• Anonym (Hur gör man?)

    Någon som kan räkna på lån till bostad? Hur dyr bostad kan vi fundera på?

    Vi bor just nu i en bostad som är värd ca 1,2 miljoner. Det finns inget lån på den. Jag äger 30% och mina föräldrar resten. Om vi säljer den så går väl en viss summa i skatt eller hur mkt kan jag faktiskt få ut? 


    Vi har inga sparade pengar just nu. Hur dyr bostad kan vi då fundera på (och kanske få bolån till i framtiden) om vi använder alla mina pengar från försäljningen av den här lägenheten? 


    Vi har inkomster på 37k och 26k före skatt. Just nu slösar vi mkt så det går jämnt ut per månad med resor etc men borde kunna lägga mer pengar på lån/boende om vi slutade med det. Vi är två vuxna, en bebis och ett mellanstadiebarn. Ingen bil. Avgift på lgh just nu är ca 4500 kr/mån. Vi har bara csn-lån (ca 1000 kr/mån var för oss). Vi äter nog lite dyrare än genomsnittet, säg för 150% av vad andra äter. Busskort ca 1000 kr/mån. Nöjen 5000 kr/mån. 


    Hur ska man tänka? Behöver inte veta exakt men på ett ungefär? 

  • Svar på tråden Någon som kan räkna på lån till bostad? Hur dyr bostad kan vi fundera på?
  • Anonym (Tjej)

    Det bästa är väl att gå till banken och fråga, ingen kan ju ge ett bättre svar än dem.

  • Kerubmamman

    hur mycket skatt du måste betala beror på vad ni köpte huset för, om ni har renoverat osv. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Hum)

    För att kunna hjälpa dig räkna behöver vi veta vad lägenheten köptes för, så vi vet hur stor vinsten blir. Sen kan vi ge ett ungefärligt belopp.

    Det jag funderar på är att du pratar om att kunna sluta med ert slösaktiga liv, varför inte ge det en period innan ni byter boende så du vet att ni faktiskt klarar en tajtare budget?

  • Anonym (Hur gör man?)
    Kerubmamman skrev 2017-12-11 18:00:05 följande:

    hur mycket skatt du måste betala beror på vad ni köpte huset för, om ni har renoverat osv. 


    Den köptes för 715k. Inga renovationer, ganska nybyggd lägenhet. 


    Jo det kan vi göra och det kommer vi nog göra men vi är inte där än utan mer på drömstadiet, men vill gärna drömma i rätt prisklass :) 

  • Kerubmamman
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2017-12-11 18:05:16 följande:

    Den köptes för 715k. Inga renovationer, ganska nybyggd lägenhet. 


    Jo det kan vi göra och det kommer vi nog göra men vi är inte där än utan mer på drömstadiet, men vill gärna drömma i rätt prisklass :) 


    Då har du ca 300-350 tkr att lägga i handpenning. Du får testa dig fram på hemnet hur långt det räcker. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Hur gör man?)
    Kerubmamman skrev 2017-12-11 18:16:49 följande:
    Då har du ca 300-350 tkr att lägga i handpenning. Du får testa dig fram på hemnet hur långt det räcker. 
    Är det 10 eller 15% man behöver? 
  • Aniiee
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2017-12-11 18:27:02 följande:
    Är det 10 eller 15% man behöver? 
    15
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Kerubmamman
    Kerubmamman skrev 2017-12-11 18:16:49 följande:
    Då har du ca 300-350 tkr att lägga i handpenning. Du får testa dig fram på hemnet hur långt det räcker. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola

    Jag slarvade lite. 300 i kontantinsats, handpenningen är nåt annat.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Seven Costanza
    Kerubmamman skrev 2017-12-11 18:16:49 följande:

    Då har du ca 300-350 tkr att lägga i handpenning. Du får testa dig fram på hemnet hur långt det räcker. 


    Fast TS äger ju bara 30% av lägenheten, resten ägs ju av hennes föräldrar och i summan ovan har du väl räknat med att hon får hela vinsten?

    TS: är det bara 30% av vinsten du får ut med tanke på att du bara äger 30% eller har dina föräldrar sagt att du ska få hela vinsten? Annars är det ju typ 100 000 du får ut av din del och det räcker inte så långt. Ni behöver ju 150 000 i kontantinsats per miljon ni vill köpa för, så ni får nog börja spara .
Svar på tråden Någon som kan räkna på lån till bostad? Hur dyr bostad kan vi fundera på?