• Anonym (3)
    Äldre 12 Dec 08:33
    14167 visningar
    54 svar
    54
    14167

    Min chef anmälde mig till socialtjänsten

    Jag är en ensamstående mamma till 2 små barn vilket tyvärr innebär en hel del vabbande och att jag själv blir sjuk. Min chef har velat ha möte med mig ett par gånger där, som hon uttryckt det, ska prata om min arbetssituation, vabbandet samt hur jag sköter mitt jobb. H*n har sagt att mötet inte är något jag ska oroa mig för utan mer för att se om det är något de kan hjälpa mig med.

    Tyvärr har mötet blivit inställt pga av just vabbande(2 möten).
    Jag har fått reda på att min chef anmält mig till socialtjänsten, alltså gjort en orosanmälan för mina barn. Helt sinnessjukt. Det räckte med endast ett telefonsamtal till socialtjänsten och det kommer inte bli något mer efterspel. Jag är däremot jätterädd för min chef nu, hon kommer ringa igen, det vet jag.

    Vi har haft extremt stora abetsmiljöproblem på mitt jobb just pga chefen, mellan 8-10 personer har slutat i år pga chefen. Facket har givetvis varit inkopplat. Flera av dom som slutat var mina nära kollegor och dom blev väldigt utsatta och jag jag har trott på det dom berättat. Jag måste dock erkänna att jag trodde att dom överdrev när dom kallade chefen för psykopat och att dom tyckte att h*n var personlighetsstörd. Dom vågade heller inte vara själva med h*n. Vår medarbetarundersökning som gjordes visade extremt allvarliga problem ändå tog ledningen inte tag i det. Undersökningen visade blandannat att väldigt många kände sig trakasserade av chefen och att h*n hotade kollegor.

    Hur ska jag hantera den här situationen? Jag är extremt ledsen och vet inte om jag kan gå till jobbet igen då jag är genuint rädd för min chef, h*n kommer nämligen inte sluta, h*n kommer ringa soc igen.

  • Svar på tråden Min chef anmälde mig till socialtjänsten
  • Anonym (ppp)
    Äldre 12 Dec 08:38
    #1

    Du ska ha ett möte om detta med din chef, precis som det var sagt, dvs att du är borta mkt och att chefen är orolig över den delen. Socanmälan kan du strunta i eftersom den nu är hanterad. Ta inte upp den med chefen, du kommer bara hamna i underläge. 

    Kontakta facket om du är med i det, innan du ska på möte, ta med dig en fackrepresentant om du känner att du vill ha ett vittne till vad som sker på det här mötet. Annars kan du spela in samtal på mobilen för säkerhets skull. 

    Ta också reda på om facket gjort något mer innan ni ska ha möte. Eftersom det är kända problem bör de ha meddelat chefens chef. 

  • Anonym (Byt jobb)
    Äldre 12 Dec 08:49
    #3

    Börja sök nytt jobb, chefen kommer vara kvar och arbetsmiljöproblemen fortsätta. Hon kommer inte bli schysstare mot dig. Jag har sett samma sak x antal gånger under mitt arbetsliv. De flesta chefer är ok, så du kommer ha det bättre på nästa jobb.

    Tills du hittat ett bytt jobb, googla och läs råd hur man hanterar en galen chef.

  • Anonym (mikro­fon)
    Äldre 12 Dec 08:53
    #4

    SPELA IN ALLA SAMTAL MED CHEFEN! 

  • Anonym (3) Trådstartaren
    Äldre 12 Dec 09:02
    #5
    Anonym (ppp) skrev 2017-12-12 08:38:52 följande:

    Du ska ha ett möte om detta med din chef, precis som det var sagt, dvs att du är borta mkt och att chefen är orolig över den delen. Socanmälan kan du strunta i eftersom den nu är hanterad. Ta inte upp den med chefen, du kommer bara hamna i underläge. 

    Kontakta facket om du är med i det, innan du ska på möte, ta med dig en fackrepresentant om du känner att du vill ha ett vittne till vad som sker på det här mötet. Annars kan du spela in samtal på mobilen för säkerhets skull. 

