• Äldre 13 Dec 08:36
    41613 visningar
    34 svar
    34
    41613

    Behöver hopp - kan man klara sig från smitta när ens barn har magsjuka?

    Har kräkfobi och dottern har magsjuka.

    Kan man klara sig?

  • Svar på tråden Behöver hopp - kan man klara sig från smitta när ens barn har magsjuka?
  • Äldre 13 Dec 08:38
    #1

    Ja, med hjälp av hygien.

  • Äldre 13 Dec 08:40
    #2

    Det måste vara så otroligt jobbigt att vara förälder och ha kräkfobi! Vad är det som har hänt med folk som blir så himla hysteriska av magsjuka?

    Men som svar på din fråga: ja man kan klara sig från smitta, men det är svårt att undvika att smittas om man är den som tar hand om barnets kräk och bajs. 

  • Äldre 13 Dec 08:43
    #3
    Werna skrev 2017-12-13 08:40:33 följande:

    Det måste vara så otroligt jobbigt att vara förälder och ha kräkfobi! Vad är det som har hänt med folk som blir så himla hysteriska av magsjuka?

    Men som svar på din fråga: ja man kan klara sig från smitta, men det är svårt att undvika att smittas om man är den som tar hand om barnets kräk och bajs. 


    Min kräkfobi började i barndomen när jag var fasthållen i tandläkarstolen och fick kväljningar, som ledde till en kräkning. Och ja, det är en tuff fobi att ha när man har barn.

    Jag tvättar händerna, petar inte fingrar i munnen, handspritar och tänker verkligen på hygienen. MEN jag har torkat kräk, suttit bredvid när hon kräks och tagit hand om all tvätt.?
  • Äldre 13 Dec 08:49
    #4
    Autumnleaf76 skrev 2017-12-13 08:43:31 följande:
    Min kräkfobi började i barndomen när jag var fasthållen i tandläkarstolen och fick kväljningar, som ledde till en kräkning. Och ja, det är en tuff fobi att ha när man har barn.

    Jag tvättar händerna, petar inte fingrar i munnen, handspritar och tänker verkligen på hygienen. MEN jag har torkat kräk, suttit bredvid när hon kräks och tagit hand om all tvätt.?
    Ja då är det tyvärr rätt stor risk. Men fortsätt med noggrann handhygien och håll tummarna!
  • Äldre 13 Dec 08:51
    #5

    Dottern och sambon blev magsjuka i lördags och söndags. Har klarat mig hittills men ber en mindre bön 20 gånger om dagen att de inte ska komma något.. ;)

  • Äldre 13 Dec 10:36
    #6

    Jag har nog aldrig blivit smittad av barnens magsjuka. Har två ungar som vissa vintrar varvat magsjuka så att nr 1 kräks några dagar, sen nr2, därefter börjar nr1 om veckan efter, och nr2 kör en omgång till när ettan friska på sig.

    Jag är den som oftast vabbat, bytt kräkta kläder/sängkläder, skurat golv, tvättat, kramat och tröstat, men har klarat mig. Sambon som varit mindre inblandad har dock åkt dit några gånger.

    Som någon sa - hygien! Tvätta händerna och håll ut. Jag förstår fobikänslan... :(

  • Äldre 13 Dec 10:56
    #7

    Hoppas du klarar dig! Magsjuka är inte roligt varken med eller utan fobi. *ryser* 

  • Caramb­olan
    Äldre 13 Dec 11:35
    #8

    Ofta har man ju som vuxen lite bättre immunförsvar än småbarn så om det är en lindrig form av kräksjuka kan man klara sig trots att man är den som svabbar och tröstar.

  • Äldre 13 Dec 11:54
    #9
    Werna skrev 2017-12-13 08:40:33 följande:

    Det måste vara så otroligt jobbigt att vara förälder och ha kräkfobi! Vad är det som har hänt med folk som blir så himla hysteriska av magsjuka?

    Men som svar på din fråga: ja man kan klara sig från smitta, men det är svårt att undvika att smittas om man är den som tar hand om barnets kräk och bajs. 


    Jag har och har alltid haft kräkfobi. Det är inget som har hänt mer än att jag blir väldigt, väldigt sjuk av magsjuka. Jag har svårt för att kräkas och det är väldigt obehagligt att göra det. 

    Det är jobbigt när barnen blir sjuka, men jag har alltid stålsatt mig och tagit hand om barnen trots att jag inombords är fullständigt panikslagen.

    För att besvara TS har jag klarat mig många fler gånger än vad jag har blivit smittad. Jag har haft barn med magsjuka minst en gång varje vinter de senaste femton åren och har blivit smittad fyra gånger. Det är alltid jag som tar hand om smutsiga sängkläder, hjälper till att hålla spannen osv. Min man har också bara blivit smittad vid samma tillfällen som jag. Han blir dock inte alls lika sjuk.
  • Äldre 13 Dec 13:00
    #10

    Klart du kan klara dig utan att bli sjuk själv. Jag gör så här. För det mesta lyckas jag;)

    1. Vräk upp fönstret i det rum barnet kräkts i direkt.

    2. Klä av barnet , sätt i badkar eller duscha...

    3.Släng alla barnets kläder i tvättmaskinen och annat ev nedsytt tvätta på så varmt du törs.

    4.Torka spyan. ( sätter alltid upp håret o drar upp ärmarna ordentligt) . Gärna med papper eller dyligt så man kan knyta igen o slänga i sophuset direkt. Kör med såpa på golvet efter att du fått upp spyan. Sprita gärna golvet efteråt.

    5. Tvätta dig själv. Tvål o vatten . Gärna sprit sist. Först o främst armarna , men inte fel att ta dusch själv heller.

    Lycka till!

Svar på tråden Behöver hopp - kan man klara sig från smitta när ens barn har magsjuka?