• Chiasma

    AMH 18,5

    Halloj!

    Jag fick precis reda på att mitt AMH-värde var väldigt högt, 18,5 (normala värden någonstans mellan 2,0-6,8. Dock spelar åldern stor roll i detta varför man inte ska stirra sig blind på normalvärdena).

    Vad är nackdelarna med ett högt AMH-värde? Kan tillägga att jag har PCO (vilket såklart hör ihop med det höga värdet) och är 26 år.

    Hur svårt/lätt är det att bli gravid med ett så pass högt värde?

  • Svar på tråden AMH 18,5
  • Ingrediensen

    Har du bara mens så kommer du troligen att ha lätt för att bli gravid. Nackdelen är att man oftast har längre mellan cyklerna, dvs längre väntan på ny chans till graviditet. Har du ingen mens alls eller väldigt sällan så finns tabletter att ta till hjälp.

    Lycka till!

  • Anonym (låg..)

    Haha tänk om du kunde dela med dig :-P En annan har ju skrämmande hopplöst låga 0,2......( ) Så hade gärna tagit lite av dig :-P 

  • zuces

    Här är en till! Jag har AMH värde 27 och barnmorskan på utredningen sa att det var jättebra. Däremot vet jag inte vilken enhet det är mätt i för det står ingen enhet på våra papper. När jag va hos läkaren för uppstart av ivf så kolla han konstigt på mig när jag sa att jag har AMH värde 27 men attt jag inte vet vilket värde. Men sen när han undersökte mig sa han att det stämmer nog för han kan se fullt med omogna ägg nästan som ett pärlhalsband. Men jag har inte PCO och inga problem med att ägglossa. Så det kan väl va så att man har väldigt högt AMH värde utan att ha PCO?

  • Ingrediensen
    Chiasma skrev 2017-12-11 12:39:36 följande:

    Jag har ingen egen mens. Det blir inte svårare om man har ett sånt tokhögt AMH-värde då?


    Kan ju ta lite längre tid men du är fertil långt upp i åldern = kan vara en fördel.

    Men du måste ju ha mens annars blir det svårt. Många ägg är också lika med fler av bra kvalitet. Så på det stora hela är det en fördel.
  • Ingrediensen
    zuces skrev 2017-12-11 16:00:51 följande:

    Här är en till! Jag har AMH värde 27 och barnmorskan på utredningen sa att det var jättebra. Däremot vet jag inte vilken enhet det är mätt i för det står ingen enhet på våra papper. När jag va hos läkaren för uppstart av ivf så kolla han konstigt på mig när jag sa att jag har AMH värde 27 men attt jag inte vet vilket värde. Men sen när han undersökte mig sa han att det stämmer nog för han kan se fullt med omogna ägg nästan som ett pärlhalsband. Men jag har inte PCO och inga problem med att ägglossa. Så det kan väl va så att man har väldigt högt AMH värde utan att ha PCO?


    När det gäller pco betyder det ju polycystisk ovarium dvs "många äggblåsor" och det är ju precis det du har! Sen kan definitionerna variera
    men man brukar lägga till syndrom på slutet för de som har problem med sin pco.

    Angående ditt amh verkar det ju bra, troligen är det mätt pmol/l, se skalor nedan (svårt att klistra in snyggt dock):
    Din ålder spelar ju också in men enligt tabellen nedan ligger du alltså mellan satisfactory och optimal level.

    Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

    Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

    Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

    Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

    Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

    High Level > 48.5 > 6.8
  • Chiasma

    Men 18,5 ng/mL känns ju helt crazy högt! Dock sa barnmorskan att hon nyligen haft in en med 24 ng/mL som blev gravid på första försöket.

    Överstimulering är tydligen en risk som är kopplat med högt AMH. Någon som varit med om det och vet vad det innebär? Kan det hända i samband med pergotime?

