• Äldre 14 Dec 14:21
    11992 visningar
    6 svar
    6
    11992

    Bäbis skriker av Ersättning

    Hej!

    Jag helammar vår 3 månaders tjej men tänker att Ersättning kan vara bra vid läggning eller när hon ska passas mer än två h (hon äter varannan timme) Hon reagerar med skrik och gnäll när hon får mjölkbaserad Ersättning. Magknip alltså, har givit henne det Två gånger totalt. Reagerar också på om jag dricker mjölk, yoghurt, fil, gräddfil men inte när jag dricker Grädde eller äter smör, ost och mjölkchoklad. Hon reagerar också på om jag dricker oboy som man löser med vatten, innehåller skummjölkspulver. hur kan det vara så olika?

    Någon som har liknande? Bvc säger överkänslighet mot mjölk och inte mjölkallergi eller mjölkprotein allergi. Får bara recept på Mjölkfri Ersättning om mjölkallergi är utrett vilket inte är fallet här. Vill ju kunna ge Ersättning vid behov men hon får ju ont och då är det uteslutet. Hjälp vad gör man?!

    /Frusterad mamma

  • Svar på tråden Bäbis skriker av Ersättning
  • Äldre 14 Dec 14:25
    #1

    Du kan inte pumpa ur bröstmjölk och ha till de tillfällena det inte är möjligt att amma?
    Laktoshalten är lite annorlunda i de olika formerna av mjölkprodukter, kan vara det som påverkar. Många laktosintoleranta kan tex äta hårdost just pga det.

    Varför vill du ge ersättning just vid läggning?

  • Äldre 14 Dec 15:10
    #2
    +1

    Ersättning är generellt sätt tuffare för magen så mycket bättre att skippa den helt. Pumpa alternativt köp själv den mjölkfria varianten som reserv.

    Det är bättre du håller igång din egen mjölkproduktion på kvällen annars blir det mindre och mindre mjölk så ersättningen till slut blir nödvändig.

  • Äldre 14 Dec 18:09
    #3

    Tack för era råd och synpunkter! Har kunnat pumpa ut en del innan men nu har det blir mycket svårare, vet inte varför. Hon vaknar minst tre fyra gånger och vill äta på natten, mer i tillväxtperioderna. Tänker att hon inte blir mätt nog. Plus hört och läst att många ger ersättning inför natten just pga de skälen och tänkte det skulle vara en rimlig/bra sak att göra för både hennes och min skull (sömnen)

  • Äldre 14 Dec 20:07
    #4
    Bueno skrev 2017-12-14 18:09:24 följande:

    Tack för era råd och synpunkter! Har kunnat pumpa ut en del innan men nu har det blir mycket svårare, vet inte varför. Hon vaknar minst tre fyra gånger och vill äta på natten, mer i tillväxtperioderna. Tänker att hon inte blir mätt nog. Plus hört och läst att många ger ersättning inför natten just pga de skälen och tänkte det skulle vara en rimlig/bra sak att göra för både hennes och min skull (sömnen)


    Barn sover tyngre med ersättning i magen, på gott och ont. Att hon vaknar och vill äta även på natten är fullt normalt för en så liten, även om jag förstår att det är jobbigt för dig. Samsover ni? Lättare att amma då än att behöva gå upp, och lättare att somna om.


    I slutändan ska du ju ändå göra det som känns bäst för er alla, så det kanske är värt att köpa den mjölkfria ersättningen utan recept, om ni har råd.
    Kolla upp amningshjälpen annars, de har nog tips för pumpningen om du fått bekymmer med den.

    Hoppas allt löser sig för er!

  • Äldre 14 Dec 21:26
    #5
    +1

    Samsover typ, har hennes spjälis intill sängen, utan spjälgrind mellan min o hennes säng. Somnar om rätt lätt men stör ändå sömnen väldigt. Ska testa och se hur den kan funka, såg att man kunde bestölla. Tack :)

  • Äldre 24 Jan 03:24
    #6

    Byt till mjölkfritt absolut men prova oxå att byta flaskan och nappen så att han/hon inte sväljer luft.... lycka till

Svar på tråden Bäbis skriker av Ersättning