• Äldre 11 Dec 09:31
    7808 visningar
    37 svar
    37
    7808

    Inte ett plus på 2 år! Någon som gjort IVF i annat land?

    Hej, 
    då jag och min man inte blandar in vänner eller familj i vår barnlöshet kände jag att jag ville vända mig till människor i samma sits som jag kanske kan få lite råd ifrån.

    Man känner sig ju lätt väldigt ensam när alla ens vänner skaffar både första och andra barnet och det går fort som attans för alla att bli gravida... Jag är 34 och min man är 34.

    Vi har som rubriken lyder inte fått ett plus någonsin och försökt aktivt i två år, allt ser normalt ut hos båda förutom att jag har en äggledare som är lite trång. provat insemination med spruta och Letrozol för att stimulera ägglossningen (där det ändå inte är något problem). Funderar på IVF men är så trött på att bli besviken hela tiden och är rädd att jag ska bli deprimerad snart då jag känner mig så maktlös. Är det någon som åkt till något annat land för IVF? Då vi aldrig ens har fått ett plus tror jag inte att spermierna lyckas ta sig in i ägget och tänker att ICSI kanske är en bra idé. Någon som har råd?

    Tack, börjar bli trött på att fortsätta låtsas som att jag mår bra och vi bara inte är 'redo' att skaffa barn än som alla i min närhet verkar tro...

  • Svar på tråden Inte ett plus på 2 år! Någon som gjort IVF i annat land?
  • Äldre 11 Dec 11:51
    #1

    Vi har också försökt i drygt 2 år, men är över 40 år. Så för oss är det nog bla kvalitèn på äggen som strular.

    Men om ni gör ivf får ni ut fler ägg= större chans. Du är ung också, vilket är bra för äggkvalitèn. ICSI gör de även här i Sverige.

    Vilka tester har de tagit då?

    Den enda gången jag fick plus var när jag var sjuk i samband med äl, så jag misstänker starkt att immunförsvaret helt enkelt dödar embryot i mig, det finns alltså väldigt många orsaker till att det inte blir plus tyvärr.

  • Äldre 11 Dec 16:11
    #2
    Den enda gången jag fick plus var när jag var sjuk i samband med äl, så jag misstänker starkt att immunförsvaret helt enkelt dödar embryot i mig, det finns alltså väldigt många orsaker till att det inte blir plus tyvärr.

    Hej, jag tycker det känns hopplöst vissa stunder och blir så trött av att tänka på att göra en IVF, det tar väldigt mycket på min energi då det inte varit 'smidigt' med inseminationer som vi försökt med heller. De har tydligen väldigt svårt att komma genom min livmoderhals så när de ska in med den lilla plastkatetern är det alltid 45 min ångest i gynstolen och inte alls särskilt behagligt. Därför blir man ju ännu mer less när detta inte heller funkar.

    Jag tycker det är väldigt intressant med immunförsvaret som du tar upp, jag är aldrig sjuk så misstänker att jag har ett väldigt starkt immunförsvar som förmodligen attackerar min mans stackars spermier.. Eller så är äggskalet stenhårt så de inte har en chans att tränga igenom.
    Ja du hör ju mina egna analyser,jag försöker få min man att hinka i sig zink då det tydligen ska göra spermierna ännu piggare.
    jag har dessutom opererat bort en cysta (för säkerhets skull), och även försökt utvidga min livmoderhals under en operation i sep, insemination var helt omöjlig innan detta. Men även nu efteråt fick de som sagt kämpa nästan en timme för att få igenom katetern så det verkar inte ha fungerat så bra. 

    Har du fått höra att det är äggkvaliteten som är problemet? Har ni testat IVF redan?

    Anledningen att jag vill göra ICSI är för att inte behöva trycka i mig en massa hormoner och sedan få ett misslyckat IVF försök då spermierna inte förmodligen kommer kunna trycka igenom äggskalet ändå. Man önskar man kunde ha en liten kamera som visade vart de egentligen blev fel varje månad!!!!