  • Chiasma
    Anonym (låg..) skrev 2017-12-11 12:50:49 följande:

    Haha tänk om du kunde dela med dig :-P En annan har ju skrämmande hopplöst låga 0,2......( ) Så hade gärna tagit lite av dig :-P 


    Hade mer än gärna delat med mig! :P
  • Chiasma
    Ingrediensen skrev 2017-12-11 19:09:01 följande:

    Kan ju ta lite längre tid men du är fertil långt upp i åldern = kan vara en fördel.

    Men du måste ju ha mens annars blir det svårt. Många ägg är också lika med fler av bra kvalitet. Så på det stora hela är det en fördel.


    Vet dock inte om jag kommer vilja ha barn när jag är 50+ ???? önskar bara att saker ville fungera som de skulle ????
  • Chiasma
    zuces skrev 2017-12-11 16:00:51 följande:

    Här är en till! Jag har AMH värde 27 och barnmorskan på utredningen sa att det var jättebra. Däremot vet jag inte vilken enhet det är mätt i för det står ingen enhet på våra papper. När jag va hos läkaren för uppstart av ivf så kolla han konstigt på mig när jag sa att jag har AMH värde 27 men attt jag inte vet vilket värde. Men sen när han undersökte mig sa han att det stämmer nog för han kan se fullt med omogna ägg nästan som ett pärlhalsband. Men jag har inte PCO och inga problem med att ägglossa. Så det kan väl va så att man har väldigt högt AMH värde utan att ha PCO?


    Får man fråga hur gammal du är? ????
  • zuces
    Chiasma skrev 2017-12-11 20:52:42 följande:

    Får man fråga hur gammal du är? ????


    Jag är 22 år men har dock inte blivit gravid än eftersom mannen har bra men få spermier. Vi får börja med ivf i januari! :)

    Hur gammal är du?
  • zuces
    Ingrediensen skrev 2017-12-11 19:23:14 följande:

    När det gäller pco betyder det ju polycystisk ovarium dvs "många äggblåsor" och det är ju precis det du har! Sen kan definitionerna variera

    men man brukar lägga till syndrom på slutet för de som har problem med sin pco.

    Angående ditt amh verkar det ju bra, troligen är det mätt pmol/l, se skalor nedan (svårt att klistra in snyggt dock):

    Din ålder spelar ju också in men enligt tabellen nedan ligger du alltså mellan satisfactory och optimal level.

    Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

    Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

    Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

    Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

    Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

    High Level > 48.5 > 6.8


    Tack för informationen! :)
  • Chiasma
    zuces skrev 2017-12-11 20:59:06 följande:

    Jag är 22 år men har dock inte blivit gravid än eftersom mannen har bra men få spermier. Vi får börja med ivf i januari! :)

    Hur gammal är du?


    Jag är 26 :) min sambo ska få testa sina spermier nu på fredag. Veckan efter har vi tid hos barnmorskan igen. Håller tummarna för er! :)
  • Chiasma
    Ingrediensen skrev 2017-12-11 19:23:14 följande:

    När det gäller pco betyder det ju polycystisk ovarium dvs "många äggblåsor" och det är ju precis det du har! Sen kan definitionerna variera

    men man brukar lägga till syndrom på slutet för de som har problem med sin pco.

    Angående ditt amh verkar det ju bra, troligen är det mätt pmol/l, se skalor nedan (svårt att klistra in snyggt dock):

    Din ålder spelar ju också in men enligt tabellen nedan ligger du alltså mellan satisfactory och optimal level.

    Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

    Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

    Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

    Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

    Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

    High Level > 48.5 > 6.8


    Jag har aldrig förstått mig på det där med PCO eller PCOS. Det står så olika överallt tycker jag. :S

    Enligt vissa hemsidor ska man ha ökad behåring och vara överviktig osvosv men för mig är det bara pärlhalsband-utseendet då och ingen mens. Har typ 21 i BMI och ingen ökad behåring eller acne. Däremot har jag i princip aldrig haft mens :?D
  • Ingrediensen
    Chiasma skrev 2017-12-11 20:46:00 följande:

    Men 18,5 ng/mL känns ju helt crazy högt! Dock sa barnmorskan att hon nyligen haft in en med 24 ng/mL som blev gravid på första försöket.

