• Äldre 14 Dec 22:49
    3479 visningar
    14 svar
    14
    3479

    Kostnader för ett ivf/icsi försök och kostnader för läkemedel i Sverige och utomlands tex Polen.

    1.Undrar om någon kan o vill svara på vad mycket ni fått betala för läkemedel i samband med ivf behandling , ni som gjort det på privatklinik endera i Sverige eller utomlands?

    (Alltså inte de som fått betalt genom landstinget/högkostnadsskyddet eller liknande.)

    2. Undrar om någon kan rekommendera nån klinik i Polen tex ? Fått uppfattningen att det är lite lägre priser där.

    3. Ni som gjort ivf utomlands har ni haft samarbete med läkare/klinik i Sverige parallellt?

    KRAMAR till alla där ute som längtar o kämpar för att få ett efterlängtat litet liv i magen.????

  • Svar på tråden Kostnader för ett ivf/icsi försök och kostnader för läkemedel i Sverige och utomlands tex Polen.
  • Äldre 14 Dec 22:51
    #1

    Oj blev fel skulle inte va några ??? Frågetecken. ????????

  • Äldre 14 Dec 22:55
    #2

    Får man recept av en svensk läkare så går nästan alla mediciner på högkostnadsskyddet. En gång fick jag betala fullt pris för en medicin som inte ingick när jag gjorde ED utomlands. De mediciner som inte finns i Sverige har jag köpt direkt från kliniken-antingen via postpaket eller väl på plats.
    Jag kan rekommendera Tjeckien- fick vår son där. Solig
    Man måste gå hos en läkare här för VUL bl.a.

  • Äldre 14 Dec 23:00
    #3

    Gick på privat klinik i Sverige. Det var 2011 och då kostade ett försök med icsi ca 40000 kr inklusive läkemedel. De går på högkostnadsskyddet automatiskt, så kostnaden för läkemedel blev väl omkring 2000 kr.

  • Äldre 14 Dec 23:00
    #4

    Tror inte jag kan få på högkostnadsskyddet pga.att jag är 40 år gammal.Får kolla upp Tjeckien då även. Tack för svar !kram

  • Äldre 14 Dec 23:02
    #5
    Minna Love skrev 2017-12-14 23:00:37 följande:
    Tror inte jag kan få på högkostnadsskyddet pga.att jag är 40 år gammal.Får kolla upp Tjeckien då även. Tack för svar !kram
    Har ju inget med åldern att göra alls. Mediciner som ingår får man självklart. Jag är 49 och får det. Kolla Unica i Prag. Vi gick i Brno, men de finns numer i Prag också så det är ju lite enklare med resan. Lycka till!
  • Äldre 14 Dec 23:08
    #6

    Tror inte jag kan få på högkostnadsskyddet pga.att jag är 40 år gammal.Får kolla upp Tjeckien då även. Tack för svar !kram


    Jag är bara jag skrev 2017-12-14 23:02:38 följande:

    Har ju inget med åldern att göra alls. Mediciner som ingår får man självklart. Jag är 49 och får det. Kolla Unica i Prag. Vi gick i Brno, men de finns numer i Prag också så det är ju lite enklare med resan. Lycka till!


    Oki , jag trodde ju det var så eftersom man vad jag förstår inte kan få själva behandlingen genom landstinget i min ålder ,40 . Men va super bra i så fall !

    Tack för svar!Får titta på Unica även då.

    Lycka till du med !

    Kram
  • Äldre 15 Dec 10:56
    #7

    Vi köpte ett 3 -avtal på Sophiahemmet som kostade 74 000kr. Man kom ganska snabbt upp i högkostnadsskyddet både när det gällde de första besöken iom att vi även gjorde utredning där. Samt gällande mediciner. Redan på första behandlingen så kom vi upp i 2200kr för medicin som jag tror det är. Sen var det bara att hämta ut.

  • Äldre 22 Jan 11:43
    #8
    Minna Love skrev 2017-12-14 22:49:52 följande:

    1.Undrar om någon kan o vill svara på vad mycket ni fått betala för läkemedel i samband med ivf behandling , ni som gjort det på privatklinik endera i Sverige eller utomlands?

    (Alltså inte de som fått betalt genom landstinget/högkostnadsskyddet eller liknande.)

    2. Undrar om någon kan rekommendera nån klinik i Polen tex ? Fått uppfattningen att det är lite lägre priser där.

    3. Ni som gjort ivf utomlands har ni haft samarbete med läkare/klinik i Sverige parallellt?

    KRAMAR till alla där ute som längtar o kämpar för att få ett efterlängtat litet liv i magen.????


