• Anonym (Idiotiskt)

    38 år och börjat röka

    Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

  • Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (Suck.....)

    Ja du har ju svarat på det själv. Du vill helt enkelt inte sluta. Om du hade velat det så hade du också gjort det. Vi får väl hoppas på att du nästa gång du träffar någon ny inte träffar en knarkare eller alkoholist.

  • Anonym (Lo)

    Det var nog inte ditt livs kloksste beslut men det vet du redan själv.

    Jag har rökt när jag var yngre och slutat vid tre tillfällen (dålig karaktär).

    Första gången slutade jag med hjälp av en snus som hette Catch med eukalyptussmak och övergick därefter till nikotinfri snus.

    Efter första återfallet slutade jag med hjälp av nikotintugummin som jag sedan fasade ut mot vanliga tuggummin.

    Tredje gången slutade jag av ren vilja och med motivationen att jag ville bli gravid och vara hälsosam.

    Alla tre tillvägagångssätten fungerade utmärkt, det var bara jag själv som föll dit några gånger p g a att jag var svag.

    Rekommenderar nog ändå främst att sluta tvärt men för det måste man vara ordentligt motiverad. Kanske har du någon du kan sluta med (sambon?), då pushar man varandra. Egentligen ska ju hälsoaspekten vara tillräckligt med motivation men..

  • sebbe420

    Du kommer inte sluta förrän du vill på riktigt. När du har äkta motivation och drivkraft inifrån och då kan du sluta på stört, utan någon nedtrappning eller några ersättningsprodukter. Så svårt är det nämligen inte om man har ett uns mental styrka. Man kan uthärda abstinens i några dagar då och dessutom brukar inte abstinensen vara konstant utan komma i stötar. Kan vara bra att upptäcka det.

    Så mitt svar är att du slutar när du har hittat motivationen.

  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Lo) skrev 2017-12-13 22:03:22 följande:

    Det var nog inte ditt livs kloksste beslut men det vet du redan själv.

    Jag har rökt när jag var yngre och slutat vid tre tillfällen (dålig karaktär).

    Första gången slutade jag med hjälp av en snus som hette Catch med eukalyptussmak och övergick därefter till nikotinfri snus.

    Efter första återfallet slutade jag med hjälp av nikotintugummin som jag sedan fasade ut mot vanliga tuggummin.

    Tredje gången slutade jag av ren vilja och med motivationen att jag ville bli gravid och vara hälsosam.

    Alla tre tillvägagångssätten fungerade utmärkt, det var bara jag själv som föll dit några gånger p g a att jag var svag.

    Rekommenderar nog ändå främst att sluta tvärt men för det måste man vara ordentligt motiverad. Kanske har du någon du kan sluta med (sambon?), då pushar man varandra. Egentligen ska ju hälsoaspekten vara tillräckligt med motivation men..


    Tack för tipsen! Det är verkligen motivationen som saknas trots att jag har massor av vettiga anledningar att sluta. Hyser en hatkärlek till cigaretterna. Att sluta tillsammans med någon för att peppa varandra låter ju bra. Sambon feströker ju bara men det finns ytterligare ett fåtal runt omkring mig som röker så kanske kan jag hitta någon att göra det tillsammans med.
  • Anonym (Disciplin)
    sebbe420 skrev 2017-12-13 22:59:22 följande:

    Du kommer inte sluta förrän du vill på riktigt. När du har äkta motivation och drivkraft inifrån och då kan du sluta på stört, utan någon nedtrappning eller några ersättningsprodukter. Så svårt är det nämligen inte om man har ett uns mental styrka. Man kan uthärda abstinens i några dagar då och dessutom brukar inte abstinensen vara konstant utan komma i stötar. Kan vara bra att upptäcka det.

    Så mitt svar är att du slutar när du har hittat motivationen.


    Och motivationen drivs av negativ och positiv förstärkning så hon behöver något som skrämmer / hotar henne att inte våga röka samtidigt som det väntar en enorm belöning som konsekvens att välja bort cigaretterna.

    Min pappa hade rökt sen han var kid och slutade röka vid 50 års åldern, vad motiverade han? Jo:

    Negativa förstärkningen: Han höll på få kol och hade massa varningar från läkaren att slutar han inte NU vet de inte om han kan leva friskt så länge till och antagligen tänkte han på sin familj som är allt han har och hans vänner och att hans liv skulle bli plågsamt lidande om han fortsatte röka och plus han låg soligt ställt till ekonomiskt så han riskerade även huset och andra skulder.

    Positiv förstärkning: Räddar sin hälsa, slipper jaga cigaretter, sparar massor massor med pengar, slipper frysa ute för att röka, slipper vara den som är beroende och anpassa sig efter cigaretterna och suget, slipper ha hela familjen som är besviken på honom att han lät någon dum cancerpinne få ta över hans liv och plågsamt avsluta det.

