• Aruba

    Kan inte delta vid dotterns lussetåg

    Ja, kanske i-landsproblem men jag är så himla ledsen. Förskolan har lagt lussefirandet 14:30 på eftermiddagen och pga stort heldagsmöte på jobbet så kan jag inte vara med. Hennes pappa är också på tjänsteresa och kommer inte heller. Mor och farföräldrar kommer, Jag vill så jättegärna komma och oftast är mitt jobb väldigt flexibelt men nu hår det bara inte. Min dotter är ledsen för att jag inte kommer och tvekar på om hon vill vara med i tåget. Jag känner mig som en jättesvikare och skulle ge så otroligt mycket för att kunna delta ????

  • Svar på tråden Kan inte delta vid dotterns lussetåg
  • Seven Costanza

    Tråkigt, men inget att göra åt. Du kanske kan trösta dottern med att mor/farföräldrar kan filma luciatåget eftersom ni såklart jättegärna vill se?

  • äldreochklokare

    Nu vill jag inte vara elak TS men det kommer fler tillfällen. Man kommer inte, under barnets liv att hinna gå på precis varenda grej som barnen är med på. 

    Dessutom undrar jag vad du sagt till dottern om hon nu är så ledsen över att du inte kan komma. Förstora inte upp det här med lucia, det är det faktiskt inte värt. Det är väl jättebra att dina föräldrar kan komma och du får säga till dottern att det är för att hon själv ska ha roligt, att barnen ska ha roligt man gör ett tåg. Nu är det kanske inte så, eller, nästan inte alls så, det är ju egentligen BARA för oss vuxna de ställer till med luciatåg. Barnen är ju så små så de vet inte men så behöver man inte framställa det. 

  • Minimalen
    Seven Costanza skrev 2017-12-12 03:57:15 följande:

    Tråkigt, men inget att göra åt. Du kanske kan trösta dottern med att mor/farföräldrar kan filma luciatåget eftersom ni såklart jättegärna vill se?


    Men många dagis brukar ju förbjuda folk att filma luciatåget eftersom det kan finnas gömda barn där. Det var mycket skriverier om detta förra året.
  • Seven Costanza
    Minimalen skrev 2017-12-12 07:23:07 följande:

    Men många dagis brukar ju förbjuda folk att filma luciatåget eftersom det kan finnas gömda barn där. Det var mycket skriverier om detta förra året.


    Aha, ok det är möjligt, TS får väl fråga vad som gäller. Det är första året på förskola för oss så det lade jag inte märke till förra året.
  • Carambolan

    Jag tänker också att du måste skärpa till dig och inte ta ut din ledsenhet på barnet. Det är synd om de barn som inte har en enda släkting som kan vara där när alla andra har någon som kommer och tittar och fikar, men ditt barn har flera. Jättesynd att du missar, men sluta låta barnet tro att dagen är förstörd för den sakens skull.

  • Sierna

    Såna här val ställs man ständigt inför i livet och som förälder. Det finns egentligen bara två alternativ i just den här frågan: du väljer jobbet och dottern blir ledsen eller du väljer luciatåget och jobbet blir lidande. Inget av dessa alternativ är särskilt bra, men du måste välja ett av dem.

    Jobbet finns förmodligen kvar även om du skippar halva utbildningsdagen. Men dina chefer kan ju bli sura och det kan bli långsiktiga konsekvenser som du inte kan överblicka just nu. Vad gäller luciatåget så blir dottern ledsen, men det kommer fler tillfällen. Om hon har mormor och morfar där kanske det kan kompensera för din och pappans frånvaro? Och att ni förklarar hur gärna ni vill komma men att det bara går inte.

    Så skönt att ha skolbarn nu, för de har bara luciatåg för skolan, inte föräldrarna. Skönt också för barnen som oftast var skräckslagna inför alla föräldrar på luciatåget på förskolan. 

Svar på tråden Kan inte delta vid dotterns lussetåg