• Äldre 14 Dec 10:49
    17033 visningar
    10 svar
    10
    17033

    Fodervärd åt helvete

    Hej!

    Jag hade varit utan min förra hund i nästan två år i maj i somras. Jag kollade blocket emellanåt för att scanna över ifall något roligt fanns. Saknade att ha hund så mycket. Hade inte så mkt pengar i somras o min sambo var inte jättebegistrad att skaffa något nytt.

    Iallafall så fick jag syn på en annons att en kvinna sökte fodervärd åt sin prazsky. Jag hörde av mig mest för jag tyckte annonsen såg konstig ut. Helfoder 22.000 stod det.

    Hon svarade o sedan skrev jag tillbaka att jag inte var intresserad.

    Efter några dagar hörde hon av sig igen och sa halvmodern 12.000, eftersom jag inte kan DDT där så fattade jag inte vad hon menade. Skulle jag betala pengar för att ha hunden? Jag ställde frågan o då skrev hon att vi kunde strunta i det om hon fick avla på honom sex gånger.

    Jag tyckte allt kändes konstigt men samtidigt var det något som drev mig att fortsätta kontakten. Hon skrev stt jag gärna fick åka och titta på honom då han just nu bodde hos hennes kompis EFTER hon fått ta honom från andra fodervärdar som varit elaka.

    Jag åkte till hennes ?kompis? en man som uppenbarligen tyckte om och var snäll mot honom men som inte hade det bra i livet. Det visade sig att hunden varit där i sex månader. När jag fick se det lilla smala undernärda livet bestämde jag mig direkt. Han skulle bara därifrån.

    Så när jag åkte för att hämta honom så skulle denna kvinnan inte vara med utan vi hämtade honom hos mannen i Hjällbo av alla ställen i göteborg????

    Jag hade ju ingen koll alls på vad som gällde så jag fick hunden men inget avtal. Sedan började det. Jag sökte denna kvinna för att vi skulle få till ett avtal. I ett sådant här avtal så står det att det får vara max sex parningar (inte sju som hon sa först) och det ska även vara en giltlig veterinärsbesiktning som inte får vara äldre än sju dagar.

    Jag jagade henne. Och Tyson blev bättre och bättre hos oss men kliade sig som fasen i öronen. Det sa redan den mannen jag hämtade honom hos. Tillslut efter någon månad började det ena örat svullna upp. Jag fick panik o det visade sig vara ett blodöra. Det hade gått två månader och jag hade fortfarande inget avtal. Den lilla kontakt jag fick med henne var att hon skyllde på massa saker när jag försökte få henne att träffas. Hon hade cancer, ingen riktig mobil, hon var folkskygg osv osv o dum som jag var ville jag ju tro på det. Men jag fick inget försäkringsnummer heller. Efter att ha googlat runt så hittade jag tillslut hans födelsenummer. Så vi ordnade en egen försäkring o gick till veterinär där det visade sig vara skabb.

    Tillslut försvann hon helt och vi levde som han var vår hund. Efter ungefär fem månader började hon höra av sig. Hon undrade varför jag var oseriös. Då flippade jag över. Det visade sig också att hon undrade var hennes pengar tagit vägen för hon menade på att jag skulle betala henne 500:- i månaden för ?försäkring? för det gjorde alla hennes fodervärdar.

    Jag gick bananas. Och denna kvinna hittade på allt. Kenneln låg i Växjö hos hennes man, sedan bodde hon i Borås. Det ringde en annan kvinna till mig som plötsligt var delägare i Tyson osv

    Jag tog kontakt med SKK och gjorde en anmälan. Pratade även med deras jurister som började skratta. Hon menade på att visst, lämna bort hunden för hundpassning i två veckor men i fem månader utan att bry sig?! Nej, det finns inte på kartan.

    Efter en kopia på anmälan där det står en extra sak utöver anmälan på ?kenneln?; ?hund bortlämnad utan veterinärsintyg?

    Denna människa bråkade med mig om allt men ändå så framkom det inte vad hon ville. Det första var dessa 500:- som vi körde ner i halsen på henne att hon kan glömma. Sedan fortsatte hon.

    Men efter några veckor till blev det helt annorlunda. Hon undrade om jag kan göra en veterinärsbesiktning o att vi självklart kunde ha en egen försäkring, släppte det med pengarna.

    Jag tror hon ändrade sig pga SKK o att det är en del i vad de kräver i utredningen. Att han ska bli besiktigad. Men problemet är att en sådan besiktning är till för att fodervärden ska veta att hunden är frisk. O det är han inte. Hon skickade plötsligt ett avtal till mig där hon fyllt i vissa saker men själv inte skrivit under. Jag fortsatte kräva att vi skulle ses. Nu var vi uppe i sex månader där vi stått för alla kostnader utan något kontrakt.