  • Äldre 11 Dec 17:29
    #3

    Om ni misstänker att immunförsvaret är problemet så är ni välkomna till Aten tråden här på familjeliv. Där är vi många med immunproblem, många av oss har varit till Aten för immunutredning och behandling eller är på väg dit. Tråden heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

  • Äldre 11 Dec 22:04
    #4

    Vi har gjort ICSI här i Sverige, med landstingsförsök, så det krävs inte någon utlandsresa för att få till den biten. Bara så att du vet.

  • Äldre 12 Dec 10:18
    #5
    UndrandeSökare skrev 2017-12-11 17:29:05 följande:

    Om ni misstänker att immunförsvaret är problemet så är ni välkomna till Aten tråden här på familjeliv. Där är vi många med immunproblem, många av oss har varit till Aten för immunutredning och behandling eller är på väg dit. Tråden heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.


    Tack! ska kolla upp den tråden :)
  • Äldre 12 Dec 10:19
    #6
    alade skrev 2017-12-11 22:04:13 följande:

    Vi har gjort ICSI här i Sverige, med landstingsförsök, så det krävs inte någon utlandsresa för att få till den biten. Bara så att du vet.


    Jo jag vet att det går i Sverige också! nu bor jag själv inte i Sverige och kände att då vi inte vill dela med oss till hela världen, blir det enklare att kanske göra ICSI i ett annat land, typ Polen, Lettland eller någon annanstans.
    Hur gick det för er? 
  • Äldre 12 Dec 10:29
    #7
    Inalina skrev 2017-12-11 16:11:00 följande:
    Hej, jag tycker det känns hopplöst vissa stunder och blir så trött av att tänka på att göra en IVF, det tar väldigt mycket på min energi då det inte varit 'smidigt' med inseminationer som vi försökt med heller. De har tydligen väldigt svårt att komma genom min livmoderhals så när de ska in med den lilla plastkatetern är det alltid 45 min ångest i gynstolen och inte alls särskilt behagligt. Därför blir man ju ännu mer less när detta inte heller funkar.

    Jag tycker det är väldigt intressant med immunförsvaret som du tar upp, jag är aldrig sjuk så misstänker att jag har ett väldigt starkt immunförsvar som förmodligen attackerar min mans stackars spermier.. Eller så är äggskalet stenhårt så de inte har en chans att tränga igenom.
    Ja du hör ju mina egna analyser,jag försöker få min man att hinka i sig zink då det tydligen ska göra spermierna ännu piggare.
    jag har dessutom opererat bort en cysta (för säkerhets skull), och även försökt utvidga min livmoderhals under en operation i sep, insemination var helt omöjlig innan detta. Men även nu efteråt fick de som sagt kämpa nästan en timme för att få igenom katetern så det verkar inte ha fungerat så bra. 

    Har du fått höra att det är äggkvaliteten som är problemet? Har ni testat IVF redan?

    Anledningen att jag vill göra ICSI är för att inte behöva trycka i mig en massa hormoner och sedan få ett misslyckat IVF försök då spermierna inte förmodligen kommer kunna trycka igenom äggskalet ändå. Man önskar man kunde ha en liten kamera som visade vart de egentligen blev fel varje månad!!!!
    Skrev just ett inlägg som försvann, nåja kort version här,

    Jag har också ont när de ska in i livmoderhalsen, skrek åt läkaren när jag skulle kolla äggledarna, så jag vet:) usch inte behagligt.

    Kolla hormoner, och AMH, hur många ägg du har kvar i äggstockar, om du inte gjort det. Är din mans spermier kollade?

    En teori de hade vid vår ivf var att mitt äggskal var för hårt för av tre ägg ut lyckades ingen spermie ta sig in naturligt, även om de är pigga. Ångrrar så att jag inte stod på mig mer att de skulle göra ICSI, så gör du ivf, stå på dig med vad du vill.

    Japp ganska sannolikt kvalitèn på äggen som är största boven, då den försämras med åren. Därför är det bra å göra ivf nu, om du kan och vill.