    Hej! Jag har inget högkostnadsskydd i Sverige och kommer få betala följande: 2660SEK per gonal F 900 spruta. (ska ha 2 st).
    6st Cetrotide sprutor, som kostar 393kr st.
    Ovitrelle spruta som kostar 318kr.

    Så totalt får jag betala ca 8000 kr för medicin för min IVF då jag inte har högkostnadsskydd/bor ej i Sverige. (men väljer att hämta ut medicinen där då det ändå var billigare än i Prag). 

    jag kontaktade Invimed i Polen men tog sedan kontakt med Tjeckien också då jag läst på flera forum att det nu är Tjeckien som gäller och inte Polen ;)  Polen är nog dock billigast, men jag hörde att de var med 'auktoritära' i sitt sätt. Var på första besöket i Tjeckien på GENNET förra veckan och fick ett gott intryck samt en ödmjuk inställning från läkaren.
    Även UNICA i Prag verkar bra enligt många brittiska sidor. 

    Lycka till!!
  • Äldre 16 Feb 09:17
    #9

    Hej!

    Vi funderar också på privatfinansierad ivf / äd utomlands och undrar om man får medicinerna på högkostnadsskydd. Annars blir det ju extrema summor för detta. Tänkte Danmark och Sverige kan inte vara så stor skillnad gällande läkemedel...men frågan är om man måste få receptet översatt?

  • Äldre 16 Feb 09:25
    #10
    nypan78 skrev 2018-02-16 09:17:34 följande:

    Hej!

    Vi funderar också på privatfinansierad ivf / äd utomlands och undrar om man får medicinerna på högkostnadsskydd. Annars blir det ju extrema summor för detta. Tänkte Danmark och Sverige kan inte vara så stor skillnad gällande läkemedel...men frågan är om man måste få receptet översatt?


    Jag är rätt säker på att du behöver översätta receptet till en svensk läkare då det är deras 'stämpel' som gör att det går genom försäkringskassan och högkostnadsskydd :)
    Intressant är att Sverige har ganska 'låga' priser på IVF-medicinerna, i alla fall billigare än Tjeckien upptäckte jag!

    Jag kom precis hem från Prag där jag var på GENNET clinic och har nu ett litet embryo i magen som förhoppningsvis blir något av Glad
  • Äldre 20 Feb 15:51
    #11

    Tack för svar.

    Va roligt Inalina ????????! Håller tummarna.

    Vad är det för priser på GENNET clinic?

  • Äldre 20 Feb 15:55
    #12

    Blir nåt fel när jag använder emojis tydligen.

    Vet inte hur man tar bort/ ändrar sitt inlägg.

    Ska ju inte va massa frågetecken, utan smiley o hjärta.

    Sorry.

  • Äldre 20 Feb 21:00
    #13
    Minna Love skrev 2018-02-20 15:55:32 följande:

    Blir nåt fel när jag använder emojis tydligen.

    Vet inte hur man tar bort/ ändrar sitt inlägg.

    Ska ju inte va massa frågetecken, utan smiley o hjärta.

    Sorry.


    haha jag vet, man måste använda emojisarna här på FL och dem ser man bara via datorn Tungan ute
    ja håller fortfarande tummarna (och tårna) här att det ska gå vägen... ruvardag 7 här!

    Vi betalade 2400 euro för första besök, ultraljud, blodtest, sövning vid äggplock, och återföring etc. får man nåt till frysen kostar det 600 euro per år tror jag. (vi fick tyvärr inget, då jag bara fick ut 4 ägg och de andra 3 delade sig inte som de skulle). Kan ej priserna för ÄD.
    man får en koordinator som pratar flytande engelska så det är skönt :)
  • Äldre 12 Nov 13:43
    #14

    Hej !
    Vill ni behandla i Polen men inte känner engelska bra? Eller kommer ni att känna er tryggare med någon som känner både svenska och polska? Jag heter Gosia Siwiec och jag var samordnare för utländska kunder i en av de största IVF-klinikerna i Polen. Jag har erfarenhet av att fixa infertilitetsbehandling för skandinaviska kunder.
    Jag kan hjälpa er att planera det första besöket, träffa er på kliniken, hjälp att fylla i de obligatoriska dokumenten, registrera er i receptionen och översätt all nödvändig information. Dessutom kan jag boka hotell och hämta er från flygplatsen.
    Alltså att ni inte behöver oroa er för språkbarriärer i en så viktig fråga. Jag erbjuder rimeliga priser, lägre än översättningsbyrån. Om ni är intresserade, skriv till min e-postadress: siwiec.ivf@gmail.com

Svar på tråden Kostnader för ett ivf/icsi försök och kostnader för läkemedel i Sverige och utomlands tex Polen.