    Nu har Tyson blivit sjuk igen. Hans blodöra har kommit tillbaka för han kliar sig. Vi var hos veterinären igår som nu vill göra en operation. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill inte ha den här människan i vårt liv. Hon har sagt att hans tidigare fodervärdar skadade honom o jag har pratat med andra som berättat om andra hundar hon haft som inte haft det bra.

    Jag har haft Tyson i sju månader nu utan att hon en enda gång frågat hur han har det, hon ville inte komma o se hur vi bodde osv. Hon vet egentligen inte ens om vi har hunden eller inte. Han skulle kunna vara död eller såld.

    Vad ska jag göra?! Jag vill ju att han ska må bra. Vi har hört att det finns ett schablonbelopp som är på 100 kronor per dag som en hundpassning kan kosta. Utöver de andra kostnaderna så att säga. Sedan har jag också hört att vi kan ha besittningsrätt efter sex månader men jag vet inte vad det innebär riktigt.

    Är det någon som kan ge något råd?!!!!! Detta är fruktansvärt jobbigt. Jag vill inte skriva något avtal med henne.

  • Svar på tråden Fodervärd åt helvete
  • Äldre 14 Dec 13:57
    #1

    Be att få köpa loss hunden?

  • Anonym (Hund)
    Äldre 14 Dec 14:08
    #2
  • Anonym (Otto)
    Äldre 15 Dec 11:03
    #3

    Börja med att göra rent hundens öron. Med Ottoclean. Menar du att han kliar och kliar utan att ni gör nåt? Om man inte gör rent öron kommer det att sluta med öroninflammationer. Kan det vara så att hunden har allergi? Det brukar visa sig just genom att hunden kliar i öron och upprepade öroninflammationer.

    Det andra kan jag tyvärr inte svara på men hunden måste ju må bra också. Inte sant ?

  • Äldre 15 Dec 22:47
    #4

    Kan ni inte bara försöka en sista gång att försöka kontakta människan om en uppgörelse och sedan bryta kontakten, vare sig det blir någon uppgörelse eller inte?!

    Se till att ha så mycket som möjligt av information och kontakt sparad i text, om det någon gång skulle bli något rättsligt av detta.

  • Anonym (....)
    Äldre 15 Dec 23:05
    #5

    Eftersom att hon vägrat skriva ett avtal så finns där ingenting som säger att du inte äger hunden. Vems som är registrerad på Jordbruksverket eller skk som ägare har noll betydelse. Då du har förhoppningsvis kvitton/kontoutdrag på matkostnader och veterinär och försäkring så har du bevis på att du haft hunden i din ägo och stått för omvårdnad så tror jag det blir svårt för henne att hävda annat och kräva tillbaka hunden, om inte annat kan du hota med att skicka räkningen på tjänsten som hundvakt och den blir dyr, minst 300kr om dagen ;)

    Men jag skulle kontakta hundjuristen om jag var du. För hunden ska verkligen inte tillbaka till en sån människa. Och se till att hunden får sin operation.

    www.hundjuristen.se/

  • Äldre 16 Dec 06:53
    #6

    Sluta svara på hennes kontaktförsök. Hon kan inte göra något i det här läget. Jag har vart i din situation, min förra hunds tidigare ägare hotade med polisanmälan, men då ringde jag själv polisen och frågade vad som kunde hända, och de sade att de inte skulle kunna agera på en anmälan om "stöld" eftersom Hundens förra ägare själv givit mig hunden. De sade även att de har viktigare saker för sig än att åka runt och hämta hundar hos folk. 

    Hon har liksom inga rättigheter i det här läget, så jag tycker du kan koncentrera dig på att Tyson ska må bra. Klipp kontakten med henne. 

  • Anonym (....)
    Äldre 17 Dec 10:43
    #7

    Och att evetuellt vänta med en operation för att du inte vet om du konmer få behålla hunden är ingen bra ide och kan slå tillbaka till dig negativt då lagen säger att ett djur ska inte orsakas onödigt lidande och tas till veterinär vid behov. Ett bokföra gör jätteont. Tvärtom står det till din fördel. Om inte annatfpr du tvista om pengarna för alla omkostnader sen.

    Men du behöver nog inte oroa dig. Hon har ingenting på att få tillbaka hunden. En anmälan om stulen hund gör varken till eller från efter 6 månader. Polisen fattar direkt att det är något skumt över det hela.

  • Anonym (....)
    Äldre 17 Dec 10:44
    #8

    Och att evetuellt vänta med en operation för att du inte vet om du konmer få behålla hunden är ingen bra ide och kan slå tillbaka till dig negativt då lagen säger att ett djur ska inte orsakas onödigt lidande och tas till veterinär vid behov. Ett bokföra gör jätteont. Tvärtom står det till din fördel. Om inte annatfpr du tvista om pengarna för alla omkostnader sen.

    Men du behöver nog inte oroa dig. Hon har ingenting på att få tillbaka hunden. En anmälan om stulen hund gör varken till eller från efter 6 månader. Polisen fattar direkt att det är något skumt över det hela.