    Angående ditt sista inlägg, ja de bör göra ICSI på alla ställen. Vi ska göra äggdonation i Polen, där vet jag de gör ICSI.
  • Äldre 12 Dec 11:06
    #8
    smurfen 11 skrev 2017-12-12 10:29:50 följande:
    Skrev just ett inlägg som försvann, nåja kort version här,

    Jag har också ont när de ska in i livmoderhalsen, skrek åt läkaren när jag skulle kolla äggledarna, så jag vet:) usch inte behagligt.

    Kolla hormoner, och AMH, hur många ägg du har kvar i äggstockar, om du inte gjort det. Är din mans spermier kollade?

    En teori de hade vid vår ivf var att mitt äggskal var för hårt för av tre ägg ut lyckades ingen spermie ta sig in naturligt, även om de är pigga. Ångrrar så att jag inte stod på mig mer att de skulle göra ICSI, så gör du ivf, stå på dig med vad du vill.

    Japp ganska sannolikt kvalitèn på äggen som är största boven, då den försämras med åren. Därför är det bra å göra ivf nu, om du kan och vill.

    Angående ditt sista inlägg, ja de bör göra ICSI på alla ställen. Vi ska göra äggdonation i Polen, där vet jag de gör ICSI.
    jag gjorde också en äggledarspolning och har aldrig vart med om mer smärta i hela mitt liv (men då har jag uppebarligen inte fött barn heller...)

    Det är litegrann det som skapar lite ångest hos mig också, att även om vi skulle gå igenom IVF/ICSI med allt vad nedreglering, hormonbehandling etc betyder - så kommer de förmodligen inte komma igenom med katetern för att lämna ett befruktat ägg och då är allt helt bortkastat ändå :( 

    Jag har gjort alla hormontester, AMH, spermieanalys (ja för mannen då!) och jag tyckte de sa att jag även verkar ha bra äggreserv. (kollar de det genom ultraljud?)
    på båda mina misslyckade inseminationer har de behövt kalla dit 2-3 personer för att försöka komma in i livmodern, så det är inget roligt moment även om jag givetvis står ut då det är tillfälligt. 

    Ja, jag blir mer o mer säker på att det får bli ICSI när jag väl orkar ta mig dit, försöker några månader till 'naturligt' nu, trycker i mannen zinktabletter, och jag kör en letrozolkur, sen tänkte jag att vi ska proppa i oss bisolvon båda två om det eventuellt skulle vara vätskan runt spermierna som är för tjock, eller något i mig som gör att spermierna inte orkar ta sig fram. ja du man griper efter varje halmstrå...
    Har ni bokat in tid för Polen? Vad heter kliniken? jag läste om Invimed som verkar seriöst...
    Jag är också inne på att boka in i Polen till nästa år, men läste att man måste åka dit 2 ggr, och den andra gången ska man vara där en vecka - så får börja pyssla med schemaläggning för bebisfabriken...
  • Äldre 12 Dec 12:43
    #9
    Inalina skrev 2017-12-12 10:19:59 följande:

    Jo jag vet att det går i Sverige också! nu bor jag själv inte i Sverige och kände att då vi inte vill dela med oss till hela världen, blir det enklare att kanske göra ICSI i ett annat land, typ Polen, Lettland eller någon annanstans.

    Hur gick det för er? 


    Då förstår jag.

    Det gick bra för oss. Jag är gravid nu och beräknas föda i mitten av februari. Förhoppningsvis är det inte mer än några månader kvar av min långa längtan efter barn
  • Äldre 12 Dec 14:31
    #10
    alade skrev 2017-12-12 12:43:17 följande:
    Då förstår jag.

    Det gick bra för oss. Jag är gravid nu och beräknas föda i mitten av februari. Förhoppningsvis är det inte mer än några månader kvar av min långa längtan efter barn
    Stort grattis!!! måste kännas helt overkligt efter en lång väntan! Vet ni vad som var problemet med att det inte tog sig utan ICSI? alltid kan jag lära mig något tänker jag...:)
Svar på tråden Inte ett plus på 2 år! Någon som gjort IVF i annat land?