• Leapea1

    Vart ska man pensionsspara samt till barnen?

    Hej!

    Ge mig gärna bra tips på vart man bäst kan pensionspara samt spara till barnen!

    Hos en bank eller eget konto? Hit me.

  • Svar på tråden Vart ska man pensionsspara samt till barnen?
  • FBJR

    Vi tänker spara i ISK konto, dels för att det blir ett 18 års långt sparande och eget sparande på konto ger ju ingen ränta på pengarna.

    Men kanske kan man ha två sparande om man tycker det är osäkert med aktier.

  • Anonym (Int)

    ISK till barnen. Till pension löneväxla om ni har högre inkomser, annars ISK.

  • Kjell2
    Leapea1 skrev 2017-12-11 11:48:02 följande:

    Hej!

    Ge mig gärna bra tips på vart man bäst kan pensionspara samt spara till barnen!

    Hos en bank eller eget konto? Hit me.


    Ang spara till barn


    Ska pengarna var låste och hur mycket kontroll ska föräldrarna ha?
    Finns det risk för konflikt mellan föräldrarna?
    Hur mycket tid och energi är ni som föräldrar beredda att lägga på sparandet?

    Någon form av vanligt konto/depå/ISK i barnets namn har nackdelen att barnet kan börja göra saker med tillgångarna vid 18 år. Fördelen är att det blir svårare att någon förälder lägger rabarber på pengarna.


  • Rockelina

    Sparar i kapitalförsäkring till barnet - ISK till mig själv. Använder Nordnet. Båda sparande är i mitt namn - inte barnet. Har bara ett barn. Pappan gör likadant på sitt håll men jag sparar mer för sätter in hela barnbidraget förutom andra pengar,

    Tänker ge barnet pengarna när de behövs men inte allt på en gång.

  • snedtak
    Kjell2 skrev 2017-12-11 16:30:04 följande:

    Ang spara till barn


    Ska pengarna var låste och hur mycket kontroll ska föräldrarna ha?
    Finns det risk för konflikt mellan föräldrarna?
    Hur mycket tid och energi är ni som föräldrar beredda att lägga på sparandet?

    Någon form av vanligt konto/depå/ISK i barnets namn har nackdelen att barnet kan börja göra saker med tillgångarna vid 18 år. Fördelen är att det blir svårare att någon förälder lägger rabarber på pengarna.


    Eller så är det en fördel att barnet har fri tillgång till pengarna, det beror på hur man ser det. Det viktiga tycker jag är att man är medveten om vad det innebär att spara i barnets namn.
  • Anotherone

    Vi kör ISK via Avanza. Och i mitt namn, enklast så.

    Har även pensionssparande i ISK även om det inte är en regelrätt pensionsförsäkring så är pengarna vikta för ändamålet. Vill inte att de ska vara låsta för uttag vid en viss ålder.

  • Rockelina

    Ps: skatten är exakt samma för ISK och kapitalförsäkring på Nordnet (0,375 år 2017).
    Nordnet tar inte ut några avgifter.

  • Jonas88ekström

    Hittade denna sida som visar bla. 4spar och många fler företag som dom rekommenderar. Hos tex  4spar så erbjuder dom en sparränta på 10%, om det nu stämmer. Hopps sidan är till hjälp, jag öppnade själv ett pensionssparande hos Pensionera.se 

  • nastyashell
    Jonas88ekström skrev 2017-12-12 11:52:07 följande:

    Hittade denna sida som visar bla. 4spar och många fler företag som dom rekommenderar. Hos tex  4spar så erbjuder dom en sparränta på 10%, om det nu stämmer. Hopps sidan är till hjälp, jag öppnade själv ett pensionssparande hos Pensionera.se 


    Håll er absolut borta från allt sånt sparande utan insättningsgaranti. Om någon utlovar 10 % avkastning är det med 100 % sannolikhet en bluff.

    Jag skulle rekommendera ISK eller KF och sen en aktiefond med hög risk och låg kostnad, exempelvis Avanza Zero som är helt utan avgift.

    Jag rekommenderar vidare hög risk eftersom det både teoretiskt och historiskt sett gett högre avkastning så länge sparandet har varit långsiktigt (+ 7 år cirka).
Svar på tråden Vart ska man pensionsspara samt till barnen?