola/fritids gå före flera andra- som faktiskt sköter sig. OCH som nu mår dåligt pga detta?
  • Äldre 11 Dec 08:50
    #10
    Förväntanstid skrev 2017-12-11 07:42:40 följande:
    Era barn har rätt att vara trygga och barnet som mår dåligt har rätt till stödinsatser-resursperson.

    De bör sätta in en tillfällig resurs tills dess de hittat en permanent om de inte fixar situationen själva.
    Ja precis, jag förstår att alla barn har rött att må bra (även den som orsakar oron). Men som jag skrev till rektorn- inte på bekostnad av den övriga klassens välmående. Jag skrev även att en omedelbar hantering av detta krävs och att jag ville få veta hur handlingsplanen ser ut. Till svar fick jag att de letar efter en speciallärare, men att det är brist på dessa och att de inte kan ha en bara till det barnet, utan att denna resurs måste delas över flera årskurser. Och vet bar detta jag reagerade på. En timme här och där vet jag inte om det hjälper...detta barn måste i så fall ha någon resurs hela tiden hos sig...
  • Äldre 11 Dec 09:14
    #11

    Situationen är oacceptabel. När rektor inte gör något får du gå vidare:
    Skolchefen i kommunen. Ordförande i kommunenes utbildningsnämnd.
    Skolinspektionen.
    Sociala myndigheter. Förmodligen blir pojken själv utsatt för något eftersom han är bindgalen.

  • Äldre 11 Dec 10:27
    #12
    HD2017dis skrev 2017-12-10 23:33:12 följande:

    *Handhjärta*


    Hej, jag är ledsen men förstår inte...är det som en virtuell handgest, eller har detta ord någon betydelse? (Menar inget drygt, undrar bara)... tack
  • Äldre 11 Dec 11:59
    #13

    Ni borde alla kräva att era barn flyttas från denna klass. Om skolan startar en ny klass med era barn eller placerar era barn i olika redan existerande klasser är inte viktigt så länge barnen slipper detta barn. Vägrar skolan bör ni kolla om det finns andra skolor som kan ta emot era barn. Detta barn borde få enskild specialundervisning med egen pedagog. Synd att det inte finns OBS-klasser längre. Det skulle han nog behöva.

  • Äldre 11 Dec 12:21
    #14
    +1
    Minimalen skrev 2017-12-11 10:59:51 följande:

    Ni borde alla kräva att era barn flyttas från denna klass. Om skolan startar en ny klass med era barn eller placerar era barn i olika redan existerande klasser är inte viktigt så länge barnen slipper detta barn. Vägrar skolan bör ni kolla om det finns andra skolor som kan ta emot era barn. Detta barn borde få enskild specialundervisning med egen pedagog. Synd att det inte finns OBS-klasser längre. Det skulle han nog behöva.


    Ja kag funderar på om detta barn "förflyttats" en gång innan då de bor sedan länge i vår stad, men det var först för en månad sen som barnet började på vår skola...och ja- jag saknar också OBS klasser. För ingen kan säga att ett sånt barn och alla de drabbade mår bäst av att vara tillsammans. Bara för att inte utpeka och göra skillnad. Men det ÄR skillnad.
  • Notetu­r Nomen
    Äldre 12 Dec 10:39
    #15

    Polisanmäl hot och våld. Kontakta socialen och gör en orossnmälan på barnet.

  • Äldre 12 Dec 12:02
    #16

    Låter hemskt. Jag fattar inte varför barn ska få stå ut med hot och våld som vuxna aldrig skulle acceptera på sin arbetsplats. Jag tror inte jag hade skickat mitt barn dit tills problemet var löst. Barn ska inte vara rädda att gå till skolan. Alternativt hade jag varit med barnet i skolan för att ha uppsikt och finnas som stöd och skydd.

Svar på tråden 6-åring: jag ska döda dig och din familj