• esmeraldai

    Hur får äldsta dottern vara på förskolan? (Örebro kommun)

    Pappan arbetar skift, vilket betyder att han kan ha ledig dag mitt i veckan eftersom han både jobbar dag, kväll, natt och helg. Vi har två döttrar: en 2,5 åring och en 10 månaders. I dagsläget får äldsta dottern vara på förskolan 15h /vecka när jag är föräldraledig och hemma med den yngsta oavsett om pappan har ledig dag när äldsta dottern har sina timmar på förskolan. Hur får äldsta dottern vara på förskolan om jag skulle börja jobba deltid efter årsskiftet? Låt säga 30%. Vi tänkte om vi kunde pussla så jag jobbar när maken har ledig dag mitt i veckan eller att jag jobbar förmiddag när han jobbar kväll. Dvs pappan är hemma med yngsta dottern på sin lediga tid och ingen av oss är alltså föräldralediga dessa dagar. Får äldsta dottern ändå vara på förskolan om pappans lediga dag infaller på hennes dagar då hon har sina timmar på förskolan även om jag börjar jobba deltid? Makens schema kan tex se ut ungefär så här: Mån 7-15 (jag föräldraledig) Tis Ledig (jag kan jobba) Ons 14-22 (jag kan jobba) Tors 14-22 (jag kan jobba) Fre 7-15 (jag föräldraledig) Äldsta dottern har sina timmar på förskolan tis-tors, vilket i ovanstående exempel skulle betyda att en sådan vecka får hon inte vara på förskolan alls om hon inte får vara där när pappan är hemma med lillasyster och jag jobbar. Dvs om vi ska pussla för att jag ska kunna jobba så måste äldsta dottern också vara hemma. Jag försöker läsa mig till i reglementet och förstår det bara som att barnet får vara på förskolan 15h /vecka om man är föräldraledig/studerande/arbetslös. Dottern älskar förskolan och vill ju verkligen dit!

Svar på tråden Hur får äldsta dottern vara på förskolan? (Örebro kommun)