• Äldre 15 Dec 17:50
    4606 visningar
    13 svar
    13
    4606

    Pensionär och rätt till försörjningsstöd

    Läste en artikel om en man som tagit ut pension vid 61 och därför ej fått rätt till bostadsbidrag.

    Hamnade pga detta på gatan och blev hemlös.

    www.expressen.se/noje/hemlose-nils-har-fatt-ett-boende/

    Men då är min tanke hjälper inte försörjningsstöd till om pensionärer ej får in upp till existensminimum? Min mamma ska snart i pension...blir nojig

  • Svar på tråden Pensionär och rätt till försörjningsstöd
  • Äldre 15 Dec 18:03
    #1

    Bostadstillägg från pensionsmyndigheten kan du bara få från ord. pensionsålder, dvs 65.
    www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg

  • Äldre 15 Dec 20:19
    #2
    mammaåten skrev 2017-12-15 18:03:13 följande:

    Bostadstillägg från pensionsmyndigheten kan du bara få från ord. pensionsålder, dvs 65.

    www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg


    Försörjningsstöd och bostadstillägg är två olika saker.
  • Äldre 15 Dec 20:25
    #3
    wildflowers skrev 2017-12-15 17:50:39 följande:

    Läste en artikel om en man som tagit ut pension vid 61 och därför ej fått rätt till bostadsbidrag.

    Hamnade pga detta på gatan och blev hemlös.

    www.expressen.se/noje/hemlose-nils-har-fatt-ett-boende/

    Men då är min tanke hjälper inte försörjningsstöd till om pensionärer ej får in upp till existensminimum? Min mamma ska snart i pension...blir nojig


    Vederbörande sa i intervjun att han inte ville bli ett sociafall. Han hade således tackat nej till försörjningsstöd. Antagligen hade man bedömt att han istället borde stå till arbetsmarknadens förfogande och söka jobb (och då ha rätt till försörjningsstöd och slippa bli hemlös). Har man inte råd att gå i tidig pension vid 61 så måste man ju helt enkelt fortsätta jobba. Han satt i den situationen han gjorde till ganska stor del pga egna val. Finns betydligt bättre exempel på fattiga pensionärer som det är synd om än just den där snubben måste jag säga.
  • Glinda från Oz
    Äldre 15 Dec 20:36
    #4

    Din mamma kommer få bostadstillägg, det är ett annat bidrag än bostadsbidrag. Har hon den lägsta garantiersättningen, inte har över 100 000 på kontot och inte är sambo får hon drygt 90% av hyran i bostadstillägg (max upp till 5560 kronor/månad)

  • Äldre 15 Dec 21:03
    #5

    Ja just nu bor hon i hus. Men det är egentligen min brors hus så hon kommer förmodligen bo i lägenhet när hon går i pension. Skönt att veta om bostadstillägg.

    Okej men jag kan Inte förstå varför den där gubben hade så svårt med försörjningsstöd och då hellre bodde på gatan. Det är inte direkt jättestor efterfrågan på 61- åringar på arbetsmarknaden så han borde ju säkert fått varit ifred för "soc".

  • Glinda från Oz
    Äldre 15 Dec 21:14
    #6
    wildflowers skrev 2017-12-15 21:03:48 följande:

    Ja just nu bor hon i hus. Men det är egentligen min brors hus så hon kommer förmodligen bo i lägenhet när hon går i pension. Skönt att veta om bostadstillägg.

    Okej men jag kan Inte förstå varför den där gubben hade så svårt med försörjningsstöd och då hellre bodde på gatan. Det är inte direkt jättestor efterfrågan på 61- åringar på arbetsmarknaden så han borde ju säkert fått varit ifred för "soc".


    Jag har läst artikeln nu och han verkar bara ha slutat och själv bestämt sig för att bli pensionär, ska man gå i pension vid 61 måste man ha läkarintyg, skickat in en ansökan och fått den beviljad av Försäkringskassan och det får man inte beviljat om man är frisk, arbetsför och har ett jobb man bara väljer att sluta från. För att få försörjningsstöd ska man stå till arbetsmarknadens förfogande eller vara sjukskriven och det verkar han inte heller vara.
  • Glinda från Oz
    Äldre 15 Dec 21:16
    #7

    Rättelse, bestämmer man själv för att gå i pension utan beviljad ansökan får man inte garantipensionen eller bostadstillägg. Det är därför han inte ens kom upp i garantipensionen.

  • Äldre 15 Dec 21:25
    #8
    Queennr1 skrev 2017-12-15 20:19:51 följande:

    Försörjningsstöd och bostadstillägg är två olika saker.


    Jag vet.
  • Äldre 15 Dec 22:43
    #9

    TS, tänk på att om din mamma får svårt med ekonomin så är det inte vanligt försörjningsstöd hos kommunen som ska sökas, utan äldreförsörjningsstöd hos pensionsmyndigheten. När man ansöker om det prövar de automatiskt om man har rätt till bostadstillägg.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 16 Dec 08:51
    #10
    Aniiee skrev 2017-12-15 22:43:33 följande:

    TS, tänk på att om din mamma får svårt med ekonomin så är det inte vanligt försörjningsstöd hos kommunen som ska sökas, utan äldreförsörjningsstöd hos pensionsmyndigheten. När man ansöker om det prövar de automatiskt om man har rätt till bostadstillägg.


    Tvärtom är det väl. Du ansöker om bostadstillägg, de provat automatiskt om du har rätt till äldreförsörjningsstöd och särskilt bostadstillägg.
  • Äldre 16 Dec 14:31
    #11
    mammaåten skrev 2017-12-16 08:51:17 följande:
    Tvärtom är det väl. Du ansöker om bostadstillägg, de provat automatiskt om du har rätt till äldreförsörjningsstöd och särskilt bostadstillägg.
    De kanske gör åt båda hållen? Jag kollade lite snabbt på pensionsmyndigheten för att se att jag mindes rätt och där stod så under äldreförsörjningsstöd.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 16 Dec 20:49
    #12
    Aniiee skrev 2017-12-16 14:31:32 följande:
    De kanske gör åt båda hållen? Jag kollade lite snabbt på pensionsmyndigheten för att se att jag mindes rätt och där stod så under äldreförsörjningsstöd.
    Ja båda i så fallen.
    För jag kollade också där under bostadstillägg & då stod det att de kollade övriga vid ansökan om det. Det var så när jag arbetade där också, men de var något år sedan så de kan ju ha utökat åt andra hållet nu :)
  • Glinda från Oz
    Äldre 17 Dec 05:27
    #13
    Aniiee skrev 2017-12-16 14:31:32 följande:

    De kanske gör åt båda hållen? Jag kollade lite snabbt på pensionsmyndigheten för att se att jag mindes rätt och där stod så under äldreförsörjningsstöd.


    Det går bara åt ena hållet. För att få äldreförsörjningsstöd måste ett visst antal krav vara uppfyllda, ett av dem är att man ska ha ansökt om bostadstillägg, därför görs en sådan ansökan automatiskt för att underlätta. Men vid en ansökan om bostadstillägg är det bara det man ansöker om.
Svar på tråden Pensionär och rätt till försörjningsstöd