    Ta också reda på om facket gjort något mer innan ni ska ha möte. Eftersom det är kända problem bör de ha meddelat chefens chef. 


    Ledningen försöker bara släta över, säger att vi måste gå vidare osv vilket är helt galet. Dock så har ju dom flesta som varit utsatta slutat för dom stod inte ut längre.

    Problemet är att jag inte klarar av att jobba just nu, blev så otroligt chockad av vad hon gjorde. Är dessutom rädd för henne. Om hon fortsätter att göra anmälningar måste ju socialtjänsten göra något till slut.
    Anonym (hgre) skrev 2017-12-12 08:44:01 följande:

    Varför blandar du hon och h*n?


    Ej meningen, har två små barn som busar och springer omkring så lite svårt att skriva.
    Anonym (Byt jobb) skrev 2017-12-12 08:49:04 följande:

    Börja sök nytt jobb, chefen kommer vara kvar och arbetsmiljöproblemen fortsätta. Hon kommer inte bli schysstare mot dig. Jag har sett samma sak x antal gånger under mitt arbetsliv. De flesta chefer är ok, så du kommer ha det bättre på nästa jobb.

    Tills du hittat ett bytt jobb, googla och läs råd hur man hanterar en galen chef.


    Men vem vill anställa en ensamstående vabbande tvåbarnsmamma..? Trots att jag har utbildning känner jag mig inte så het på arbetsmarknaden direkt.
    Anonym (mikrofon) skrev 2017-12-12 08:53:32 följande:

    SPELA IN ALLA SAMTAL MED CHEFEN! 


    Det ska jag definitivt göra. Spelade in telefonsamtalet med henne.


  • Äldre 12 Dec 10:43
    #6

    Prata med facket.

  • Anonym (3) Trådstartaren
    Äldre 12 Dec 10:53
    #7
    Lena skrev 2017-12-12 10:43:38 följande:

    Prata med facket.


    Jag ska göra det. Problemet är liksom hur jag ska göra dom närmst dagarna, jag vill absolut inte gå tillbaka till jobbet. 

    Jag vill tillägga att jag sammanlagt i år vabbat 31 dagar, det är mycket men man får vabba 120 dagar per år. Har själv varit sjuk 3-4 ggr.
  • Anonym (M)
    Äldre 12 Dec 11:41
    #8

    Jag skulle absolut gå tillbaka till jobbet. Du vet ju att det är chefen som är fel ute! Det kommer bara drabba dig om du inte går dit. Din chef är fel person på fel plats och sköter du dina kort rätt och ligger lågt så är det lugnt.

    Som de andra säger, spela in, dokumentera, spara alla mail osv och så bara sköt ditt jobb. Behöver du vabba så gör du det. Du måste skaffa dig distans till chefen mentalt.

  • Äldre 12 Dec 11:45
    #9

    Ta in facket, och låt dom hantera din chef.
    Och chefen ignorerar du.
    Enda är väl att dom kan börja tjata om läkarintyg, det kan nog vara svårare att värja sig för.

    Om du valt och skriva hon en gång, häll dig till det.
    Då det låter som du byter person när du blandar på detta vis.


    hur många meter var det?
  • Anonym (.)
    Äldre 12 Dec 11:49
    #10
    -3

    Gå till chefen på möte och förklara detta du skrev. Att du misstänker att hon är psykopat och att du erkänner för henne att du inte trodde att det var sant det som sades.

    Sedan förstår jag inte varför du är ensamstående mamma. Varför valde du inte partner med omsorg? Finns väldigt många fina män som är både roliga och trevliga. Är det något fel på dig som person?

  • Anonym (disa)
    Äldre 12 Dec 11:51
    #11
    Anonym (.) skrev 2017-12-12 11:49:34 följande:

    Gå till chefen på möte och förklara detta du skrev. Att du misstänker att hon är psykopat och att du erkänner för henne att du inte trodde att det var sant det som sades.

    Sedan förstår jag inte varför du är ensamstående mamma. Varför valde du inte partner med omsorg? Finns väldigt många fina män som är både roliga och trevliga. Är det något fel på dig som person?


    Kanske han är död?
Svar på tråden Min chef anmälde mig till socialtjänsten