    Hur han gjorde: Han visste att han ville sluta och han kommer sluta, det fanns inget annat. Han höll i sista ciggen utomhus i vinterkylan och fimpade, sen låg han i 3 dygn och krampade och kallsvettades i soffan han ville inte äta han ville inte sova han ville bara avgiftas, göra det ordentligt. Efter de tre fyra dagarna kunde han sen umgås med folk på krogen/ folk som rökte och kände inte minsta sug. Han var helt över det. Jag frågade han hur han tänkte han sa att det handlar om disciplin, det ska göras och sen görs det och inga ursäkter. Det kräver såklart starkt psyke, min far är norrlänning så han är van att knega och lida pin för att få det bra. :p
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2017-12-13 23:00:00 följande:

    Tack för tipsen! Det är verkligen motivationen som saknas trots att jag har massor av vettiga anledningar att sluta. Hyser en hatkärlek till cigaretterna. Att sluta tillsammans med någon för att peppa varandra låter ju bra. Sambon feströker ju bara men det finns ytterligare ett fåtal runt omkring mig som röker så kanske kan jag hitta någon att göra det tillsammans med.


    Ett annat tilltag kunde vara att lägga undan så mycket som du brukar spendera på cigaretter under en period, därefter får du använda pengarna till att köpa dig något fint som du inte annars skulle ha unnat dig.

    Motivationen går säkert att hitta. Det där med att du " gillar" att röka är det bara djävulen som sitter på din ena axel som intalar dig. Lyssna istället på ängeln på den andra. ;) Nä men, kolla på skrämselpropaganda. Se bara på bilderna och varningstexterna på cigarettpaketen. Du skriver att du varit renlevnadsmänniska som gillat att träna? Vore det inte underbart att få tillbaka ork och kondition?

    Ditt psyke skyller på att du gillar rökningen för att du inte vill ta tag i den, du tror att det kommer att bli jobbigt. Vilket det faktiskt inte är! Jag frågade alltid mig själv att jag inte slutat tidigare när det ändå var så enkelt. Har du klarat 1 vecka kommer du inte att vilja förstöra det sen. Sen gäller det bara att hålla sig borta för alltid.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Lo) skrev 2017-12-13 23:28:04 följande:

    Ett annat tilltag kunde vara att lägga undan så mycket som du brukar spendera på cigaretter under en period, därefter får du använda pengarna till att köpa dig något fint som du inte annars skulle ha unnat dig.

    Motivationen går säkert att hitta. Det där med att du " gillar" att röka är det bara djävulen som sitter på din ena axel som intalar dig. Lyssna istället på ängeln på den andra. ;) Nä men, kolla på skrämselpropaganda. Se bara på bilderna och varningstexterna på cigarettpaketen. Du skriver att du varit renlevnadsmänniska som gillat att träna? Vore det inte underbart att få tillbaka ork och kondition?

    Ditt psyke skyller på att du gillar rökningen för att du inte vill ta tag i den, du tror att det kommer att bli jobbigt. Vilket det faktiskt inte är! Jag frågade alltid mig själv att jag inte slutat tidigare när det ändå var så enkelt. Har du klarat 1 vecka kommer du inte att vilja förstöra det sen. Sen gäller det bara att hålla sig borta för alltid.


    Tack för ännu ett snällt och peppande svar. Min hjärna måste ju vara felprogrammerad som börjar röka när jag nästan är 40. Att jag inte rökt så länge tar jag dessutom som en ursäkt för att fortsätta. Har inte ens haft vett att skämmas och det borde jag ha gjort eftersom de flesta i min omgivning blev minst sagt förvånade över att jag röker. Gillar fortfarande att träna och gör det regelbundet men har självklart märkt att kondisen blivit sämre. Pengamotivet är bra men i just detta fall är det nästan dåligt att både jag och min sambo tjänar bra. Känns bra att skriva om det här eftersom jag då märker hur korkat det är.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2017-12-13 23:37:34 följande:

    Tack för ännu ett snällt och peppande svar. Min hjärna måste ju vara felprogrammerad som börjar röka när jag nästan är 40. Att jag inte rökt så länge tar jag dessutom som en ursäkt för att fortsätta. Har inte ens haft vett att skämmas och det borde jag ha gjort eftersom de flesta i min omgivning blev minst sagt förvånade över att jag röker. Gillar fortfarande att träna och gör det regelbundet men har självklart märkt att kondisen blivit sämre. Pengamotivet är bra men i just detta fall är det nästan dåligt att både jag och min sambo tjänar bra. Känns bra att skriva om det här eftersom jag då märker hur korkat det är.


    Ingen orsak, hoppas det kan vara till någon hjälp.

    Det är så beroenden fungerar. Man hittar alltid ursäkter till varför man inte skulle behöva sluta just nu. Man hittar anledningar som att man går igenom något jobbigt eller att man vill vänta tills efter semestern osv.

    Att du börjat röka sent i livet betyder inte att du inte skadar dig själv för det. Visste du att rökning i genomsnitt förkortar livet med tio år?

    Här kan du läsa mer om tobaksberoende och om hjälp som finns att tillgå:

    www.1177.se/Blekinge/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Rokning-och-snusning/
Svar på tråden 38 år och börjat röka