• Anonym (??)

    Pojkvän vill inte ersätta min telefon?!

    Jag är så både arg och ledsen samtidigt.

    Jag hade köpt mig en splitterny telefon som är värd 6 tusen, eller var värd 6 tusen. Jag valde ju delbetalning alltså betalade telefonen i månaden.

    Telefonen var i en obruten förpackning och jag hade inte tagit ut den ännu eftersom min nuvarande telefon inte var såld ännu vilket jag ville att den skulle vara innan jag öppnade och startade den nya telefonen.

    Nu till saken...

    Min pojkvän glömde sin telefon i sin arbetskollegas bil i fredags och skulle inte få telefonen tills på måndag.

    Så vi bestämde att han fick låna min nya telefon tills på måndag. Så vi öppnade den nya telefonen och startade igång den. Jag bad honom upprepande gånger att ta hand om min nya telefon och det skulle han absolut göra sade han.

    Men dagen efter är telefonen sönder skriver han. Först trodde jag att han skojade men när jag såg telefonen hade hela skärmen gått sönder, alltså spruckit. Hur han lyckats med det i snön vet jag inte.

    Jag blev så arg och sa att han ska ersätta telefonen. Den ska vara som ny när jag får tillbaka den. Men han vägrade trots att han tjänar 28 tusen kronor i månaden och jag endast 8 tusen.

    Han säger att det var en olyckshändelse och vägrar ersätta den. Han vill ta över telefonen och lovar på heder och samvete att han ska betalade telefonen i månaden som jag hade tänkt göra.

    Jag är så arg och ledsen !!!!!

  • Svar på tråden Pojkvän vill inte ersätta min telefon?!
  • smulpaj01

    Förstår dig men vad spelar det egentligen för roll, du kan ju hämta ut en ny och skriva över denna på honom?

  • Anonym (??)
    smulpaj01 skrev 2017-12-11 16:37:59 följande:

    Förstår dig men vad spelar det egentligen för roll, du kan ju hämta ut en ny och skriva över denna på honom?


    1. Denna telefon fanns inte i lager . Väntetiden är 1 - 2 veckor.

    2. Jag vill helst inte råka på en ny kreditupplysning.

    3. Är du säker på att det går att skriva över på honom?
  • Anonym (Å)

    I så fall ska ju abonnemang och avbetalning skrivas över i hans namn, gå inte på något annat, då kan han när som helst sluta betala. Men det smartaste vore väl om han betalar självrisken för att laga den?

  • Anonym (??)
    Anonym (Å) skrev 2017-12-11 16:44:29 följande:

    I så fall ska ju abonnemang och avbetalning skrivas över i hans namn, gå inte på något annat, då kan han när som helst sluta betala. Men det smartaste vore väl om han betalar självrisken för att laga den?


    Köpte telefonen utan abonnemang, tog bara telefonen på avbetalning.

    Tänker du på en självrisk i hemförsäkringen jag har?
  • smulpaj01
    Anonym (??) skrev 2017-12-11 16:47:08 följande:

    Köpte telefonen utan abonnemang, tog bara telefonen på avbetalning.

    Tänker du på en självrisk i hemförsäkringen jag har?


    Har du försäkrat telefonen?
  • Anonym (P)

    Din pojkvän  ska kompensera  dig fullt ut och det gör han INTE genom att ta över den trasiga telefonen och ge dig pengar för att fullfölja avbetalningskontraktet. 

    Genom att göra ovanstående står du fortfarande utan telefon. Hur hade han tänkt lösa det?? Du ska inte behöva ta ett avbetalningsavtal inkl kreditupplysning till.
    Du ska inte stå som avbetalningsanvarig på han telefon (vilket det blir med hans förslag). Han kanske slutar betala innan den är slutbetald? Man ska inte stå på kontrakt  på grejer som man  själv inte äger eller brukar.

    Han får köpa dig en  ny telefon.

    Har han inte  råd med det får han ta över avbetalningsskontraktet på den trasiga så du kan  teckna ett nytt avbetalningsavtal på den nya telefonen. Och  på så sätt börja om från början.

    TS, du verkar by far vara mycket smartare än din pojkvän. 

  • Anonym (....)
    smulpaj01 skrev 2017-12-11 16:37:59 följande:

    Förstår dig men vad spelar det egentligen för roll, du kan ju hämta ut en ny och skriva över denna på honom?


    Hämta ut en ny?
  • Gizmo

    Självklart ska din kille ersätta dig för mobilen eftersom det var hans fel!
    Man kan hämta ut en ny mobil på försäkringen med det gäller inte om man har varit oaktsam, vilket din kille har varit.

  • cloudberry79

    Om du eller han har allrisk i hemförsäkringen kan han få den lagad på det sättet. En del (tex Telia) ger en gratis försäkring de första månaderna om man har abonnemang. Så kolla vad ni har för försäkringar först. Sen ska han självklart ersätta dig för telefonen, allt annat är ju otänkbart!


    Just NO.
  • Gynekologstol

    Det är klart att han bör ersätta din telefon. Jag måste dock passa på att fråga varför du lånade ut den?

    Jag lånar inte under några omständigheter ut något som kan vara irriterande att bli av med (mobiltelefon, nycklar, m.m.) till min fru eller mina barn eftersom att jag vet att de är ett gäng virrpannor som antingen kommer att slava bort eller ta sönder sakerna. Då hjälper jag mycket hellre dem att skaffa egna saker.

    Det är dock en annan sak med saker som vi har införskaffat gemensamt som exempelvis bilen. Jag räknar i och för sig med att hon kan kvadda den när som helst, men det är en risk som jag tar.

    Dessutom, vem fan försäkrar en mobiltelefon? Jag har svårt att föreställa mig något mer omanligt och oekonomiskt.

  • Jemp

    Hemförsäkring täcker även mobiltelefoner. Vår självrisk ligger på 1500 och det ska han såklart betala. Kan förutsätta att man har drulletillägg (eller motsvarande med annat namn).

  • Anonym (olika perspektiv)

    Frågan är varför man vill vara ihop med en kille som inte vill göra rätt för sig. En sprucken skärm kan man byta för någon tusenlapp på valfri servicestation.

    Sedan är nästa fråga varför ni inte har fler telefoner i hushållet. Alla människor jag känner även de fattigaste skuldsatta osv, har ett gäng mobiler liggande som är funktionella. Du skriver att du är helt utan telefon.

  • dagg88

    Tror tyvärr inte att du gjort ett kap gällande pojkvän.

    Varför lånade du inte ut din gamla mobil till honom? Eller att han ringde kollegan från din telefon?

  • Anonym (Biobonus)

    Förstår inte hur han kunde använda din mobil, vad använde han för sim-kort?

  • smulpaj01
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-12-12 11:48:05 följande:

    Förstår inte hur han kunde använda din mobil, vad använde han för sim-kort?


    Han hämtade väl ut ett nytt - det är gratis och använde det numret tillfälligt.
Svar på tråden Pojkvän vill inte ersätta min telefon?!