• Anonym (Anony­m)
    Äldre 12 Dec 12:29
    2009 visningar
    3 svar
    3
    2009

    Svårt att bli gravid efter ppiller i 6 år?

    Hej allihopa! Jag har läst runt lite här och skrämt upp mig själv litegrann.

    Jag har ätit p-piller i lite mer än 6 år. Aldrig haft paus (endast för mensen då), och nu har jag funderat på om jag ska sluta för att försöka skaffa barn. Ska äta klart min karta som jag har för har läst att det är bäst att göra så än att sluta mitt i.

    Men nu till min fråga, som är att kan de ta upp till 8 månader innan ?äggen och kroppen? och allt där emellan bli van vid att inte få några ppiller och det blir svårare att få barn liksom? Att typ ?äggen förstörts? av pillerna så mycket att dom måste vänja tillbaka sig? Jag är inte så insatt i detta eftersom barn inte har vart på tanken förns nu. Blir rädd att jag liksom förstört min chans att få barn. Har hört om hormonsrubbningar osv. Ja ni hör ju, jag har inte sån stor koll men ändå blir jag orolig.

    Lite mer info sökes tack innan jag flippar ut.

    /20-åringen

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid efter ppiller i 6 år?
  • Caramb­olan
    Äldre 12 Dec 12:44
    #1

    Nej, äggen förstörs inte av p-piller. Däremot kan det ta några månader innan din kropp "hittar tillbaka" till sin naturliga hormonnivå och du börjar få regelbunden ägglossning igen. För de flesta tar det bara 1-3 månader men om du har otur kan det dröja lite längre.

  • Krulle­t89
    Äldre 12 Dec 13:33
    #2

    Hej! Ja åt p-piller i 10 år. Slutade i mars hade en vanlig ägglossning o mens i april. Ngt längre cykel i maj o i juni fick ja ägglossning jätte sent. Men på den blev ja gravid. Så Nej inga ägg förstörs. Men man kan få lite ojämn cykel innan den kommer i fas igen. Ja tog ägglossning stickor för o veta om ja had ägglossning alls. Funkade bra tkr ja. När ja såg att hormon nivån ökade på stickorna så ?jobbade? vi lite extra, om du förstår. Lycka till o ha tålamod med kroppen bara så löser sig allt.

  • Äldre 12 Dec 13:54
    #3

    Hej! Jag hade samma farhågor som du när jag slutade med mina p-piller efter tio år och förberedde mig på att det skulle ta flera månader. Jag blev gravid vid tredje ägglossningen efter att jag hade slutat med mina p-piller, så det gick fort. Och då tog jag ägglossningstest som inte visade någon ägglossning alls, blev ändå gravid. Haka inte upp dig på de testen med andra ord. Inget att oroa sig för alltså, men det tar olika lång tid för alla. Börja äta folsyra, det ska man göra redan innan man är gravid och till vecka 12. Din man kan ta tillskott av zink och undvika alltför varma duschar, det dödar spermier. Lägg ner cigg, snus och alkohol båda två, både för fertilitetens skull och för barnets hälsa i och sen utanför magen. Och när han har kommit i dig, ligg med benen i vädret en stund och ge dem en chans att leta sig in med hjälp av tyngdlagen. Skrock säger vissa, men jag vet tre par inklusive vi som blev gravida när de gjorde så. Slump kanske, men det bjuder in till en del skratt när man gör det och det för dig och din man närmre varandra också. Och sedan vill jag bara varna för hur snabbt man blir tokig, hur snabbt man börjar misstänka att något är fel, att man behöver hjälp... Vi skulle ta det så himla lugnt och bara låta det ske, inte hålla på och tajma ägglossning och go all crazy... Så blev det inte, när man väl har börjat försöka så går man upp i det helt och sitter här som en galning på Familjeliv och läser en massa knasigt. Så försök ändå att behålla lugnet och ta det lite som det kommer :) Stort lycka till!

Svar på tråden Svårt att bli gravid efter ppiller i 6 år?