    Överstimulering är tydligen en risk som är kopplat med högt AMH. Någon som varit med om det och vet vad det innebär? Kan det hända i samband med pergotime?


    Jag hade själv 80 pmol, mätt när jag 40 år! Så ditt värde är inte så galet, det kan sjunka ganska fort.

    Jag har blivit gravid på första försöket en gång, blivit oönskat gravid två ggr och fått kämpa i ett år två gånger och i hela fyra år en gång! Men då var det inte PCOns fel utan andra problem. Då gjorde jag ett antal ivf och de gånger då ägget fäste blev jag överstimulerad, blev dock missfall alla gångerna och överstimuleringen la sig igen.

    Vad man bör göra är att vänta med återföringen då det finns risk, men det är ju svårt att veta om man inte gjort ivf tidigare. Jag fick väldigt låg hormonstimulering och det ska man ju också ha med höga amh värden.

    Vid Pergotime finns ingen risk för överstimulering.
  • Ingrediensen
    Chiasma skrev 2017-12-11 21:28:12 följande:
    Jag har aldrig förstått mig på det där med PCO eller PCOS. Det står så olika överallt tycker jag. :S

    Enligt vissa hemsidor ska man ha ökad behåring och vara överviktig osvosv men för mig är det bara pärlhalsband-utseendet då och ingen mens. Har typ 21 i BMI och ingen ökad behåring eller acne. Däremot har jag i princip aldrig haft mens :?D
    Jag skulle säga att du har PCO dvs många äggblåsor men inte PCOS. Samma för mig, är heller inte överviktig eller har högt testosteron.
  • Chiasma
    Ingrediensen skrev 2017-12-12 11:41:19 följande:

    Jag hade själv 80 pmol, mätt när jag 40 år! Så ditt värde är inte så galet, det kan sjunka ganska fort.

    Jag har blivit gravid på första försöket en gång, blivit oönskat gravid två ggr och fått kämpa i ett år två gånger och i hela fyra år en gång! Men då var det inte PCOns fel utan andra problem. Då gjorde jag ett antal ivf och de gånger då ägget fäste blev jag överstimulerad, blev dock missfall alla gångerna och överstimuleringen la sig igen.

    Vad man bör göra är att vänta med återföringen då det finns risk, men det är ju svårt att veta om man inte gjort ivf tidigare. Jag fick väldigt låg hormonstimulering och det ska man ju också ha med höga amh värden.

    Vid Pergotime finns ingen risk för överstimulering.


    Fast 80 pmol/l motsvarar ju 11,2 ng/ml vilket i sig såklart är väldigt högt, speciellt vid 40 år.

    Vad händer vid en överstimulering?

    För min del innebär det alltså 132 pmol/l (motsvarar 18,5 ng/ml). Hoppas verkligen att pergotime funkar :O
  • Ingrediensen

    Mina symtom kom först när ägget fäst, några dagar efter återföring. Om symtomen kommer redan efter äggplock så blir det ingen återföring.
    Buken svullnade för att vätska fyllde ut de punkterade äggblåsorna. Jag fick göra blodprov på kliniken, kommer inte riktigt ihåg vilket värde de kollade. Annars var det vila och dricka, ju mer man rör sig ju mer fyller vätskan på. Vid ett av tillfällena tryckte det ordentligt på lungorna och då var det nästan så att jag önskade missfall.
    Som sagt blev det missfall ganska fort vid alla mina tillfällen, inom en vecka från ös-symtomen började och då gick det tillbaka. Vet ej hur det gått annars. Gravid blev jag efter en fryst återföring, det funkade bättre på mig.

    Lycka till!

  • Anonym (hur vet man)

    Jag önskar kapa tråden lite här...vi har också varit och lämnat prover och inväntar att få komma för beslut om IVF eller inte...


    Sett två av mina provsvar och det verkar inte så lovande... någon som vet nåt.


    AMH på 8.6 och FSH 11,0...känns som det är kört med IVF för oss?! :(

Svar på tråden AMH 18,5