  • Äldre 30 Dec 16:39
    #9

    Hej och tack för svaren!

    Jag har redan erbjudit henne att betala de pengar för honom som hon skrev i första annonsen. Vi vill gärna köpa honom och vi kan betala för att få bort henne. Men det ville hon inte gå med på. Det värsta är att jag inte förstår vad hon är ute efter riktigt. Min sambo menar på att hon drivs av sådant här. Hon har med stor säkerhet mer hundar ute och att kräva 500:- i månaden för försäkring kan bli en del pengar. Den diskussionen blev överstökad till sist. Jag har haft kontakt med SKK som gjort en anmälan på henne.

    Det är svårt att förklara hur det varit och vad hon gjort. I första hand så fick jag ju hämta Tyson från en tredje part och jag träffade inte henne. Vi fick inte avtalet som hon efter några månader påstod att han i Hjällbo "glömt" att ta med sig. Det har varit så mycket historier från den här människanKräks

    Jag måste erkänna att det tog några dagar innan jag tog beslutet med att få hans öra kollat första gången. Men självklart gjorde jag allt jag kunde själv för att han skulle bli bra. Jag använde öronens o testade flera olika sorter. Det blev lite bättre men inte bra.


    Jag försökte få tag i henne i över en vecka när jag till sist skaffade en egen försäkring till honom. Då uppsökte vi veterinär första gången. Jag struntade i vad hon skulle säga.

    Nu har jag åter varit hos veterinären med honom för att få en ytterligare bedömning. Jag tyckte det var så konstigt med att de skulle operera för detta (om ni går till västra djursjukhuset i Göteborg så var försiktiga extremt mkt för att bara tjäna pengar)
    Jag kom till en grymt duktig veterinär som bara tittade på honom o bedömde att han hade "Cocker" på tassarna och i öronen. In med mediciner och nu några dar senare är han i stort sett frisk. Utan operation.

    Vi sparar allt material från henne. Det sista jag hörde var att hon bad mig kontakta SKK o säga att det är löst mellan oss. Hon har skickat ett avtal som ser exakt ut som det förra. Inte underskrivet av henne och hon har KRYSSAT för vad jag ska uppge för uppgifter. När jag sagt att jag vägrar skriva något utan att vi träffas så duckar hon igen!!

    Det jag överväger nu är att inte bemöta det överhuvudtaget. Om hon nu tycker att jag gjort fel så har hon kunnat polisanmäla mig för längesedan. Precis som någon skrev så tror jag att hon inte kan det för att polisen skulle tycka det var skumt. Eftersom det är Praszky så kan det handla om smuggelhundar och allt möjligt.
    Vad tror ni? Jag kan inte komma på något annat.


    Tyson mår bra och får den vård han ska ha. Det kommer inte ändras eller har gjort någon skillnad för oss. Jag kommer hellre dö än att lämna honom till henne. Vad jag förstår så har han fått vara hos flera fodervärdar innan och det har bland annat gett resultat i att hans revben skadats. Så hon skiter i vad som händer och vem hunden är hos.

  • Äldre 30 Dec 19:30
    #10

    Är "uppfödaren" SKK ansluten så kommer det bli lite jobbigt för henne. Hon får INTE lämna ut en hund utan kontrakt o utan veterinärbesiktning. har hon gjort det ändå så kommer SKK att vidta åtgärder mot henne. o kan tom bli utesluten ur SKK. på ett fodervärdsavtal till hane så är det 6 parningar som gäller under 5 år från det datumet du skrev på. Ska du betala så är det halva köpeskillingen o hon har rätt till 3 kullar. Det heter bibehållen avelsrätt. Även om du nu har hunden hos dej så är det din skyldighet att se till att hunden kommer till veterinären för att kolla öronen. Det hade du varit tvungen till även om du nu hade papper på att du var fodervärd. Fodervärden står för alla kostnader som inte har med avel att göra. Dock liten reservation då eftersom han var dan i öronen innan du tog honom.
    Du måste lösa detta med uppfödaren på ett eller annat sätt. Du kan inte ha en hund hemma hos dej som du inte vet hur det blir med. Ta endast o skriv på ett SKK fodervärdsavtal. Där det står MAX 6 kullar. Inga hemma kletade kontrakt. Är hon SKK ansluten så måstte hon skriva ett sånt avtal med dej. Sök på nätet där tror jag dom finns. 

    Även om jag tycker du ska lämna tillbaka honom. Ja synd om hunden visst men ska du vara fodervärd så krävs det ett sammarbete med uppfödaren o den har ju tydligt visat att det inte går att sammarbeta med henne. 

    MEN att folk aldrig lär sej. Ta aldrig emot en hund om ni inte får papper på vad som gäller. Någon i bekantskapskretsen kanske har lite hundvana o vet hur man ska gå tillväga. kontakta SKK innan!!!

Svar på tråden Fodervärd åt helvete