• Feberjonas

    Sålt bostadsrätt och användt pengarna och har ej betalat lånet

    Hej.

    Jag har sån sjuk ångrst och måste skriva av mig lite.

    Jag ägde en bostadsrätt (en 2:a) och en vän ägde en 3a i samma trapp. Han hade bestämt sig för att sälja sin och veckan innan allt var färdigt för honom drog sig hans köpare ur. Jag fick chansen att köpa den till väldigt rätt pris och eftersom jag visste om en person som ville ha min så satte jag bollen i rullning. Jag sålde min och betalade min vän för hans lägenhet.

    I samma veva som detta hamnade jag hos kronofogden och fick en anmärkning. Lite panikartat som detta blev så kunde jag inte flytta mitt bolån ifrån den gamla till den nya bostaden pga anmärkningen så började jag jaga en bank som jag kunde låna via med den nya bostaden som säkerhet.

    Efter flera månader av papper hit och dit så har jag äntligen fått en bänk som ska ta över mina lån och göra allt rätt. Men då ringde min bank jag har det gamla bolånet i och frågar hur det har gått till och att man intr kan göra så här. Vilket jag förstår men han avslutade med att han skulle prata med några kollegor och återkomma.

    Nu sitter jag här och väntar och är livrädd att dom inte går med på det. Detta är enda chansen för mig. Skulle banken kunna neka Detta? Dom vill väl ha sina pengar och bli klar med Detta? Jag har sån hhärtklappning och haft sån ångest för det här så länge och när jag väl trodde att allt var färdigt så drar en riktig karusell igång..

    Mvh

  • Svar på tråden Sålt bostadsrätt och användt pengarna och har ej betalat lånet
  • feberjonasa

    Menar du att den nya banken kommer säga nej? I så fall, varför?
    Den gamla banken bolånet ligger i lär ju vilja få tillbaka sina pengar om de kan få det direkt?

    Mvh

  • Noname00

    Bara du betalar dina skulder till gamla banken så kan de väl ej neka dig att flyta lånet till en annan bank?

  • Jamesdio

    Det handlar väl inte längre om att flytta ett bolån? Det handlar väl om att ta ett nytt lån i en ny bank (som godkände din anmärkning) med nya lägenheten som säkerhet och att därefter betala det gamla lånet? Varför skulle inte den gamla banken gå med på det?

    Det som borde ha varit problem var ju när ts använde pengarna för den gamla lägenheten till att betala den nya. Där borde ju pengarna gått direkt in till det gamla lånet. Men om detta redan är genomfört kan ju inte banken göra så mycket mer än att kräva in sina pengar.

Svar på tråden Sålt bostadsrätt och användt pengarna och har ej betalat lånet